Byggahus.se

Total renovering av badrum.

3k läst  11 svar

1. Micke78
    Medlem Nivå 2
    Vi köpte ett hus i april och nu kliar det lite i fingrarna att få iordning bastun och duschen i källaren. (se skiss) Jag är dock lite novis på detta med badrumsrenovering, men har inte tummen mitt i handen (hoppas jag?)
    På golvet i hela utrymmet ligger det ett våtrumsgolv på betongen, detta golvet har släppt lite runt golvbrunnen.
    I duschutrymmet har våtrumstapeten släppt lite från ytterväggen. Det hände innan dräneringen gjordes. I huset idag ligger det en ordentlig dränering med matta och allt.

Det jag vill göra, då jag gör i ordning detta utrymme är:
    Lägga klinkers golvet i hela utrymmet, och ev. 10cm upp på väggen.
    Sätta kakel, där det idag sitter våtrumstapoet (se skiss).
    Måla väven (se skiss) med fukttålig färg.

Mina frågor:
    I samband med att man lägger klinkers direkt på betonggolvet, behöver man något fuktskydd?
    Samma fråga som ovan när det gäller kaklet i duschutrymmet på yttervägg?
    Behöver man något fuktskydd då man kaklar på betonginnerväggar?
    Är det någon som har nåt bra tips på färg, som kan hantera fukt bra?
    Andra tips och trix mottages gärna.

Tack på förhand

Micke - (helt ny här) -

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Hej, och välkommen till forumet..

Jag håller på med ett liknande "långtidsprojekt".
    När det gäller tätskikt, så brukar man rekommendera att det i en källarmiljö mot betongyttervägg endast sätts tätskikt där vattenbegjutning kommer att ske (= i duschen). I ditt fall har du ju lite olika väggmaterial i duschutrymmet, vilket skulle kunna tolkas till olika former av tätskikt. Såvida den uppreglade väggen inte visar några tecken på skador (som mögel) idag, och ventilationen i utrymmet är bra, så skulle jag sätta ett rollat tätskikt även på den väggen.

Gällande färg på de vävade väggarna, som om jag tolkar din skiss rätt inte är några ytterväggar, så fungerar en vanlig väggfärg med lite högre blankhet bra (ger en mer "avtorkningsbar" yta). Vill du ha färg med ändå högre fukttolerans, så välj en särskild våtrumsfärg.

3. Micke78
    Medlem Nivå 2
    det visade sig att jag hade nog knackat lite galet på väggen, den yttre väggen är träreglad med gipsskivor (se uppd. skiss). Sedan var båda innerväggarna av betong.

Mina planer har ändrats något efter upptäckten, tror jag.
    Slita bort väven, på de två innerväggarna.
    Kakla halvväggar, och sedan putsa betongen ovanför.
    Men som tidigare kakla hela väggarna i duschen och klinkers på hela golvet.

När man gör en renovering av badrum och har en gammal gjutjärnsgolvbrunn, bör man byta denna eller?
    Bilar man betongen, samt hur mycket måste man bila bort runt golvbrunnen? Hur lång tid tar sådant?
    Behöver man bara sätta tätskikt på utvalda ställen, som rör och golvbrunn?
    Räcker det med tätskikt eller bör man ha fuktspärr också, då man arbetar med betong som underlag?

4. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Ja, den förändringen gav ju en lite justerad syn på det hela..

I vilket skick är den uppreglade väggen mot ytterväggen? Hur ser det ut bakom? Ventilerad?

Byte av gjutjärnsbrunnar (och troligen också rör) i en betongplatta innebär ju alltid mycket arbete. Jag byter inte våra brunnar, utan gjuter in en stålplatta ovanför för att kunna använda en vanlig 20x20 slukrist. På så sätt kommer jag åt att spola rent, och ev. rensa i framtiden.

När vi pratar om badrum och system för att hålla vattenbegjutning från ex. dusch borta från underliggande material så kallas det tätskikt. Tänkte du på något annat?

5. Micke78
    Medlem Nivå 2
    Den uppreglade väggen är inget att spara på, då det har varit ett tidigare fuktgenomslag på den väggen. Så den kommer att rivas ut, och sedan kaklas direkt mot betongen. Tror det underlättar en del också.

Ja, det är svårt att veta om man ska byta brunnen eller inte, som jag förstår av huspapprena så har den inte bytts en gång sedan 1975, då huset byggdes. Jag läste på en annnan tråd att man byter golvbrunnen, och ansluter det nya plaströret mot det gamla järnröret med en muff (Nån slags skarv). Hur gamla är dina brunnar och vad är riskerna med att inte byta brunnen?

