Byggahus.se

Torpargrund 2000/m2

1. R
    Medlem Nivå 3
    Är det rimlig att betala 2000 kronor / m2 för en torpargrund? Det behövs ingen sprängning eller borrtforsling av material eller urgrävning mer än matjord då det är en grusbotten.

2. L
    Medlem Nivå 8
    Tycker det låter väldigt högt.

3. R
    Medlem Nivå 3
    Det är det billigaste priset jag fått in, vad ska man göra? köpa en grävmaskin ?

4. L
    Medlem Nivå 8
    Hur stort skall det bli.
    Visst måste det väll bli bortforsling och även uppfyllning. Du måste ju ner till frostfritt samt gräva bort allt under blivande huset. Men jag tycker att det låter mycket i alla fall.
    Jag byggde ut 42 m2. Jag tror att grävaren tog runt 13000-15000 kr för att gräva ut, forsla bort, fylla upp och efter murat fylla upp det sista. Macadam och dräneringsrör ingick. Det sista var inget större då det var bara att koppla på det gamla.

5. L
    Medlem Nivå 8
    Funderat på att mura själv? Gjorde jag. Knappt man vågade ge sig på det men det var ett enkelt arbete. Tog lite tid då man som amatör var alldeles för noggran.

6. R
    Medlem Nivå 3

Det blir ingen bortforsling då vår tomt är 3ha så finns det gott om plats att lägga jord på

7. L
    Medlem Nivå 8
    Är det grävandet som kostar? Hur ser tidsplanen ut. Skall ni börja nu eller till våren?
    Grävarna har oftast lite eller t o m inget att gör under vintern och ringer ni runt lite så kanske ni kan få bra pris om ni är flexibla.

Min grävare grävde i slutet av februari och kärlen var hanterbar så det gick bra.
    När vi gjorde upp inför grävningen ochjag frågade när han kunde så svarade han att han kunde omgående och var hemma dagen efter jag fått bygglovet pigg att få in lite extra kosing.