Sågade ner ett Klarbärsträd idag. Största biten är ca 25 cm i diameter, ca 1,5 meter lång. Övriga bitar är kortare, smalare, blandade storlekar. Hur går jag tillväga för att på bästa sätt torka virket, för att kunna använda det i snickarboden? Placerade det idag ute, under tak, i skugga. Ska det ligga där? Ska det sågas upp, staplas, bindas...? Vad gör jag?
Låter som du börjat bra, luftigt, skuggigt och torrt. Ha ca tummått mellan varje planka staplade lika, lite tyngd ovanifrån är inte fel.
Då ska det sågas upp alltså om jag förstått det rätt?
Sedan staplas. Ska man spänna ihop buntarna för att undvika att det slår sig?
Sedan staplas. Ska man spänna ihop buntarna för att undvika att det slår sig?
Tror det är svårt att undvika att det slår sig. Spänner du fast det är det stor risk att det spricker istället. Lägg det som beskrivet ovan, lite tyngd är inte fel. Undvik spännband. Man får rikthyvla det sen innan användning istället.tullemannen skrev:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Ok, tack så mycket för hjälpen! Någon särskild tjocklek att föredra, eller att hålla sig undan?
Jag har idag ingen aning om vad exakt det ska användas till för projekt.
Jag har idag ingen aning om vad exakt det ska användas till för projekt.
Skulle jag välja skulle jag såga ca 32mm tjockt. Då bör du kunna få ut minst 21mm efter rikthyvling (kanske 25). Sen kan man ju såga någon lite tjockare bit, men det beror ju såklart väldigt mycket på vad du ska göra!
Idag fick jag god hjälp att få stammen, samt den grövsta grenen uppsågad. Dom grövsta blev 2" tjocka, dom tunnare 1". Väldigt roligt att få uppleva en gammal hederlig och rent livsfarlig såg!
Lägg dom luftigt en bit upp från marken, så du slipper fukten från backen. Helst på ett ställe där det fläktar lite. Sedan stryk ändarna med trälim eller färg för att försegla ändträt. Då fukten försvinner fortast den vägen och brädorna drar i hopp sig för fort i ändarna och virket spricker. Risken är stor att det spricker ändå men du kommer minska antalet sprickor. Sedan lägg på något tungt ovanpå stacken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tryckt virke golvbjälklag - vad göra?
Fritidshus -
Dimensioning av virke till altan till hus från tidigt 1900-tal
Byggnadsvård -
Tryckt virke (NTR-A) direkt i mark?
Byggmaterial & Byggteknik -
Torka virke - vad täcka ändträet med?
Möbelsnickeri -
Prima snickeri virke torkat- kvistfritt. Ek-Ask-Magogny-Körsbär. Finns i Halland
Säljes, Uthyres & Skänkes