Byggahus.se

Totalentreprenard i Södertäljetrakten-vilken hustillverkare?

1. S
    Medlem Nivå 2
    Vilket fantastiskt forum detta är! En riktig husskola! Efter att ha läst vitt och brett på forumet och tagit del av mångas upplevelser - glädjefulla och frustrerande - skulle jag vilja ställa "den ultimata frågan": Vi önskar bygga ett inför framtiden hållbart hus som är estetiskt tilltalande utan att bli för pampigt, med totalentreprenad. Vilken hustillverkare är känd som pålitlig, "krångelfri" och flexibel?
    Vi funderar mellan Karlsonhus, Ekefors, A-hus, Bollebygdshus SverigeVillan,Eksjöhus och Faluhus.
    Tacksam för svar!

2. M
    Medlem Nivå 5
    Av de du nämner kan jag på rak arm säga att Eksjöhus och Faluhus inte har totalentreprenad. A-hus har det. Hur det är med de andra vet jag inte.

Fler som bygger med totalentreprenad är: Götenehus, LB, Myresjö, Mjöbäcksvillan, Vårgårdahus och Björkliden. De två sistnämnda vet jag inte så mkt om, men de andra har både fått ris och ros på forumet men ingen har väl någon skräckhistoria (vad jag sett).

Se upp med tillverkare som påstår sig ha totalentreprenad!! Många säger att man har det och sen när man frågor om det innebär att man bara skriver ett kontrakt för ALLT så visar det sig att det är generalentreprenad: två kontrakt!

Lycka till!

3. S
    Medlem Nivå 2
    Tack, Marypytting! Jag har inte riktigt varit medveten om skillnaden mellan total och generalentreprenad - nu skall jag vara klokare.
    har lagt Lappli-hus på min favoritlista. Någon som har gjort sig bekant med dem?

4. P
    Medlem · Nivå 4
    Modulenthus i Södertälje är seriösa,kan vara värt ett besök, om nu deras hus är av intresse.
    Mvh
    Pimme

5. M
    Medlem Nivå 2
    Hej Suomennito,
    Vi valde Bollebygdshus som sa sig kunna leverera totalentreprenad och som också står i vårt avtal med dem. Vi har nyligen avslutat våra mellanhavanden med Bollebygdshus genom förhandling i Göteborgs Tingsrätt, där fick vi höra deras VD säga att det inte existerar ngt som heter totalentreprenad. Hur detta påstående håller rent juridiskt kan man fråga sig, men helt klart är att Bollebygdshus inställning till totalentreprenad är att det inte kan levereras av dem. Vi var för övrigt den fjärde familjen som fick gå till tingsrätten med Bollebygdshus under 2008, vilket motsvarar ca 10% av deras produktion..
    Önskar ni en totalentreprenad och en problemfri byggnation så bör ni alltså inte teckna avtal med Bollebygdshus.

Lycka till med val av leverantör.
    /MF

6. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för rådet! Vi har nu begränsat våra favoriter till Karlsonshus, Lappli och A-hus,och Ekefors, ev. Sverigevillan. De fyra förstnämnda har varit rätt aktiva i sin kontakt med oss, framför allt Karlsonhus-representant har verkligen varit flexibel och hjälpsam.

7. W
    Medlem Nivå 2
    Vet inte vem ni har som kontakt på A-Hus men jag kan inte rekommendera nyköpingskontoret. Jag var påväg att köpa A-Hus men då vi skulle skriva kontrakt var det 3 st kontrakt som kom fram, det kallar inte jag totalentreprenad. Efter förhandling skulle det kosta 100.000 mera för totalentreprenad med A-hus. Då upplevde jag säljaren som oprofessionell och som att han ljög.

Detta är dock bara min personliga åsikt, andra kanske tycker dom är bra.

8. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
  9. E
    Medlem · Nivå 6
    Var i kontakt med Karlsonhus för några månader sedan. Mkt gott intryck. Frågade då om de hade totalentreprenad, och det har de inte.
    Lappli-hus och Karlsonhus har nog utseendemässigt en del gemensamt, förstår om de faller er i smaken. Karlson-hus har hög kvalitet, flera klasser över många andra. Kostar därefter..
    Deras Allemanshus hade riktigt bra priser dock.

10. S
    Medlem Nivå 2

Sverigevillan

Jag har läst inläggen om Sverigevillan, men som jag förstår är det just detta enskilda fall som hela diskussionen handlar om. Visserligen skrämmande, men jag har inte hittat andra allvarliga varningsskriverier angående detta företag. har några grannar som berättar om ett riktigt bra bemötande och ett välbyggt hus.