Hejsan!

Vi spekulerar på ett hus byggt 1930.. hoppas på lite hjälp av Er då jag inte riktigt kan hitta svar hos vare sig Anticimex eller Mäklaren

Vi hade beställt en stor* besiktning av Anticimex;- huset har Torpargrund .. När det var dags för bes.mannen att ta sig en titt under grunden så sade säljaren att det fanns ett spann på ca 30cm att krypa in på - där rymdes inte vår bes.man såklart. Då blev jag skräckslagen!? Besiktningsmannen sade att grunden isf. måste besiktigas till sommaren, då snön är borta så man kan krypa in, men karln rymdes ju inte? Ska vi gräva ut plats åt honom? Grävskopa?! Första problemet..
Säljaren försäkrade "på sitt huvud" att där inte är fuktigt men det litar då inte jag på, bara sådär - jag inte tror inte det finns mögel/fukt men iaf. När inte grunden kunde besiktas kan vi inte hellre försäkra hos Anticimex. Mäklaren sade till oss att eftersom grunden inte går besikta så ska säljaren ta en doldafelförsäkring - för båda parters skull. Men? Om vi inte besiktat grunden är det väl inget dolt fel? Då gäller inget skydd - Får inte vi skylla oss själva om det visar sig bli/vara problem. Jag tycker det är svårt att hänga med och jag börjar misströsta, det är vårt drömhus men jag tror snart jag struntar i affären. Det känns som att jag måste chansa med huset då det ej kan besiktas i grunden, får som skrivet inte några bra svar av mäklaren, hittar heller ingen info på nätet!? :( Hoppas någon kan komma med råd!

Redigerat:
Det är nog svårt att hävda dolt fel om en torpargrund är fuktig eller mögelskadad eftersom det anses vara en välkänd riskkonstruktion. Kan man inte krypa in under huset är det en chansning att köpa huset.
En fundering.. Blir det lättare att krypa under huset till sommaren ? För det är väl knappast tjockt med snö under huset just nu ?
Å andra sidan har nog huset överlevt sin byggare, och kanske står 79 år till.

Hm.. nä, det blir ju så klart inte lättare på sommaren. Samma 30 cm.. Anticimexherren var alltså inne på att det var snön vid huset som gjorde att det inte gick att komma in, inte det lilla utrymmet! Han lyssnade på fel öra ;)
Det känns riktigt tokigt att det verkar falla på detta.. i övrigt verkar huset må bra och vara i det skick det förväntas för sin ålder - Anticimex borrade stora hål i golv/väggar och mätte fukt och jag trodde det skulle räcka så. Jag trodde han borrat sig in i grunden? Bjälklagret..? Men nu var det ju tur att jag hörde på vägen hur viktigt det är med att mäta "under" huset också.
Ja, jag kan ju inte be om ett hål stort som en karl - i golvet för att mäta grunden. Tycker det borde finnas något att göra? "Vårat" hus kan inte vara det första någonsin med okrypbar grund.. Visst, huset var i bra prisklass men jag vågar inte riktigt kasta mig in hals överhuvud. Men som skrivet, det är en chansning. :confused:

Redigerat:
En stor besiktning utförs naturligtvis av en stor besiktningsman. Du skulle beställt en liten besiktning :)

Skämt åsido, en digitalkamera på en lång regel kanske kan ger mer information? Du kan peta in en trådlös fuktmätare samma väg, men så här på vintern är det nog ganska torrt.

Är det omöjligt att ta upp ett hål i golvet inifrån huset då?
Kanske finns någon klädkammare eller annat inte så känsligt utrymme där man kan ordna en liten inspektionslucka.

Säljaren borde ju inte vara helt omedgörlig ifall han verkligen tror att det är torrt. Ser allt bra ut köper ni ju huset.

SSAB skrev:
Hm.. nä, det blir ju så klart inte lättare på sommaren. Samma 30 cm.. Anticimexherren var alltså inne på att det var snön vid huset som gjorde att det inte gick att komma in, inte det lilla utrymmet! Han lyssnade på fel öra ;)
Det känns riktigt tokigt att det verkar falla på detta.. i övrigt verkar huset må bra och vara i det skick det förväntas för sin ålder - Anticimex borrade stora hål i golv/väggar och mätte fukt och jag trodde det skulle räcka så. Jag trodde han borrat sig in i grunden? Bjälklagret..? Men nu var det ju tur att jag hörde på vägen hur viktigt det är med att mäta "under" huset också.
Ja, jag kan ju inte be om ett hål stort som en karl - i golvet för att mäta grunden. Tycker det borde finnas något att göra? "Vårat" hus kan inte vara det första någonsin med okrypbar grund.. Visst, huset var i bra prisklass men jag vågar inte riktigt kasta mig in hals överhuvud. Men som skrivet, det är en chansning. :confused:
Vi är också spekulanter på ett hus med en krypgrund utan lucka, men min kompis har köpt huset bredvid och han grävde sig under huset utifrån och det funkade kanon... Kolla om det funkar att göra så hos er.

Men han kommer installera en lucka inifrån så snart han har tid. Dessa hus är byggda 1983.

Tack för alla tips och tycken! :) Vi köper huset, på den grunden (haha) att säljaren gått med på deponering (?!) av köpesumman, tills besiktning är gjord. Finns det något under huset som inte ska vara så får vi behålla pengarna.. Efter mycket om och men, och mycket ringande till olika mäklare fick vi rådet att göra så här, tyvärr var vår egen mäklare hjälpsam. men nu har vi iaf mer kött på bena. =)

Hur mycket pengar rör sig depositionen om?
En grävmaskin kostar ca 500-700 i timmen.
En hantlangare 200-400.
Ett lastbilslass på tipp, ett par tusenlappar.
Lastbilen i sig ca 500 i timmen.
+moms.

Det kan lätt sticka iväg uppåt 30000 kronor.

Hej och tack för responsen!

Vi har tillgång till de maskiner och gubbar som behövs, men jag hade faktiskt ärligen ingen aning om att det kostar att slänga jord på tippen!?? (gäller det alla stora volymer av "skrot " kanske?) Iaf, så är deposit. på 25.000 vilket bara var bluff och båg egentligen, det är inte givet att vi får dessa utan de får vi förhandla om med säljaren- utifall det behövs sa mäklaren. Tröttsamt.. :mad:

Å många hål att gräva blir det då Anticimex ska ha många mätpunkter - jippi -

Jag beklagar att du som en i en lång rad har blivit blåst av samvetslösa exploatörer i
mäklarbranschen. Hoppas det löser sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.