Verkar finnas ventil även på utgående från hydroforen så det är nog inga större problem att stänga av. Bör heller inte vara något stort problem att använda de gamla slussventilerna med röd ratt.

GK100 GK100 skrev:
Verkar finnas ventil även på utgående från hydroforen så det är nog inga större problem att stänga av. Bör heller inte vara något stort problem att använda de gamla slussventilerna med röd ratt.
Tyvärr så är det en per utgående på varje hydrofor så det går inte att "isolera" bara en pump och renovera i godan ro medans den andra pumpen fyller hydroforerna. Man kan stänga av en hydrofor i taget men det är ju tyvärr inte det man är ute efter. Det optimala vore ju att stänga av allt och snabbt få på en kulventil på rätt ställe så kan man titta på backventilen i lugn och ro, men jag känner att då börjar det bli strax utanför min komfortzon.

• Hydroforpumpar och rörsystem med ventiler i ett maskinrum, inklusive en röd kulventil och gröna kopplingar, bredvid en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ivp skrev:
Tyvärr så är det en per utgående på varje hydrofor så det går inte att "isolera" bara en pump och renovera i godan ro medans den andra pumpen fyller hydroforerna. Man kan stänga av en hydrofor i taget men det är ju tyvärr inte det man är ute efter. Det optimala vore ju att stänga av allt och snabbt få på en kulventil på rätt ställe så kan man titta på backventilen i lugn och ro, men jag känner att då börjar det bli strax utanför min komfortzon.
Det behöver knappast vara utanför din zon. Mät dimension på rören och skaffa två ventiler med klämringsanslutningar så är det enkelt att snabbt sätta in där. Bara att bryta pumparna och stänga inloppen på båda hydroforerna så har du lite vatten till förbrukarna en stund åtminstone.

Skaffa två bra rörtänger (som du ställer så de verkar som skiftnycklar dvs inte klämmer åt) om du inte redan har och lite pasta typ Locher att smörja kopplingarna lite med trots alla rekommendationer om motsatsen. Vid dimensionerna du har där >= 35 mm hjälper det dig att dra de varv som anges för kopplingarna.

GK100 GK100 skrev:
Det behöver knappast vara utanför din zon. Mät dimension på rören och skaffa två ventiler med klämringsanslutningar så är det enkelt att snabbt sätta in där. Bara att bryta pumparna och stänga inloppen på båda hydroforerna så har du lite vatten till förbrukarna en stund åtminstone.

Skaffa två bra rörtänger (som du ställer så de verkar som skiftnycklar dvs inte klämmer åt) om du inte redan har och lite pasta typ Locher att smörja kopplingarna lite med trots alla rekommendationer om motsatsen. Vid dimensionerna du har där >= 35 mm hjälper det dig att dra de varv som anges för kopplingarna.
Jag skulle säkert få till det med forumets hjälp och om man hade gott om tid. Problemet är ju att det är så många som blir utan vatten om något skiter sig, så då måste jag likt förbannat ringa VVS på jour, och har inte sparat något nämntvärt åt sammfälligheten. Men det vore kul att lära sig lite mer

Det sitter en grön del på trycksidan efter varje pump. Skulle inte förvåna mig att det inte är backventiler, av klafftyp. Fota en på närmare håll och gärna om någon text finns.

Eller så ringer du ut en rörmokare på vanlig arbetstid - dvs. inte jourtaxa - och så hjälps ni åt att fixa detta.

X xxargs skrev:
Eller så ringer du ut en rörmokare på vanlig arbetstid - dvs. inte jourtaxa - och så hjälps ni åt att fixa detta.
Alla hantverkares dröm, att ha någon jävla tomte som står och "hjälper till" :)

• Gilla
  • Haha
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det sitter en grön del på trycksidan efter varje pump. Skulle inte förvåna mig att det inte är backventiler, av klafftyp. Fota en på närmare håll och gärna om någon text finns.
Silenta 65 ND10 får jag texten till. Verkar klockrent vara backeventilen.
Grön och rostig backventil Silenta 65 ND10 monterad på ett rörsystem mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I ivp skrev:
Alla hantverkares dröm, att ha någon jävla tomte som står och "hjälper till" :)
Borde har ryggmärgs-raderat detta stycke - vet själv hur det är när någon tittar över ryggen...

;-)

• Gilla
ivp
  • Laddar…
I ivp skrev:
[bild]
fins säkert i någon bok eller produktatalog (inbunden...) som google inte har scannat in och som fins hos någon pensionerad röris/VVS:ares bokhylla eller åkte just i pappersåtervinningen är ett företag flyttade från sina lokaler som de har varit sedan 1965 - med sprängskisser och allt på den tiden man gjorde sådant som en självklarhet

I ivp skrev:
[bild]
Är troligtvis en sådan här, men av äldre datum, insidan syns längre ner scrolla.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.klinger.se/images/PDF/Produkter/KLA/KLA-Silenta_170313.pdf

PS EDIT , du får koppiera länken

• Gilla
ivp
  • Laddar…
Bra spanat att hitta denna - om det inte går att hitta reservdelar till den gamla (membranet som kanske läcker eller annat problem, grejorna är ju typ +50 år och elaster tar stryk förr eller senare ) så kanske det går att köpa nytt med samma måttpassning rörmässigt.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är troligtvis en sådan här, men av äldre datum, insidan syns längre ner scrolla.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.klinger.se/images/PDF/Produkter/KLA/KLA-Silenta_170313.pdf

PS EDIT , du får koppiera länken
X xxargs skrev:
Bra spanat att hitta denna - om det inte går att hitta reservdelar till den gamla (membranet som kanske läcker eller annat problem, grejorna är ju typ +50 år och elaster tar stryk förr eller senare ) så kanske det går att köpa nytt med samma måttpassning rörmässigt.
Innan jag går helt loss och kollar upp/beställer reservdelar, en membranbackventil funkar alltså även om det är luft som trycker på?

Av konstruktionerna man ser i sprängskisserna så bör den också täta för luft, och att det behövs en viss tryck innan släpper igenom i framriktningen vilket indikerar att backventilen är i stängd läge när det inte fins någon tryckskillnad och i viloläge.

Gissar att den befintliga har beläggningar/avlagringar på tätytor eller skador på gummi eller sätet gummit skall sluta mot så att det läcker lite tillbaka både vatten och luft och därför fick din pump tömt på vatten när hydroforluften trycket tillbaka vattnet mot reservoir genom läckan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.