Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.
Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.
Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
40 908 läst · 206 svar
41k läst
206 svar
Toppbeskära stor Lönn, bör jag göra det för min grannes skull?
-
Medlem · 22 inlägg 6 mar 08:53
-
Renoverare · Trosa · 2 061 inlägg 6 mar 09:006 mar 09:00 #2
Reglerna säger att du inte behöver göra något.
Men, som god granne skulle jag överväga vad det innebär för din del.
Om du anser att trädet fortfarande skulle kunna se snyggt ut kan du ju erbjuda grannen att låta en arborist ta ned toppen och eventuella grenar på ett så snällt vis för trädet som möjligt om han tar kostnaden.
Edit: En arborist som kan ge förslag på åtgärd och kostnad kan du nog få på besök utan att det börjar ticka pengar. Extrapoäng i grannboken om du erbjuder grannen att vara med och bolla idéer vid mötet!- Laddar…
-
Medlem · Österbotten · 487 inlägg 6 mar 09:046 mar 09:04 #3
Nu vet jag inte hur ett lövträd fungerar men att ta av toppen låter ju som en dålig ide. Åtm. på tall och gran så påverkar du tillväxten om du tar av toppen. Trädet kommer att med tiden skjuta flera toppar och det ser inte alls bra ut.
- Laddar…
-
6 mar 09:13 #4
Lönnar tål hamling och kraftig beskärning. Det är alltså inte alls dumt att beskära kraftigt ganska regelbundet, så att du får den effekt du önskar samtidigt som grannen slipper störas.
Bifogar bild på några lönnar som behandlas regelbundet på det sättet, på Mörmovägen i Skoghall. Hade tänkt skicka från kommunhuset i Munkfors också, men googlebilen hade visst inte kört förbi där.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
Renoverare · Trosa · 2 061 inlägg 6 mar 09:166 mar 09:16 #5
Tänk dock på att det absolut inte är någon brådska, annat än att säkra grannsämjan.
Även om du går med på att beskära den så ska det inte göras förrän JAS-månaderna, så ni har god tid på er att prata med en arborist.- Laddar…
-
6 mar 09:30 #6
En merkostnad i pengar och tid under alla år framöver. Kanske inte något ts vill.- Laddar…
-
Renoverare · Trosa · 2 061 inlägg 6 mar 09:336 mar 09:33 #7
- Laddar…
-
6 mar 09:35 #8
Då du inte behöver göra det så tycker jag inte du ska göra det då det känns som du egentligen inte vill göra det. Angående grannsämjan så är det grannen som visar på dålig grannsämja ifall han blir sur ifall han inte får som han vill.
- Laddar…
-
6 mar 09:36 #9
Smaken är som baken själv tycker jag kapade kronträd är fula.
Jag förstår att man gör det på träd som står efter vägar o.s.v men att göra det för ett sketet äppelträds skull.
Stora Lönnar är fina låt det vara speciellt om det är den enda i närområdet.Redigerat 6 mar 10:03- Laddar…
-
Medlem · 22 inlägg 6 mar 09:456 mar 09:45 #10
Tack, jag måste dock säga att jag tycker det där skapade utseendet på träden är ganska trist
- Laddar…
-
Medlem · 22 inlägg 6 mar 09:476 mar 09:47 #11
Nej, jag vill ju alltså egentligen inte. Samtidigt kan jag ju förstå att det är viktigt för min granne. Därav ”dilemmat ”
lbgu skrev:- Laddar…
-
6 mar 09:54 #12
Det har det jag menade med problem.
Spelar ingen roll för ts har svarat att han inte vill ha trädet så.- Laddar…
-
6 mar 09:56 #13
Vi tog över en tomt där träd växt bananas i minst 50 år. Vi tog in arborist för att skapa en fin krona på de stora träd vi har kvar. Man behöver inte kapa ner den som ovanstående bild. Visst ser det lite kapat ut då man tar bort den kronan som anpassat sig till optimal ljushantering men den kommer bli fin efter något år igen utan att det syns någon åverkan. Om arboristen vet vad han gör.
om det är viktigt för grannen och det inte tar bort någon funktion el sämre insynsskydd så skulle jag låta grannen stå för kostnaden att ta in arborist men se till och var med på planeringsmötet för att försäkra er om att de inte tar ner mer än du önskar.- Laddar…
-
6 mar 10:08 #14Alexunden skrev:
En merkostnad i pengar och tid under alla år framöver. Kanske inte något ts vill.- Laddar…
-
6 mar 10:09 #15looserskin skrev:
Backade och httade faktiskt en bild från 2010 där man ser precis hur dessa två beskurits:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Och sommaren 2018, när det var ett bra tag efter beskärning:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…