Byggahus.se

Tomträtt (vår situation)

1. platon1980
    Medlem · Östergötland · 564 inlägg

platon1980

Medlem
    Väldigt svårt att bestämma oss för vilken som är bästa vägen att gå.

Vi har idag låg avgift, 7700kr/år, avdragsgill som ränta. Denna avgift gäller till 2024, vi hade därför tänkt att vänta med ev. friköp beroende på vad nya avgiften (i 20 år) blir.

Men kommunen meddelar köp nu, nästa månad har priset gått upp 15% (cirka 130kkr mer för vår tomt), stressande som attan.

Att köpa tomten idag kostar 537kkr plus alla avgifter som normalt följer med fastighetsköp.

Vad nya avgiften blir vet vi inte, kommunen kan inte ge något svar på detta överhuvudtaget, men om kommunen fortsätter räkna som idag landar nya avgiften på cirka 24kkr/år (plus lite uppräkning mot medelprisökning i kommunen), men hur avgälden beräknas bestäms från år till år och som bekant finns inget tak alls.

Vi har inte tänkt att flytta, så det är långsiktigt som är planen.

Alternativ

· Låna med 10-årsregeln och amortera av hela lånet på 10 år, cirka 4500kr/mån plus ränta

· Eller baka in nya lånet i det nu amorteringsfria gamla bolånet och börjar amortera 2% på hela lånet tills det minskat till belåningsgrad under 50%, ungefär samma månadskostnad som ovan.

· Fortsätta hyra, även om avgälden blir 30kkr (minus ränteavdraget) blir månadskostandes lägre, 1667kr/mån

Alltså, att friköpa ger sannolikt betydligt mindre pengar kvar i plånboken varje månad under närmaste 23 åren, men att friköpa tomten om 20 år för massa mer pengar än idag plus betald hyra är inte smart, nu eller aldrig känns det som. Samtidigt som regeringen uppvaktas med att lagstifta om maxhöjning m.m.
    Och kommunen kan ju få för sig att sänka friköpspriset, men inte troligt.

Tankar? Idéer? Något jag glömt att tänka på?

2. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 125 inlägg

harry73

Allvetare
    Jag skulle inte köpa marken om det skulle äventyra mitt boende, dvs om jag inte har marginaler att bo kvar ifall något händer. Det är den viktigaste punkten.
    Om jag däremot har möjlighet att köpa marken, tror jag att det alltid är en bättre lösning. Det är svårt att sälja hus på arrende och skillnaden mellan friköpt och arrende kommer nog att synas i husets värde. Sedan är det inte rättvist att jämföra arrendeavgift och extra lånekostnad vid köp eftersom amorteringen snarare är ett långsiktigt sparande.
    Och skulle allting gå illa och får man inte igen den extra kostnaden vid en försäljning, kan man i alla fall dra av den från försäljningsvinsten, som borde göra att affären ändå går plus.

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 082 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    I ränta räknat blir det ca 350-400kr extra om ni väljer att höja lånet och köpa ut marken ungefär. En amortering är ingen kostnad utan mer ett sparande, ni betalar av på huset och värdet ökar eller i sämsta fall består. I min värld enkelt val, KÖP NU, ni kan ju kanske omvärdera fastigheten om några år och då kanske få en belåning under 50% igen...

• Laddar…
  4. H
    Medlem · 283 inlägg

Huruvida

Medlem
    Ett friköp har en direkt påverkan på fastighetens värde, om än inte alltid full ut, och kanske kan göra att belåningen även efter ligger i närheten eller under 50 %. Hör med banken.

5. R
    Medlem · Östergötland · 404 inlägg

Rooney

Medlem
    Jag är i precis samma situation. Bor du också i Norrköping? :)
    Jag har bestämt mig för att utöka mitt bolån och friköpa tomten. Mejlade kommunen om det i helgen.
    För mig kostar det 476 000 (plus avgifter) nu innan 1 februari att köpa loss tomten och jag betalar 15 000 kr/år i hyra. Jag känner att om jag inte köper nu så blir det aldrig av och om de chockhöjer hyran om några år så sitter man i en rävsax.
    Att värdet på mitt hus höjs med en halv miljon för att jag köper loss tomten tror jag inte på, kanske hälften?
    Dock så sover jag bättre om nätterna och det känns bättre att pyssla i min egen trädgård än kommunens. :)

6. S
    Medlem · 82 inlägg

saltet

Medlem
    Erfarenheten från meelansvensk stad är att fastigheter med friköpt tomt är betydligt lättare att sälja. Dessutom är ofta nya avtal kortare vilket gör att när markpriserna ökar så blir nästa tomträttsavtal ännu dyrare. Mitt råd köp marken.

7. platon1980

platon1980

Medlem
    Japp, Norrköping/Hallberga. Tänker som du också, cirka hälften ökar värdet, men eftersom vi planerar att bo här tills vidare så är det nog ändå rätt väg att gå.

8. platon1980

platon1980

Medlem
    Tack för alla svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.