throne
Kära medlemmar!

Medan jag städade krypgrunden för att förbereda den för isolering upptäckte jag ett stort vått område inuti min krypgrund. Jag misstänker att det är regnvatten som kommer utifrån men jag vet fortfarande inte hur.

Frågan är; kan jag ta tag i isoleringen ändå eller ska jag fixa det här våta området först? Kan vatten av någon anledning komma in i krypgrunden efter isolering och vad är det värsta som kan hända?

Tack!

throne throne skrev:
Kära medlemmar!

Medan jag städade krypgrunden för att förbereda den för isolering upptäckte jag ett stort vått område inuti min krypgrund. Jag misstänker att det är regnvatten som kommer utifrån men jag vet fortfarande inte hur.

Frågan är; kan jag ta tag i isoleringen ändå eller ska jag fixa det här våta området först? Kan vatten av någon anledning komma in i krypgrunden efter isolering och vad är det värsta som kan hända?

Tack!
Hur ser fläcken ut.
Vi har också fläckar under vår krypgrund i gruset (öppen plintgrund), och det är inte vatten som kommer uppifrån (det har jag kollat).
Min förklaring är att det är fukt i marken som iofs rinner undan fort, men som på vissa ställen (har sett att det är sten/berg som ligger nära ytan på dessa platser) leds uppåt ytan. Inte så det samlas vatten, men det blir fukt i sand/grus.

Har du en stängd krypgrund så skall du ju också ha plast mot marken, så då skulle jag inte oroat mig så länge du inte ser någon åverkan på trossbotten ovanifrån och det inte är flytande vatten där. Kolla också över stuprör osv så regn leds bort från huset (minskar ju fukttrycket mot grunden/huset)

Att "torka" fläcken låter som en väldigt kortsiktig lösning, du måste isf ta reda på varför den uppstår.

throne
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hur ser fläcken ut.
Vi har också fläckar under vår krypgrund i gruset (öppen plintgrund), och det är inte vatten som kommer uppifrån (det har jag kollat).
Min förklaring är att det är fukt i marken som iofs rinner undan fort, men som på vissa ställen (har sett att det är sten/berg som ligger nära ytan på dessa platser) leds uppåt ytan. Inte så det samlas vatten, men det blir fukt i sand/grus.

Har du en stängd krypgrund så skall du ju också ha plast mot marken, så då skulle jag inte oroat mig så länge du inte ser någon åverkan på trossbotten ovanifrån och det inte är flytande vatten där. Kolla också över stuprör osv så regn leds bort från huset (minskar ju fukttrycket mot grunden/huset)

Att "torka" fläcken låter som en väldigt kortsiktig lösning, du måste isf ta reda på varför den uppstår.
Tack för svaret!

Det är precis vad du har beskrivit. Det är ett vått område mellan 2-3kvm. Det finns inget vatten som flyter någonstans. Det finns ingen läcka från ovan; jag kollade överallt. Husets bas från ovan är mycket ren.

Jag misstänker att min värmepump extra vatten inte tappas ut korrekt och inte är ansluten till dräneringssystemet så vatten går in i grunden. Grunden är inte stängd. Vi är fyra radhus i ett kvarter. Varje hus har sin egen grund men de är alla tillgängliga för varandra eftersom de är en stor grund.

Jag vill sätta en plastfolie i hela marken och sedan sätta Isoreflekt ovanför plastfolien i hela området (jag menar bara min krypgrund)

Jag har ringt Trygghetsvakten. De sa att jag inte skulle oroa mig för det här våta området och att jag inte ens behöver sätta plastfolie. Det räcker med att endast ställa in Isoreflekt och sedan noggrant mäta fukt under de kommande 3-4 månaderna för att avgöra om jag behöver installera anti-fuktsystem eller inte.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.