12 786 läst ·
4 svar
13k läst
4 svar
Torktid för platta på mark före plattsättning och parkett
Jag har beställt ett nyckelfärdigt hus och väntar nu på att betongplattan på mark ska torka ut tillräckligt för att klinkers ska kunna monteras på delar av golvytan. Eftersom jag köpt nyckelfärdigt skulle jag egentligen inte behöva bry mig om fukt i betongplattan eftersom entreprenören och dennes underentreprenörer enligt avtal och bestämmelser ska göra egenkontroller. Min kontrollansvarige har lagt ansvaret för mätningen på entreprenören så det kommer bli golvläggaren som utför mätningen.
Jag känner mig ärligt talat inte helt trygg i detta. Vill ju inte att någon plattläggare med voltmeter och som inte ens vet vad RF betyder, i bästa ghostbuster-anda bara ska säga att "jo men det såg bra ut, det är lungt, jag vet vad jag gör".
85% RF verkar det vara som gäller före plattsättning kan ske.
Hur lång tid uttorkningen tar beror på en mängd faktorer som tjocklek, underlag, när huset blev tätt, temperatur, omgivande luftfuktighet, betongkvalitet med mera.
12 veckor verkar det som om min entreprenör är inne på att uttorkningen ska ta. Jag har använt ett program som heter TorkaS för att beräkna den teoretiska tiden och då skulle det ta betydligt längre tid än så innan man når 85% med de förutsättningar som gäller för min platta.
Ni som redan har byggt, hur länge väntade ni på att plattan skulle torka före plattsättning och vem gjorde fuktmätningen, vilken metod användes för mätningen respektive uttorkning? Känner ni er trygga att er betongplatta är tillräckligt torr?
Jag känner mig ärligt talat inte helt trygg i detta. Vill ju inte att någon plattläggare med voltmeter och som inte ens vet vad RF betyder, i bästa ghostbuster-anda bara ska säga att "jo men det såg bra ut, det är lungt, jag vet vad jag gör".
85% RF verkar det vara som gäller före plattsättning kan ske.
Hur lång tid uttorkningen tar beror på en mängd faktorer som tjocklek, underlag, när huset blev tätt, temperatur, omgivande luftfuktighet, betongkvalitet med mera.
12 veckor verkar det som om min entreprenör är inne på att uttorkningen ska ta. Jag har använt ett program som heter TorkaS för att beräkna den teoretiska tiden och då skulle det ta betydligt längre tid än så innan man når 85% med de förutsättningar som gäller för min platta.
Ni som redan har byggt, hur länge väntade ni på att plattan skulle torka före plattsättning och vem gjorde fuktmätningen, vilken metod användes för mätningen respektive uttorkning? Känner ni er trygga att er betongplatta är tillräckligt torr?
Det beror nog på hur man gör helt enkelt, en vanlig metod är att så fort huset är under tak och stängt så kör man igång VPn med ett program för just uttorkning detta för att golvläggning målning och andra arbeten skall kunna på börjas så fort som möjligt. Men begär en kopia på mätningen av plattan för varje rum så skall du nog få se på en reaktion, tycker man att det är ok så är det lugnt, men uppstår det en diskussion så bör du nog vara på din vakt.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Fast plattsättning ställer väl större krav än bara torrhet. Tillverkare av fix brukar väl ange att man inte får sätta det på ny betong förrän efter 3 - 6 månader. Det handlar om att betongen krymper under härdning, och härdningen pågår under flera år, men mest i början.
Välkommen till forumet.
Man bör väl också ta i beaktande att vi haft en extremt fuktig vinter fram till för en vecka sedan.
Jag har själv märkt det i mitt eget hus. Det spelar ju ingen roll hur mycket man ventilerar när luften som kommer utifrån är ordentligt fuktig, (pga den varma tempen ute så har ju RF vart rätt hög även efter att uteluften värmts upp innomhus).
Man bör väl också ta i beaktande att vi haft en extremt fuktig vinter fram till för en vecka sedan.
Jag har själv märkt det i mitt eget hus. Det spelar ju ingen roll hur mycket man ventilerar när luften som kommer utifrån är ordentligt fuktig, (pga den varma tempen ute så har ju RF vart rätt hög även efter att uteluften värmts upp innomhus).
Klicka här för att svara