3 445 läst · 1 svar
3k läst
1 svar
Torr vinter, sprickor och glipor överallt i dörrfoder, lister m.m.
Renoverade våning ett i mitt hus förra sommaren och specialbeställde lister till fönster och dörrfoder, samt bröstlister m.m.. De har varit låga temperaturer i huset innan vi flyttade in, under renoveringen fanns inga element, och nu var vintern väldigt torr, vi hade det kanske lite i varmaste laget dessutom, och virket fick nog inte ligga tillräckligt länge innan montering.
Snickerierna har ni iaf börjat spricka, trots kemiskt trä som bl.a. använts på vissa ställen. Jag klandrar iaf. inte hantverkarna... Men hur fixar man bäst dessa sprickor?
En liknande tråd föreslår Flügger reparationsfiller.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foga-eller-spackla-sprickor-i-moetande-snickerier.136273/
Några fler tips? Jag har gjort ett försök ni med snickerispackel för att se hur det blir. Men tänkte att det är nog bäst med lite experttips innan jag ger mig på resten!
Snickerierna har ni iaf börjat spricka, trots kemiskt trä som bl.a. använts på vissa ställen. Jag klandrar iaf. inte hantverkarna... Men hur fixar man bäst dessa sprickor?
En liknande tråd föreslår Flügger reparationsfiller.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foga-eller-spackla-sprickor-i-moetande-snickerier.136273/
Några fler tips? Jag har gjort ett försök ni med snickerispackel för att se hur det blir. Men tänkte att det är nog bäst med lite experttips innan jag ger mig på resten!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Bara fram med fogsprutan och lämplig målarfog som tollererar expansion och kompression. Gör det innan trät sväller igen under sommaren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Torrsprickor i 3 år gamla sommardäck
Övrigt Off Topic -
Behöver jag byta eller reparera mina äldre och slitna fönster med torrsprickor och färgsläpp?
Fönster & Dörrar -
Spackla större sprickor foder-vägg och foder-foder
Färg, Måla & Tapetsera -
Är det ok att minska ventilation vid vinter och torr luft?
Ventilation -
Sprickor i fasaden, torrsprickor eller sättning i grunden?
Fasad