Byggahus.se

Tormek T4 slipning

1. Bowman
    Husägare · Västra götaland · 963 inlägg

Bowman

Husägare
    Det verkar inte finnas en tråd som tar upp just detta även om det står en del om tormekarna i stort.

Så till mina frågor nu då?
    Hur mycket oljar ni och lägger på slippasta på läderbryntrissan?
    Vilka olika brynpasta finns att köpa?
    Vad för olja kör ni med? Det står symaskinsolja eller pharmaceutisk olja, vart hittar man vettig sån?

Sen undrar jag om ni alla får vatten överallt?
    Det droppar ju vatten över hela maskinen när man slipar, inte så himla smidigt i längden?

Om ni slipar en kniv kör ni grovt, sen skalar av stenen med din sida och slipar igen, sen polerar med bryntrissan?
    Polerar ni då med jiggen?

Gärna andra tips och trick med!

2. siggebo
    Verktygstokig · Orust · 373 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Jag använder universalolja från Biltema i droppflaska. Applicerar godtyckligt tills lädret känns mjukt.

Får vatten överallt (har en T7) så jag lägger typ en disktrasa ovanpå.

Slipar redan vassa knivar på finläge med jigg och polerar på frihand. Använder grov om jag t.ex.vill ändra eggvinkeln eller för att fixa till en slö kniv.

Hyvelstål polerar jag med jigg, men slipmedlet ju inte jättefinkornigt så de får ändå gå via diamantstenar.

3. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 355 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Jag har inte en T4, men tror att det är ungefär samma som gäller för alla tormekar.

Läderbryntrissan: Använder inte den, gillar ej. Men jag hade oljat rejält till den var mättad. Vet att jag använde en lätt kompressorolja, fungerade bra. Slippasta, lagom, på med mer efterhand. Det är inga stora mängder som behövs.

Vatten överallt: ja. många kör med maskinen i en djup ugnsplåt.

Personligen kör jag bara grovkörning på tormeken, dvs för att få bort hack/renovera loppisfynd etc. Men hade jag kört en kniv där så hade jag gjort så som du skriver. Möjligtvis poleringen på frihand, har ej provat att polera m jiggen (går ej på min maskin).

Så mitt tips och tricks är att köpa manuella stenar. Jag gillar japanska vattenstenar. De som heter "King" är prisvärda och bra. Det är mkt långsammare än tormek, men blir mkt bättre, tycker jag.

4. Bowman

Bowman

Husägare
    @siggebo
    Ja ok vad bra tack!
    Jag har en egenbyggd slipmackapär ungefär som "edgepal" den funkar ypperligt för finlir med 0,1 graders noggrannhet, men det tar sån tid. Så den kanske nu används för finliret istället.
    Tormeken inköptes för att korrigera eggar och det gör den kalas, men man får ju riktigt fin skärpa med på ett enkelt sätt.

Det struliga är som med alla lösningar, att hitta vinklar och att välja vinkel.

Men tormeken är väldigt "good enough"
    Tack för sina svar!

@Daniel_N
    Ja ok, ugnsplåt får införskaffas :)
    Ja som jag skrev ovan finjusteringen kan jag fixa i ett annat bygge, men som det känns nu verkar jag inte behöva detta. Det blir liksom bra nog.
    Sen hade jag inte velat göra det för hand, känns som det blir för svårt att hålla vinklarna.

Men bryntrissan den verkar ok, men är ganska svåråtkomlig. Vet inte riktigt hur jag skall sätta stödet för att kunna ha jiggarna i den, och kör man för hand är det jobbigt att komma åt.

Bild på min slipjigg

5. Bowman

Bowman

Husägare
    Vad kör ni för vinklar förresten?

Jag har kollat på en del ställen, tex
    https://www.tormek.com/sweden/sv/anvaendarkategorier/knivslipning/

Men då pratar vi bara slipvinklar och sen bryning och polering. Men bara det.
    På andra ställen snackar vi slipvinklar och sen en grad till med brynvinkel.

Hur gör ni?
    Jag körde nu 22° på alla mina filéknivar, det blev fint och vasst.
    Körde samma på köksknivarna.

Sen tog jag 24° på en fejk F1 (Kinaköpt)
    Då var det nog för lite med 24° för slipeggen blev väldigt "bred" mot orginalet.
    Sen skall en original F1 vara konkav egg men det är en annan fråga :)

Kanske skall man börja ha några standardvinklar? För det är ett himla meck att ha olika uddavinklar på alla olika knivar.

6. Bowman

Bowman

Husägare
    Dålig fart på sliptråden :)

Är det någon som har ett bra tips för att mäta små vinklar så som det är på de flesta knivarna?
    Tormeks lilla vinkelmackapär och sättet man skall använda den känns bara som den funkar i teorin?
    Både för att ta reda på eggvinkel och sen slipvinkeln på självs ”jiggen”
    Nån som tycker det funkar?

Redigerat 9 dec 2017 17:48
  7. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 215 inlägg
    Polaren håller på och bygger en jigg som i inlägg nr4. Någon som har erfarenhet av den?
    Var köper man stenar osv?

8. Bowman

Bowman

Husägare
    Ja den är väldigt bra, stenar kan man köpa lite var som helst.
    Men tex ”fällkniven” har ett dubbelsidigt bryne som funkar bra.
    Annars eBay har massor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.