Byggahus.se

Tomtgränser och bygge

1. H
    Medlem · 201 inlägg

helenae

Medlem
    Hejsan!

Vi har byggt nytt och när vi valde tomt så var det bara vi där, den närliggande tomten var inte såld eller tingad och därför var det aldrig något prat om att få grannens tillstånd för att bygga närmare än 4 meter och på kommunen sa han att det är han som fattar det beslutet eftersom det ju är kommunen som är vår närmsta granne vid tomtköpet.

Vi har ändå inte byggt för nära gränsen, men jag undrar nu hur det funkar om tomten brevid blir såld. Måste köparna då ha vårt godkännande för att bygga huset eller t.ex. ett garage närmare än 4 meter från tomtgräns, eller kan kommunen godkänna deras bygglov utan att vi blir tillfrågade?

Jag har nämligen för mig att jag hört någon gång att man måste ha grannarnas godkännande vid nybygnation, oavsett om det är nära tomtgräns eller ej? Men jag vet inte om det är så överallt, eller om jag bara missuppfattat. Igen... ;)

Ett exempel är ett par som valde att bygga sitt hus med mansardtak. De fick ok (antar jag) från kommunen, medan grannen som byggt ett år tidigare INTE fick igenom mansardtak på sitt bygglov. Han var inte så glad, om man säjer så, när grannens takstolar kom. Ytterligare ett liknande exempel är en familj som ville bygga med förhöjt väggliv, men fick nej. Ett tag senare byggde grannarna ett hus med - just det - förhöjt väggliv. Inte så kul för den första familjen.

Man kan kalla det avund om man vill, men när man investerar så mycket pengar för att få ett fint hus och man känner att man "offrat" en del av drömmen p.g.a. kommunens beslut, och sen se grannen få det som man själv önskade från början måste ju kännar jäkligt surt? Eftersom kommunen ju t.o.m. har regler för färg på takpannor, så borde de ju ha lika regler för alla i övriga frågor också?

Har man några rättigheter alls när det kommer nybyggande grannar? Missförstå mig rätt, jag är inte ute efter att hindra eller sabba för någon kommande granne, men jag vill veta vad jag måste stå ut med om det blir så att jag måste stå ut med något, eller om jag har möjlighet att påverka?

Hoppas ni förstår hur jag menar. :-/

//Helena

2. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Re: Tomtgränser och bygge

Detaljplanen för området är det som styr. Så länge man håller inom detaljplanens regler, behöver man inte gidkännande från grannarna. Grannarna KAN dock överklaga ändå, men troligtvis inte med någon direkt framgång annat än att fördröja bygget och skapa grannosämja.

Vad gäller detaljer som mansardtak och förhöjda väggliv - är det i samma område de där två händelserna hände? Det låter i så fall som om man ändrat detaljplanen? Alternativt så är det andra områden där det antingen bytts handläggare, handläggaren är inkonsekvent eller så har man helt enkelt bestämt sig för att lätta lite på några regler.

Kontentan, det du blir nekad att göra finns det risk att en efterföljande granne kan komma att få göra. Du KAN överklaga, men så länge grannen håller sig inom detaljplanen lär du inte vinna mer än osämja.

Håller tummarna för att ni fått ert drömhus som ni vill ha det, och inte blivit nekad några detaljer! :D

3. Å
    Medlem · 1 226 inlägg

Är ju lite olika från område till område, men där vi ska bygga behövs inga grannars godkännande sålänge man håller sig till planbestämmelserna. I "vårt" område får man bygga garage/carport 1m från grannens gräns utan att behöva särskild tillåtelse.

4. F
    Medlem · 823 inlägg

Instämmer med vad Sophia skriver.

Nyckfullheten hos kommunerna är lika stor oavsett om det finns regler eller inte.

Tror inte att det är någon som är insatt i byggärenden som slutat förvånas över alla konstigheter som förekommer.

Prejudicerande effekter av ett beslut sträcker sig ofta inte längre än till sekunden efter beslutet.

Generella huvudregeln är att alltid se till att ha kommunen på sin sida.

Lycka till! :) :) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.