Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Torx ?

1. SnickarNicke
    Medlem · Stockholm · 241 inlägg

SnickarNicke

Medlem
    För er som vill veta så finns det massor med olika typer:
    Den första ser lite benägen ut att slitas ner först.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

2. SnickarNicke

SnickarNicke

Medlem
    Hittade en fin hållare.

3. B
    Medlem · 456 inlägg

Bergling

Medlem
    När vi ändå är inne på Harald Nyborg, så brukar de ibland ha väldigt bra pris på Hitachis eller Bachos Bitsset med cirka 30 bits och hållare. Brukar ligga på runt 50-lappen och är ju ett helt överkompligt pris. Ångrar nästan att jag inte köpte ett till att ha i reserv...

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 30 894 inlägg
    Så, nu alla ni som tillhör Lyxbitsfalangen - upp till bevis!!!

Nu har jag helt osjälviskt offrat mig för forumets kunskaps skull och investerat tid, pengar och stolthet i ett Lyxbit-set.

Så dyrt att det inte går att tappa bort utan att falla i gråt.
    Så dyrt att det går att köpa 15 (femton) paket med Billigaochförståndigabits från Biltema för samma pengar (dvs 150bits).
    Så dyrt att om detta Wera superduper lyxbitset (både diamond OCH bi-torsion) inte håller hela mitt altanbygge så ska ni alla hörandes till Lyxbitsfalangen betala detta set av Lyxbitar kr 229. Det framgår tydligt av inläggen tidigare i denna tråd vilka som bör sponsra detta Lyxbitsset om det inte håller vad ni Lyxbitsfalangare lovat.

Sent i oktober är testet avslutat och endera falangen skola därefter skämmas och förevigt vara tyst i frågan om bits....

5. Mikael_L
    Medlem · 44 813 inlägg
    Jaja, jag påminner väl bara om vad du skrev tidigare ... :D :D ;)
    Så nu blir det till att hålla rätt på grejerna alltså !!! :cool:

6. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 432 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber
    Låter spännande! Jag rekommenderar dig att dessutom förse dig med en billig bitshållare och ett billigt bits. Arbeta sedan med respektive uppsättning växelvis, förslagsvis en timme i taget och rapportera vad du tycker sen

7. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 30 894 inlägg
    Ja, det blir det svåraste i detta men om jag hela tiden tänker på att tex daniel kommer ge mig 50 spänn i oktober så kanske det kan gå. Ev får jag förankra dessa dyra bits med någon stålvajer i byxorna.

Daniel, allt annat jag har i bits-väg är förstås Billigaochförståndiga bits från Biltema så det blir enkelt att växla mellan Spara och Slösa.

8. B
    Medlem · vällingby · 608 inlägg

Binesh

Medlem
    Så du gick på det? Wera? Usch..
    Fattar inte varför folk förespråkar bits. Jag kör bits enbart för enstaka skruv, och då använder jag AmPro bitssats. (Swedol saluför dem för den som undrar, och priset är nedsatt just nu.)

Men annars undviker jag bitshållare+minibits så långt det går och använder den typen av bits (50 mm eller mer) på min slagskruvdragare, och det finns alla möjliga, PH, torx, insex, PZ, sexkant, trevingad stjärna, förskjuten stjärna, spår med stift o.s.v... även om det är svårt att hitta.

9. bigsnucke
    Medlem · Östergötland · 774 inlägg

bigsnucke

Medlem
    Varför skulle det vara bättre? De fungerar väl likadant fast med längre skaft?...(Vilket kan vara bra om ett långt skaft behövs för att komma åt i vissa lägen, men annars?...) Eftersom jag håller till i lägret "hellre ett bra än 10 dåliga bits" tänker jag göra som MathiasS fast tvärt om. Jag ska köpa en redig tunna med billiga bits till min verkstad och se om jag står ut... (De bits som medföljer biltemas skruvar tänker jag dock även fortsättningsvis kasta. Jag tycker, som ungarna hemma säger, att de suger riktigt fett... (Och förstör skruvarna efter sådär 5 st.)

10. B

Binesh

Medlem
    För att vanliga 25 mm bits tillsammans med bitshållare blir betydligt längre än 50 mm. Räkna med minst 75 mm eller mer beroende på bitshållaren. Dessutom blir det flera lösa delar = sämre precision vid arbete, högre vikt, lägre styrka.

11. bigsnucke
    Medlem · Östergötland · 774 inlägg

bigsnucke

Medlem
    Det finns säkert tillfällen och behov för alla lösningar... (Själv använder jag nästan bara långa bits i boschfjuttdragaren, som har bitschuck "inbyggd". Fullkomligt ologiskt att ha en minimaskin med extralånga bits, men jag trivs med kombon...)

12. B

Binesh

Medlem
    Ja och det finns långa bits, förutom 50 mm så finns det 75, 90, 125, 140 mm o.s.v. Vad jag menar är att man kan vara utan bitshållare för slagskruvdragare har ju snabbchuck och vanlig skruvdragare klarar alla typer. Har aldrig tappat bort 50+ bitsar.

13. SnickarNicke

SnickarNicke

Medlem
    Biltemas bits == skit, eller som bigsnucke säger, suger fett
    Jula har några bits == skit, ungefär samma kvalitet som Biltema
    Nu ska jag köpa Swedols AmPro bitssats (långa) och hoppas på bättre kvalitet.

14. M
    Medlem · Örebro · 11 inlägg

micke-71

Medlem
    Tidigare så jobbade jag en kortare period som montör av markiser, persienner, inbrottsgaller och övriga gardin/ridå och mörkläggnings produkter.

Vi körde slut på en hel del bits då vi drog jäkligt mycket grova träskruv eftersom det kunde vara riktigt tunga saker som skulle sitta. Vi köpte bara dyra märkesgrejor.

Utifrån den erfarenhet jag hade av bits på den tiden så kan jag inte säga att Biltema bitsen jag provat för privat bruk är så värst mycket sämre. Slinter bitsen ett par gånger under fullt tryck så är den slut oavsett märke, funkar till lättare jobb.

Det allra bästa bettet hade vi i plåtskruv från Wurth med PH2 skalle och nya bits. Passningen var så jäkla grym att det hände flera gånger att bitsen small av innan det släppte. Man kunde dra i skruven halvvägs och sedan böja den med bitset.

Torx bitsen kan man slipa av så de blir kortare när den yttersta millimetern är rund i kanterna. Det gör jag ofta på jobbet idag med torxmejslar då 95% eller mer av alla skärplattor sitter med torx. De bränner inte sällan fast. Tror nog jag har dragit av ett par hundra torxmejslar under min karriär. Men

Grova montageskruv till byggbeslag har jag kört slut på torx bits på kanske 50-100 skruv. När det går för tungt så har det hänt att skruvspåret sviktat så bitsen slits. Men då är det för klent dimensionerad torx till skruven. Typ T15 till en 5X40 montageskruv.

Men inom den metallskärande bearbetningen så har både Sandvik Coromant och Seco Tools gått över till Torx Plus och jag skulle inte vara helt förvånad om den kommer att ersätta den gamla torxen allt mer i framtiden. En torx mejsel passar i en "plus skruv" men det är en inget som håller så värst bra. Så om det glappar kan det faktiskt vara så att skruven har ett Torx plus spår.

Redigerat 7 sep 2008 21:36
  15. Kemi
    Medlem · 369 inlägg

Kemi

Medlem
    Jag kör på Wera och TengTools, tyvärr är det så att bits försvinner lika lätt och fort som tja, allt annat :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.