Jag är nog bara lite snurrig av termologin gällande vad alla olika saker heter. Jag kollade lite på denna guiden:
    http://www.kakelbutiken.com/bilder/Fix_o_fog_golv.pdf
    Är det något som är onödigt i detta, eller?

6. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Ja, det låter väldigt sunt att ta bort den uppreglade väggen. Har du redan gjort det, så du vet hur det ser ut där bakom?

Vårt hus är 40 år, och det är inte bytt några golvbrunnar i källaren. Jag har torrlagt den första och inspekterat, och den såg helt OK ut. Att bila upp golven känns inte aktuellt. Vad skulle egentligen som värst kunna hända? Att brunnen spricker i botten, och vatten börjar tränga neråt i den, i vårt fall mycket tunna plattan och ner i sanden under..

Ja, det var lite dubbel terminologi som Bostik hade. Är inte särskilt insatt i deras system. Jag använder Cascos.

7. Micke78
    Medlem Nivå 2
    Jag har inte tagit bort den väggen ännu, men i samband av köpet av huset så gjorde en besiktningsman uppmätningar av fukt och dylikt. Han gjorde mätningarna och en visuell kontroll genom hålet där våtrumstapeten har släppt. Sedan känns det bättre att sätta kaklet mot betongen och veta att det är riktigt gjort.

Om man skulle sälja huset, med kaklat badrum men ej bytt golvbrunn skulle det medföra några problem? Vi har inte för avsikt att sälja huset. Hur kan man veta hur tjock betongen i grunden är, det borde väl stå i byggnadsritningarna?
    Det känns inte som det ska kunna bli så mycket problem i samband med att vi har tre betongväggar och en bastu där och betonggolv med i framtiden kakel och klinker.

Kommer du göra på liknande sätt enligt guiden från bostik?

8. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Jag funderade mest på om väggen är så slät så att den fungerar som underlag direkt, eller det är därför man reglat upp en ny vägg..

Som jag tolkar ditt första inlägg så är inte detta husets huvudbadrum, utan ett ytterligare duschutrymme med bastu i källarplan. Visst finns det alltid en risk med att låta befintlig golvbrunn vara kvar, men jag känner inte att den är så påtaglig i vårt fall att jag ens funderar på att bila upp golvet.

Hur tjock betongplattan är, är nog svårt att veta. Det framgår knappast av några ritningar. Inte i vårt fall i alla fall. Jag har tillfrågat en granne som bott i sitt hus sedan det byggdes, och enligt honom är det tunt, med bara sand under. (Vi har inte någon riktig dränering heller med hänvisning till sanden).

Gällande guiden från Bostik, så kikade jag på vilka system som är godkända av BKR. På den uppderade listan från 2008-04-21 finns deras system VTv5/VTg3 upptagna. Tittar man efter detta på Bostiks hemsida så får jag fram att det de kallar fuktspärren (som jag istället skulle vilja kalla primern) borde heta Fuktspärr 1000K (och inte Fuktspärr 6030 som det står i din länkade guide). Dessa här bitarna är en djungel, och det gäller att vara noga så att man får rätt prylar.

Själva duschdelen gjorde jag redan före de nya reglerna trädde ikraft 2007-07-01. Jag använde då bara Cascos rollade tätskikt AquaStop.

Redigerat 7 maj 2008 12:59
  9. Micke78
    Medlem Nivå 2
    nja, hur väggen ser ut över hela ytan får nog bli en överraskning, den dagen jag river den. Skulle den inte vara slät, för man konsultera någon om hur man går vidare då Men jag tror man minskar problem att ta bort den och på så sätt slippa allt vad dolda fuktgenomslag heter.

Tanken med detta dusch och basturum är dusch ett par ggr i veckan kanske, sedan några enstaka bastukvällar per år.

Betongplattan - Får höra med grannarna, om de har någon uppfattning. Man vet ju inte riktigt vad som hände under 70-talet.

Du ser inga problem med duschen, med avseende på att du endast använde aquastop. Hur många ggr rollade du det?

10. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Casco AquaStop skall rullas två gånger. Metoden för tätskikt på massiva konstruktioner (som betong) har inte ändrats så mycket vid regeländringen 2007-07-01, utan det var mest gällande skivkonstruktioner.

Vårt badrum gjordes 2005 med samma metod, men då med gips som underlag. Jag är inte det minsta orolig för tätheten där heller.

11. Micke78
    Medlem Nivå 2
    tack för all information GoForIt

12. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    You´re welcome..

Det är ju detta som detta forum är så bra för.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka