Byggahus.se

Tomten är ej enligt ritning

1. J
    Medlem · 15 inlägg

Jogge7

Medlem
    Haha, jag ville ställa en jacuzzi

2. J
    Medlem · 15 inlägg

Jogge7

Medlem
    Ca 2-3m

3. J
    Medlem · 15 inlägg

Jogge7

Medlem
    Varför ska jag bli vräkt. Jag har inte gjort något.

• Laddar…
  4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 840 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Nä, det var ett rätt kasst råd. Dessutom är det ju troligen så att det inte "finns" en förening än, så vem ska hålla koll på det?

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 43 450 inlägg

hempularen

Moderator
    Lite Off Topic. Men att en bostadsrätt förverkas, är ganska ovanligt, om det inte gäller för obetalda månadsavgifter. Det finns ingen speciell ordning om visst antal varningar, det beror helt på orsaken till att en förening begär förverkande. Gäller det ex. otillåten andrahandsuthyrning så kan det räcka med en anmodan från föreningen att man skall upphöra med uthyrningen inom en vecka (hypotetiskt fall). Även om uthyraren har lyckats bli av med sin hyresgäst innan fallet tas upp i rätten, så kan bostadsrätten förverkas. Man måste vidta rättelse inom villkorstiden.

Ägaren får hela summan från försäljningen minus föreningens omkostnader, och minus ev avgiftsskulder. Det är INTE ägaren som ombesörjer försäljningen. I normalfallet gäller offentlig auktion (osäker på vad som skiljer mot exekutiv auktion). Men ägaren kan avtala med föreningen om att försäljningen istället görs via mäklare (brukar kunna ge lite mer betalt), där då ägaren inte är uppdragsgivare till mäklaren.

Men detta är inget man behöver vara överdrivet orolig över. Ingen vettig förening begär förverkande om det inte finns väldigt bra skäl. Det är mycket merarbete för föreningens styrelse med ett förverkande.

6. H

hempularen

Moderator
    Men om vi tar sakfrågan. De där brunnslocken skulle givetvis varit roligare att slippa. Men så jättestörande tycker inte jag att de är, bortsett från det där som sticker upp högt. Men det måste rimligen vara något som inte är färdigt. Och det är knappast något som dramatiskt sänker värdet.

7. J
    Medlem · Stockholms · 85 inlägg

jliljeha

Medlem
    Föreningen drivs ju av byggherren nu, vad du bråkar om med dem kommer aldrig ligga dig i fatet när ni medlemmar själva tagit över.

8. H

hempularen

Moderator
    Nej, bara indirekt. Formerna för vad som kan vara grund för ett förverkande är lagstadgat. Lagen står över föreningens stadgar.

9. J
    Medlem · 247 inlägg

Jorg

Medlem
    Är det högre priset tydligt högre just på grund av tomtens yta? Tänker att det lika gärna skulle kunna vara läget? Det är ju väldigt vanligt att en bostadsrätt på översta våningen i ett hus kostar mer än nedersta våningen. Trots att lägenheterna är identiska. Så faktum att det är gavel kanske är mer orsak till det högre priset än antal kvadratmeter tomtyta?

10. H
    Medlem · 207 inlägg

Hammarskallen

Medlem
    Bygg över dom med ett trädäck, sen kan du ställa jacuzzin uppepå!

11. P
    Medlem · Blekinge · 30 inlägg

Polyester

Medlem
    Personligen skulle jag vara mer orolig över vad som kan hända om det är problem i framtiden med stopp, översvämningar om det är vatten och framförallt hur, när och vem som behöver tillträde på "min" tomt.

Tycker det är självklart att det ska vara en reduktion på priset.

12. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 129 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Ja som sagt om stadgarna bryter mot Bostadsrättslagen är stadgarna ogiltiga till den delen. Dock håller jag fullkomligt med om att man givetvis ska sätta sig in i stadgarna innan man köper en bostadsrätt.

Att köpa medlemskap i en förening utan att känna till föreningens stadgar är verkligen att köpa grisen i säcken.

13. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 939 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Hej, Någon förening borde väl ej finnas om området är helt nytt och ej utökat. Förening skapas efter det att byggherren gjort sitt. Kommunens anläggning/brunnar får ej finnas på privat mark då de måste ha fullt tillträde vid reparation och underhåll utan medgivande från tomtägare. I detta fall måste de flyttas av kommun.

14. H
    Medlem · 44 inlägg

HMJ1

Medlem
    Absolut! Det kan bli maskiner och grävning till följd av fel och stopp som skall inkräkta på din lilla tomt . Självklart ska du se till att få alla aspekter upp på bordet och dina intressen tillgodosedda. Se till att få juridiskt stöd . Låt dig inte skrämmas av osakliga inlägg om att föreningen kan bli sur och hota dig. Se till att få en plats i styrelsen.

15. Mirea
    Medlem · Limhamn · 15 inlägg

Mirea

Medlem
    Det borde finnas byggritningar som beskriver de brunnar som är satta och vilket avstånd som plintar, buskar , träd skall hålla. Har nästan svårt att se att du kan få plantera en häck. Där borde ju ligga en mängd rör fram till dessa brunnar och djupet blir ju avgörande för om du ens kan få ner en plint för något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.