Byggahus.se

Totalentreprenör på obestånd

1. G
    Medlem · Stockholm · 12 inlägg

Gregers

Medlem
    Nu har det blivit tydligt för mig att vår totalentreprenör är på obestånd. Huset skulle ha varit klart i november men det har dragit ut på tiden, minst sagt.

Nu vill han att jag ska betala en av hans fakturor direkt till hans underentreprenör på 50 TSEK för att han ska komma vidare i byggprocessen. Efter att han utfört detta, för bygget, kritiska byggmoment (färdigställa yttertak) hade han sedan tänkt att kvitta ovanstående kostnad (som jag betalt) mot en annan faktura gentemot mig, för steget efter ovanstående byggmoment.

Jag uppskattar att det just nu är kostnader kvar på huset kring 500 TSEK för att färdigställa det enligt avtal. Enligt betalningsplanen har jag 200 TSEK kvar att betala honom. En differens på 300 TSEK!

Till saken hör också att det tidigare i byggprocessen blivit en del fel, men som vi ”hanterat”, och att det nyss kommit in vatten ovanifrån och skadat en del av bygget.

Hur kan och ska jag agera?

1) Betala honom så han kommer vidare, ovanstående bygg moment är minst sagt kritiskt så det måste göras i alla fall. Å andra sidan finns det inga garantier för att han har pengar kvar att fortsätta därefter. Eller att han vill att jag ska fortsätta betala honom förskott för exempelvis material. Eller att han inte kommer att slutföra bygget enligt avtal. (Att döma av ovanstående differens på 300 TSEK för att färdigställa bygget ligger jag ju redan med förskott, från mitt perspektiv i alla fall.)

2) Stoppa bygget genom att säga nej. Då får jag anlita någon direkt för att utföra det kritiska byggmomentet. Problemet är att jag inte har pengar själv att färdigställa hela bygget. (Uppskattningsvis saknas det 300 TSEK, se ovan.) Jag har färdigställandeskyddet via min totalentreprenör hos Gar-bo. Hur kan det hjälpa mig? Det är ju inte så att han redan gått i konkurs, men är på väg. Kan villaförsäkringen (byggnad under uppförande) hjälpa mig – med att färdigställa eller med skadorna som uppkommit (se ovan)? Vem/vilka bör jag kontakta?

Jag har minst sagt hamnat i en problematisk situation och som jag på något sätt måste lösa snabbt då vi står inför ett kritiskt byggmoment.

Kan någon hjälpa mig men råd om hur jag ska agera så vore jag mycket tacksam.

2. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 989 inlägg

Snailman

Medlem
    färdigställandeförsäkringen gäller som jag förstått det, bara för extrakostnader för att man tvingas byta entreprenör, alltså ca 10-15 procent nånting, men förutsättningen är att man inte betalt någonting som inte är levererat, så den lär inte gälla dina 300' Det är alltså meningen försäkringen ska täcka extrakostnader för att man måste handla in ny entreprenad, och då ska täcka att denna lär bli lite dyrare än den som den entreprenör som fallit ifrån skulle ha debiterat (som jag har fattat saken)

Redigerat 7 feb 2009 10:11
  3. G

Gregers

Medlem
    Så om jag stoppar bygget förlorar jag ca 300 TSEK men om jag fortsätter detta riskfyllda projekt med honom så finns chansen att jag inte förlorar några pengar?

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 321 inlägg

hempularen

Moderator
    Fast det där med vad som är "överbetalt" idag måste ju vara en tolkningsfråga. Om vi ponerar att han gör KK imorgon, du visar för försäklringsbolaget att det kostar 300TSEK att färdigställa, men du har bara 200 TSEK kvar att betala. Då tvivlar jag på att de kan påvisa att du förskottsbetalat.

Tror att det är mycket vanligt att försäkringen får betala betydligt mer för färdigställande (om de nu överhuvudtgate någonsin betalar något, Garbo är ju inte deirekt kända för att sköta sig).

5. Snailman

Snailman

Medlem
    jag är ju ingen expert på detta, har läst andra trådar här på forumet som varit i liknande situation som dig, sämst gick det väl kanske för lier http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/73298-ny-blogg.html du kan ju läsa deras blogg...

Det är nog viktigt att du inte ger entreprenören mer pengar, han har ju i princip använt en del av de pengar du betalat redan, till andra byggen/löner Är det så att de fortfarande är villiga att jobba med ditt hus men saknar material, är det väl säkrast att du betalar materialet direkt hos firman som säljer materialet och får det levererat direkt till ditt bygge (betlar du via din entreperenör kan du ju bli av med de pengaran oxå) du kan ju då få valuta för dina redan betalda pengar genom deras arbetstid , om jobbarna är anställda av firman så träder väl lönegarantin in vid konkurs, är de däremot anställda av andra firmor som hyrs in, så kanske de vill ha betalt av dig istället och då får du ju inte igen några av dina redan betalda pengar...

inte lätt att veta vad som blir bäst att göra:confused:, men läs gärna liers blogg så kanske du kan undvika att göra situationen värre...

Redigerat 7 feb 2009 11:25
  6. Snailman

Snailman

Medlem
  7. G

Gregers

Medlem
    Tack för erat stöd så långt!

En fråga jag ställer mig vad jag kan och inte kan göra om han inte går i konkurs utan bara låter det vara, dvs han lämnar bygget? Han är ju redan över två månader sen med färdigställandet, enligt kontraktet.

8. M
    Medlem · Dalarna · 2 595 inlägg

mr_bygg

Medlem
    Hej

Väldigt tråkig situation. Om nu din totalentreprenör är på obestånd och du redan ligger ute med mer pengar till honom än vad det skulle kosta att färdigställa bygget så är det som redan påpekats väldigt riskfyllt att betala mer för att förhoppningsvis få honom att slutföra ert avtal. Om det är så att han är på gränsen till konkurs så är nog risken tyvärr stor att han inte ser färdigställandet av ert bygge som första prioritet utan är mer fokuserad på sin situation. Att i det läget betala mer pengar känns väldigt riskfyllt. Jag skulle nog rekomendera er att kontakta en kunnig jurist/advokat som kan området och kan råda er vad ni skall göra och bevaka era intressen.

Oavsett vilka avsikter er entreprenör har med erat bygge så känns det som en relativt billig åtgärd att få kunnig hjälp som endast tittar på situationen ur ert perspektiv och försöker se till att ni förhoppningsvis går helskinnade ut ur situationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.