Byggahus.se

Tomten är ej enligt ritning

1. Dizzy84
    Medlem · Nivå 7

Har du kollat i verkligheten hur det ligger till med avstånden?
    Ärligt talat, väl på plats tar det 5 minuter att kontrollmäta ett par avstånd så vet du!
    Börja där!

• Laddar…
  2. T
    Medlem Nivå 14
    Jag har inga brunnar på min tomt och jag kan inte komma på nån jag känner som har det ens.

3. J
    Medlem · Nivå 18
    Då har du nog inte kollat noga hos andra? Jag har 2 st dagvatten, pga att jag bor i radhus, så en för vardera sida. Utöver det har jag en spolbrunn.

Mina svärföräldrar har också dagvatten + spolbrunn.

Så att inte ha några alls är nog inte allt för vanligt.

4. J
    Medlem · Nivå 18
    Därför att du inte verkar ha alla korten på bordet.

Efter att ha läst igenom tråden så vet du inte hur brunnarna kommer hamna på tomten, om alla är på tomten och så vidare.

Därmed finner jag det konstigt att du i mina ögon börjat i fel ordning, dvs med att kontakta en jurist. Hade du haft hård fakta på att samtliga brunnar hamnar på din tomt, var på tomten de kommer hamna, ja då hade det känts naturligt att kontakta jurist...

5. K
    Medlem · Nivå 10
    Mät tomten nu i helgen och återkom med hur verkligheten ser ut.

6. J
    Medlem Nivå 1
    Ok. Jag har redan bett byggherren att mäta tomten pga att jag ej kan komma in byggarbetsplatsen. Det kanske visar sig att inte alla brunnar är på min tomt men hursomhelst så kommer det att vara minst 3 brunnar som är på min tomt. Så det var därför jag tog kontakt med en jurist.

• Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 1
    Får ej komma in. Har bett byggherren att göra det

8. I
    Medlem Nivå 1
    bara det inte är en brunn med pump för avloppet, den är inte rolig så nära

9. K
    Medlem · Nivå 10
    Jag har 3.

10. TantIndigo
    Medlem Nivå 1
    Det är uppenbart att dessa brunnar skapar stora problem för dig att disponera marken runt huset så som du önskar. Vänd dig till kommunen och begär ut ritningarna för VA så kan du säkert se om brunnarna är placerade rätt eller inte. Om de följer ritningen så blir det att vända sig till den som sålt brf-en till dig och klaga. Det är faktiskt inte ok att du inte informerats om detta.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Nivå 6
    Alla vi som bor på landet med eget avlopp har ju lock i olika storlekar på våra tomter själv har jag 3 stycken för avloppet och en för oljetanken

12. M
    Medlem · Nivå 6
    Kommer ihåg en tidigare granne byggde en altan över några av locken men löste det med luckor i trallen som han lätt Kunde lyfta av så slambilen kunde tömma

• Laddar…
  13. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 16
    Samtidigt så tror jag ingen av er som bor på landet har en tomt på 170 kvm.. ;)

14. M
    Medlem · Nivå 6
    Jag har 7 hektar

• Laddar…
  15. N
    Medlem Nivå 6
    Det är ju inte ens hans tomt... det är bostadsrättsföreningens mark. TS har endast köpt rätten att bo där. Föreningen äger hus o mark. Kanske trodde han att han har äganderätt?