Hej, vi byggde färdigt vårat hus 2009. Nu ska någon bygga jämte och tydligen har markarbetarna vi hade utgått från fel punkt när finplaneringen gjordes. Det kan även varit jag som pekat dom fel, hur som, så drogs gränsen från en nivåmarkör istället för en annan pinne. Så vi har tydligen 3 meter för mycket tomt, in på deras tomt så att säga. Det i sig var inget problem för att korrigera och utgå ifrån när de gräver för deras tomt.

Frågan jag har är ju bara om jag kan, med deras överenskommelse, sätta ut nya tomtgränser med där vi förväntar att dom ska sitta? Eller måste man ta ut lantmäteriet som ska ta upp exakt plats, och sätta just deras pinne? Det kostar ju en bra slant...

De som ska bygga tror att det ska finnas järnrör, men några sådana har aldrig funnits utmed vägen. Inte heller vid tomtgränserna. Utan det har varit vanliga pinnar, hyffsat löst nedsatta. Och dom finns inte längre.

Kan vi båda parter, vara överens om exakt plats, och sen sätta egna pinnar?

Nu är det i och för sig länge sedan som jag arbetade inom lantmäteriet, men, helt klart skall det vara rör i mark som tomtmarkering om markförhållanderna medger detta. Jag antar att du har en tomtkarta från avstyckningen. Vad säger den?
Låter som att förrättningen inte är riktigt klar. Att bara sätta ut pinnar vid den förmodade tomtgränsen är ingen bra ide. Även om du och din nya granne är överens kan det vid ett ägarbyte bli problem. Ser att du kommer från Stockholm. Det var där jag arbetade en gång för länge sedan, på Stadsbyggnadskontoret.

Tack för svar. Kul att du även passande nog jobbat där.

Men min följdfråga vore då, om vi båda vet var rören ska sitta enligt våra tomtkartor och hittar dessa punkter ,men inte rören. Kan vi då förankra nya rör där de förväntas sitta? Eller måste det vara exakt placering jord av just lantmäteriet? Har vi rätt att göra det?

Vi vet nämligen rätt säkert var ena röret ska vara, bara att jord dumpats över. Vilket är bärjord för gräsmattan. Tas det bort, så riskerar vår tomt rasa i det hörnet. .

Utmed gatan, så finns det inga synliga rör alls. Vi hade bara ett par träpinnar att utgå ifrån, och dessa var redan liggandes...! Och uppenbarligen ca 2-3 meter fel. På vår gata så finns 7-8 tomter. Nybyggsområde. Jag var förbi idag och verkligen kollade utmed denna väg. Det finns inga rör utmed de andra obyggnda tomterna. Vägen var grusväg först, och nu till slut asfalterad. Kanske vägarbetarna har täckt över alla dessa rör.

Kanske måste jag då köpa en metalldetektor, för att på så sätt kanske hitta rören? Tror du jag skulle lyckas med, eller vore det onödigt och dumt? Lantmäteriet tar nämligen 6000 kr för att kunna ut, och 1000 kr per rör. En kostnad jag helst slipper.

Det är faktiskt ganska vanligt att lantmäteriet börjar med att sätta ut träkäppar, och återkommer när alla markarbeten är klara för att banka ner järnrör, just för att annars kommer rören att fyllas över med flera dm jord (eller förstöras av grävmaskiner som far runt).
Så mitt tips är att du ringer lantmäteriet och frågar dem om de kan tänka sig att markera de beständiga rören nu utan kostnad för dig. I avstyckningen bör ju beständiga tomtmarkeringar ingå.

Hemmakatten
Ni, dvs.privatpersoner och grannar, får absolut INTE på egen hand sätta ut gränspinnar/stolpar. Äganderätt till mark och dess lagar är i princip en urminnes lag och anses som den viktigaste av de alla. Tidigare fanns dödsstraff och annat elände för den person som flyttade en gränsmarkering. Så illa är det inte idag, men peta för guds skull inte på nån pinne eller försök sätta den tillbaka på den plats ni trodde att den satt.

Den enda som får sätta, och flytta gränsmarkeringar är Lantmäteriet.

Det är väl en synd, eller borde vara, deras prissättning. Jag menar, 6000 kr för att komma ut och 1000 kr per punkt. Tyvärr är det väl så det fungerar när man fått statlig ensamrätt om något. Vilket prissättning som helst, det är bara som "kund" (tvingad) att acceptera.

Hur som helst, ska ringa dom på måndag och förklara läget, så får vi se vad som händer. Ska oavsett ut imorgon och leta efter dessa pinnar.

De ska vara gjorda av metall?

Jag har hittat rören som betitlas "Arbetsfix", alltså för nivåutmätningar.

Tror ni jag kan köpa någon billig metalldetektor och hitta rören?

Vet man på ngt ungefär var rören finns så ska man kunna använda en kompass, den ändrar utslag över järn

Tack för länken. Borde kunnat hitta den själv.

Läste igenom och de nämner inget bestämt om bsom kan ha förstörts, utan bara permanenta rör i mark och berg och att dessa inte på något sätt får ändras av markägare.

De säger fortsatt att man själv får hitta tomtgränsen, via karta och måttningar. Detta kan ju jag göra med måttband och utgå från husets läge.

Sedan står det att om lantmäteriet ska ut och göra det, så är det bra att man är överens med grannen. Vi är överens om att vi ska hitta en gräns vartifrån dom kan arbeta när de ska göra grovarbetet på tomten.

Så borde inte det gå att jag och grannen helt enkelt hittar vår gräns, där den förväntat ska vara med bästa möjliga måttning och därefter sätter nya träpinnar markerade med mörkröd färg, som det står på sidan.

Jag kommer oavsett ringa lantmäteriet på måndag såklart, men tänkte iaf åka ut idag för att ge det en chans till att hitta rören... med spade i hand! Jag är rätt säker på att dessa träpinnar som troligen funnits är övertäckta av någon typ av material, eller bortplöjda av snöplogen... iaf utmed gatan. Inga andra hus har pinner eller markörer heller...

Det finns 1 markör i berg som är i hörngräns mot alla andra tomter (3 till).

När lantmäteriet mäter upp en tomt så ingår att de slår ner pinnar av järn. Dessa ligger ofta ganska lågt ner i marken och kan lätt bli osynliga. OM lantmäteriet har mätt upp er tomt bara med träpinnar och inte hunnit sätta ner järnpinnarna då ska de förstås kunna göra det utan extra kostnad. Kärnfrågan är alltså har lantmäteriet satt ner järnpinnar eller inte. Har dom det så får ni själva försöka hitta dom, har dom inte det så är dom skyldiga göra det utan extra kostnad, i och med att detta är relativt nya tomter som har uppmätts genom lantmäteriets försorg.

Om ni hittar rören är det praktiskt att sätta markerade träpinnar så att ni inte tappar gränsen igen. Träpinnar på samma plats som rören. Däremot inte sätta träpinnar efter egna uppskattningar. Bäddar för konflikter i framtiden!

Redigerat:
Hade tur, jag hittade alla hörn! :) Måttade från en (1) befintlig pinne och kunde få fram de andra. Den ena var 3-4 spadtag under jord och ett järnrör. Den andra utmed gatan var gjord av trä och trasig. Så fick sätta dit det ordentligt igen. Fick iaf till så alla hörn finns. Utan att det behövde kosta massa pengar och huvudvärk.

• Gilla
Mattteus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.