Byggahus.se

torpagrund eller källare .....

1. snoofy
    Medlem Nivå 1
    Vi är inte så kunniga eller har någon nämnvärd erfarenhet (även om vi jobbar på det ;) ) .... men går i funderingar om att slutligen byta (riva/bygga nytt) vårt hus och vi har pratat lite "lätt" med några markanläggnings ftg om torpa grund eller källare.

Det befintliga huset står på en ca 1m hög torpa grund (a la 1940 talet) och vårt nya hus kommer antagligen vara på samma nivå. Dvs en torpa grund kommer att vara ganska hög, därför ser jag att källare ger oss, för hyfsad kostnad, ytterliggare utrymme och utnyttjande av den annars "tomma" torpagrunden.

Det jag undrar över är dock vad man gör med golv värme ... lägger man det i bottenplattan till källaren eller i husets golvplan (som blir taket till källaren ... antar att det fortfarande krävs en ganska så bra isolering nedåt i stil med 250mm eller ?

Vad talar annars för en torpa grund?

Är det rimligt att tro/hoppas på att priset för markjobb, sprängning, platta och källarmur ... ~250k eller torpa grund ~150k eller är jag ute och cyklar :confused: ?

tpf & mvh

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    KÄLLARE!

Ytrymme får ni mer av och tvättstuga, ev pannrum och förråd , gräsklipparen inomhus på vintern är ju aldrig fel tex. ;)

Bra dränering och ingen "inredning" i källaren så kommer den aldrig ge annat än bra utryme.

Torpargrund är ju annars ett oomtyckt sätt att bygga hus. Kolla med Anticimex tex. (dock gillar de säkert det innerst inne då det kränger många avfuktare).

Kanske lite väl optimistisk tycker jag men ligger man i själv så är inget omöjligt. Kostnaden för materialet är inte ofantlig det är arbetet det hänger på.