Totalentreprenad och 12% entreprenörsarvode på tillval, vad gäller?

10k läst  59 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Håller på att bygga ett hus med Anebyhusgruppen och har en fråga gällande tillval på kakel, klinker, målning och tapetsering som man bestämmer mitt i projektet. Vårt hus byggs med totalentreprenad.
    Är det brukligt att man ska beräkna materialkostnad, den kostnad som vi ska betala till entreprenören, genom att använda sig av butikens rekommenderade pris + 12% entreprenörsarvode. Detta oberoende om man själv kan förhandla fram ett bättre materialpris eller om priset är till nedsatt pris?
    Det betyder att vi får betala 12% högre pris än butikens rekommenderade pris, på ett helt husprojekt så blir det snabbt stora summor.
    Tacksam för svar och kommentarer

2. D
    Medlem · Nivå 17
    Det är därför man ser till att göra upp sådant i förväg. Men det normala borde ju vara att de lägger på 12% på den faktiska fakturan för att de tar ansvar för helheten.

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 1
    Tack, på den faktiska fakturan kan jag hålla med om men en entreprenör betalar aldrig rekommenderat riktpris på material. Att de tar ut det mot oss anser jag vara ocker

4. R
    Medlem · Nivå 11
    12% på priset entreprenören betalar skall det vara. Annars tycker jag det är nära bedrägeri. Men vad står det i kontraktet ?

• Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 1
    Det står "....debiteras med självkostnad med tillägg för entreprenörsarvode på självkostnaderna om 12%."
    För att du ska få bättre förståelse så är hela kedjan följande
    Kakelaffären säljer kakel till kakelentreprenören som vidarfakturerar till vår husleverantör som sedan fakturerar oss rekommenderat pris +12%.
    Som exempel kan sägas att vi hittade en kakelplatta för 350kr/kvm, ordinariepris 850kr. Vi blir tvingade att betala 850*12%

6. D
    Medlem · Nivå 17
    Enligt avtalet så ska de ju lägga på 12% på deras pris. Det är inte kakelentreprenören som gör påslaget då? Du borde kunna få kopior på entreprenörens fakturor.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Nivå 16
    Skriv att du betalar 350kr+12% med hänvisning till avtalet.

• Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 1
    Enligt vår byggansvarig så påstår han att jag måste betala rek.pris då de vid eventuell reklamation/skada inte ska drabbas av "mellanskillnaden" om de ska köpa nytt material. Jag menar att de i såfall ska ersätta skadad platta för motsvarande inköpsskumma. I det aktuella fallet 350SEK och inte 800SEK.

9. J
    Medlem Nivå 1
    Tror du de går med på att visa dessa?

10. D
    Medlem · Nivå 17
    Står det +12% på självkostnadspris så är det ju det som gäller. De kan ju inte hitta på ett eget pris. Sedan kan man ju inte kräva ersättning motsvarade ett annat pris, precis som du skriver, om materialet skulle gå sönder.

11. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Det är det som jag dividerar om med byggledaren. Som jag ser det så är det en av två saker i som gör att de kräver oss att betala de det höga priset.
    1. Byggledaren i detta fallet Anebyhus behåller denna mellanskillnad själva och det blir en vinst för dem.
    2. Som du skriver så får hantverkaren ta del av detta. På detta vis kan Anebyhus förhandla fram billiga hantverkskostnader för dem gynnar de själva i projektet. Den vinst som hantverkaren gör på mellanskillanden i material mellan hans inköp och rekommenderat listpris kompenserar honom.

• Laddar…
  12. S
    Medlem · Nivå 16
    Konstig argumentation.
    Om det blir reklamation och tillverkaren ersätter skickar de ju ny vara och om det är byggföretaget som ska stå för reklamationen så spelar det väl ingen roll. Annars kan de ju debitera dubbelt mot listpris för att vara på säkra sidan.

Äh, de vill bara maxa förtjänsten på tillvalet.

Dessutom står det i avtalet självkostnadspris och inte listpris.

• Laddar…
  13. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret, undrar bara hur man ska nå igenom.
    Byggledaren är ej medgörlig utan hänvisar med att stoppa bygget och mena att vi inte "följer" kontraktet.
    Är inte sugen på att blanda in advokater etc. Har ni något bra förslag?

14. Filip94
    Husägare Nivå 4
    Hej,

Enligt ert avtal så ska du betala det pris som Aneby gruppen blir fakturerade plus 12 %

Så om kakelföretaget köper in kakel för 350 lägger på 15 % och sedan fakturerar Aneby gruppen så är det på det priset som det ska läggas på 12 %.

15. J
    Medlem Nivå 1
    Det håller jag med om, det vore helt fair om så vore fallet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: