Byggahus.se

Toppklämma starkström badrum

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Har monterat ner ett badrumsskåp som hade belysning. Ska sätta upp ett nytt skåp utan belysning och behöver således göra något åt de tre kablarna som nu sticker ut ur väggen.
    Tänker att jag stänger av strömmen och "isolerar" kabeländarna med toppklämmor typ sån här.

Har två frågor.
    1. Är det rätt tillvägagångssätt att isolera kabeländarna med toppklämmor? Vill att det ska vara säkert och rätt gjort.

2. Får jag göra detta eller måste en elektriker göra det?

Tack på förhand!

2. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Hej,

Ja, det är korrekt att isolera kabeländarna med toppklämmor. Det är däremot inte tillräckligt, de måste sitta inne i en dosa också. Således måste du dit med en utanpåliggande dosa också, om det var ett rörutlopp tidigare.

Jag är rätt säker på att du inte får göra det själv. Det är däremot inte allt för komplicerat om du ändå väljer att göra det.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    1. Att isolera med toppklämmor är delvis bra. Men trådarna skall också vara oåtkomliga i en dosa eller liknande. Om du gömmer det bakom nya skåpet, så är skåpet dels inte godkänt som isolering. Dels kommer en elektriker att bli skogstokig om man senare vill dra ur trådarna ifrån den matande dosan.

2. det är behörighetskrävande. fast det är lite gränsfall.

Bättre är att lokalisera den dosa trådarna kommer ifrån, koppla ur dem där, dra ut dem. Lämna ev. en dragtråd så att det blir lättare att dra i nya senare.

4. J
    Medlem Nivå 3
    Stort tack för svaren! Då har jag lite mer koll.

Tänker att jag fixar att göra det själv, men frågan är om det är dumt att chansa. Kanske lika bra att anlita en elektriker, tänker att det inte kan kosta så mycket att fixa det..

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Hittar du matande dosa ? Då kan du dra ur trådarna o klippa dom. Sedan förser man ändarna med toppklämmor typ ubåt. Då slipper man att öppna några torix.

• Laddar…
  6. J
    Medlem Nivå 3
    Var borde den dosan sitta, i badrummet? Har inte så pass bra koll att jag vet sådant.. Finns en dosa en bit bort på väggen som sitter bredvid ett uttag. Kan det vara den?

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Finns det en dosa i badrummet så är det en bra plats att börja leta. Framförallt så brukar man kunna se åt vilket håll röret i väggen går. Tänk på att oftast så används en takdosa som kopplingsdosa. Så trådarna kan gå till en takdosa i rummet intill. Oftast finns inga takdosor i badrum. Men trådarna kan också gå direkt till apparatdosan bakom brytaren på väggen. Tänk på att stänga av elen när du rotar i dosorna. Inte bara till badrummet, för om du då rotar i fel dosa så kan det finnas ström där.

8. J
    Medlem Nivå 3
    Kan vara en dosa i rummet bredvid, ska kolla på det. Och stänga av elen!

Förresten, har ju tänkt att "isolera" sladdarna ur väggen med toppklämmor från Wago. Ska ju göra det för att göra så att man inte kan komma åt sladdarna i onödan. Ska man då ha en toppklämma för varje sladd eller kan man köpa en med tre hål?

9. D
    Medlem · Nivå 5
    En med tre hål är nog inte bra, då du kortsluter. Avsluta med 3 st ubåtar eller liknande, tar ganska liten plats. Om du inte tar bort kabeln helt och hållet.

10. J
    Medlem Nivå 3
    Då vet jag, tur jag inte satte i en med tre hål då.. Får bli ubåtar tills jag lyckas ta bort kabeln helt och hållet. Tack för hjälpen!