Byggahus.se

Tomtkarta stämmer inte

1. K
    Husägare · Nivå 12
    Det är inte ovanligt gränserna på fastighetskartorna inte stämmer helt hundra med verkligheten. Det som gäller om man skall vara noggrann är gränsmarkeringarna (rör i sten eller mark tex), eller de koordinater som Lantmäteriet har. Tittar man på kartor så är det faktiskt de äldsta handritade kartorna Lantmäteriet har som gäller före de nya digitaliserade.

2. B
    Medlem · Nivå 8
    Detta är i ett bostadsområde och röret satt inne i staketet som jag rev för några år sedan. Har varit noga med att inte flytta röret. Placeringen på röret känns även korrekt, avstånd från asfalt och hur det följer tomten stämmer. Mäter jag på andra sidan huset mot gränsen där två rör sitter i häcken i varsitt hörn så är det ungefär motsvarande avvikelse där. Huset står alltså lite fel.

Pratade med kommunen och de sa att detta förekom och hänvisade mig till LM. Menade att LM kunde plocka fram en karta alt komma ut och mäta. Skulle dock inte begära nybyggnadskarta som tydligt var dyyyyrt.

Ringer LM och förklarar läget, snubben där menar att de inte direkt vara kan komma ut och mäta eller har några andra kartor som är "bättre". Han nämner också nybyggnadskarta och nämner att den är rätt dyr. Kommer överens om att han ska skicka en avstyckningskarta som visar med inskrivna mått hur tomten är, denna kostade bara någon symbolisk summa, hur mycket det nu är... Avstyckningskartan skulle jag skala upp, mäta var huset står och rita i. Sedan skicka detta tillsammans med bygglovet.

• Laddar…