Tomtsäljare vill ej bekosta väg

8k läst  40 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag är påväg att köpa en bit mark av en privatperson. Tomten är ej ännu avstyckad, och det finns inte en väg in till tomten. Säljaren äger marken som omringar min blivande fastighet, så den potentiella vägen behöver gå över hans mark.

Säljaren har sagt att jag får köpa tomten, men att jag får bekosta vägen själv. Säljaren har då gått med på att bilda ett servitut på vägen. Det gissar jag behövs för att jag ska få anlägga vägen på hans tomt? Givet detta så har jag ett par frågor, som jag inte blir helt klok på efter googling.

1. Blir jag ägare av vägen? Vad för rättigheter/skyldigheter följer isåfall av det?
    2. Om säljaren bestämmer sig för att stycka av mer mark i anslutning till min potentiella väg, vad händer då? Får den nya fastigheten använda sig av min väg utan att "köpa in sig"?

Tack!

2. T
    Medlem Nivå 10
    Servitut kan skrivas på olika sätt, det finns inget bestämt.
    Se nu till att skriva ett bra servitut som både ger dig rätten att anlägga, nyttja och underhålla vägen. Skriv in bredd, bärighet och eventuellt andra relevanta saker som kan klargöras för tydlighets skull. Även om ni är på god fot idag är det inte säkert att ni är det om 10 år eller att det ens är ni två som har vägen emellan er.

Du blir inte ägare av vägen men du får göra det som servitutet säger att du får göra.

• Laddar…
  3. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

Ja, jag har nog tagit detta med servitut lite för lätt.. Vi ska skriva kontrakt om 2 veckor och något servitut är inte på plats. Jag har för mig att det finns en del mallar jag kan utgå från.. Säljarna har attityden "Du får köpa tomten men vi vill inte göra någonting", så jag får nog rätt så stora svängar i vad som står i servitutet.

Dock så är jag fortfarande lite irriterad över att det känns som att jag bekostar en väg som de senare kan använda för att lättare sälja tomter bredvid vägen (dem säljer mig endast tomten längst in..). Därför hade jag hoppats att jag på något sätt i framtiden kan få tillbaka en del av kostnaden om det bildas nya fastigheter som vill använda min väg, i form av andelar i en vägförening. Men jag har för lite kunskap om det för att kunna dra några slutsatser.

4. D
    Medlem · Nivå 16
    Jo, du äger vägen som du anlägger. Men inte marken som den ligger på. Det finns många trådar om det. Det är lämpligt att se till att servitutet skrivs vid köpet.

5. G
    Medlem Nivå 1
    Ja, jag gissade att det är så att jag äger vägen men inte marken som den går på.

Det jag har svårt att hitta svar på är: Kan jag ta ut avgifter om det tillkommer fastigheter runt min väg? Alltså om säljaren bestämmer sig för att stycka av mer mark i anslutning till min väg. Jag förstår att det blir en stor kostnad att bygga vägen, men kommer jag få tillbaka något om det visar sig att fler vill använda vägen?

6. G
    Medlem Nivå 1
    Uppdatering: Tomten är alltså ännu inte avstyckad. Jag tror att det bildas ett servitut i samband med det?

7. N
    Tillbyggare · Nivå 7
    I samband med att ni styckar av tomten så skriver ni ett servitut för tillfartsvägen, men det gäller att ni är överens om vad det ska stå i servitutet innan.

Ev. Formuleringar i det överlåter jag till någon annan.

• Laddar…
  8. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Ja du äger vägen och kan i princip hindra andra att ansluta sig till vägen.
    Men det är bra om du ixh säljaren har samma syn på era rättigheter och skyldigheter. Samt att det står tydligt i servitutet.

Läs dig också in i skillnaden mellan officialservitut och avtalsservitut och bestäm dig med säljaren vad ni vill.

Lantmäteriet kommer att kräva ett servitut för att avstyckningen ska bli av, och det är kanske lika bra att få ett officialservitut i samband med avstyckningen.

9. G
    Medlem Nivå 2
    En tanke... Hur vore det att samtidigt köpa markremsan som vägen ska ligga på? Inga funderingar på servitut då - förrän någon annan tomt vill använda sig av vägen möjligen.

10. G
    Medlem Nivå 1
    Vet inte om det finns någon fördel med det när markägarna har gått med på att skriva ett servitut? Det jag är mest orolig för är ju vad som händer efter att vägen är byggd - om markägarna styckar av fler tomter bredvid min väg så känns det ju väldigt orättvist att jag stått för kostnaden för hela vägen. Men där vet jag inte vad som gäller. Om det kommer upp en ny fastighet om 3 år, kan jag kräva den fastigheten på en del av min ursprungliga kostnad för vägen?

11. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Det borde du kunna, men här är det en fördel att ha ett officialservitut.

12. M
    Medlem · Nivå 9
    Är du säker på detta? Om du med vägen menar marken på vilken vägen är anlagd så har du definitivt fel. Men om du menar själva vägmaterialet, grus osv. så kan det vara en annan sak. Skulle det bli ytterligare avstyckningar så kan det mycket väl tänkas att servitut ändras så att flera kan nyttja den del av vägen som ligger på tjänande fastighet även om TS är emot detta. Detta är vad jag tror utan att vara 100% säker.

13. G
    Medlem Nivå 1
    *Jag är inte emot det så länge jag får något för det.

För övrigt.. Om ett servitut skrivs så får jag rätt att bland annat använda vägen (som jag själv bekostat..). Men vad är markägarens rättigheter på min väg? Får han rätt att använda den på något sätt? Jag vet nämligen att markägaren bedriver en liten verksamhet på helger, där besökare kört med sina bilar där vi ska dra en riktig väg, för att komma fram till en gräsplätt (bredvid vår blivande tomt) där de parkerar. Gissar att de fortsättningsvis vill köra på vägen istället.

14. D
    Medlem · Nivå 16
    Ja, länstyrelsen kan tvinga fram ytterligare servitut. Men TS kan då kräva ersättning för vägen. TS äger vägen om han anlägger den.

15. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Ja, jag är helt säker, men om markägaren har en annan syn, blir det i alla fall potentiella problem.

I servitutstexten ska det stå att ts har rätt att anlägga väg i stället för rätt att använda väg.
    Är det officialservitut, är det lantmätaren som skriver servitutet och blir det tydligare vad som gäller vid framtida förrättningar.
    Jag vet faktiskt inte hur mycket hänsyn de tar till avtalsservitut vid framtida förrättningar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: