Byggahus.se

Tomten är ej enligt ritning

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi har köpt ett gavelradhus nyproduktion. De håller på och bygger det just nu. Det är en bostadsrätt. När vi skrev på så fanns det ritning på radhuset samt Upplåten mark (kvm). Vårt radhus var dyrare jämfört med de andra radhusen som byggs I projektet pga att vi hade större tomt. För några dagar sen var jag och min sambo utanför bygget och då såg vi att de hade 6st stora brunnslock på vår tomt. Det betyder att vi inte kan nyttja tomten så som vi hade tänkt oss. Samt att tomten är inte lika attraktiv. Ingen har informerat oss om detta tidigare. Känns som man har blivit lurad.

Pratade med byggherren och han tyckte att det är tråkigt att det har blivit så. Fick information att 3 av de 6 brunnslocken är kommunens. Han frågade mig vad är det jag vill ha och mitt svar var ”ta bort brunnarna från min tomt”. Enligt han så går det inte.

Har de rätt att göra så?

Mvh
    Jogge

2. K
    Medlem · Nivå 9
    Det innebär väl att det finns någon gemensam anläggning under brunnslocken. Har du kollat om det finns servitut för det på din tomt?

• Laddar…
  3. Lulaua
    Medlem · Nivå 6
    Vad är det för brunnar kommunen har på din mark?

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu gäller det ju en bostadsrätt, så servitut för enskilda medlemmar är knappast aktuellt. De kommunala brunnarna finns det sannolikt ett servitut eller liknande handling för mellan kommunen och föreningen.

Svårtolkad situation. Det kan väl delvis jämställas med att man har inspektionsluckor mot föreningens stamledningar inne i en bostadsrätt.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Jag vet inte vad det är för brunnar. De skulle kolla upp det. Det finns inget servitut. Pratade med en jurist och enligt henne får de inte göra så. Svår situation.

• Laddar…
  6. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 16
    Vad har du fått för marknadsföringsmaterial innan?

Hur tydligt är det i avtalet du skrivit på, att det dyrare priset beror på större tomt?

• Laddar…
  7. F
    Medlem · Nivå 19
    Är det en bostadsrätt äger ni ju inte marken utan det gör föreningen. Förmodligen tillhör brunnarna föreningens gemensamma anläggning för spillvatten och dagvatten och förmodligen dränering eller något annat. Kommunen har med största sannolikhet inga brunnar på föreningens mark. Förmodligen är det som sagt brunnar för föreningens anslutningar.

Det är olyckligt att de inte har informerat er om detta, men det är nog tyvärr inget ni kan påverka. Det är föreningen ni ska gå på i detta fallet. I en övergångsperiod kan det dock vara samma som utvecklaren.

8. K
    Medlem · Nivå 11
    Om ni köpt en bostadsrätt under bygge så är det troligen utvecklaren / byggaren som hanterar föreningen och fattar beslut. Läs noga de avtal som gäller. Ni äger inte tomtmarken, utan den är upplåten av föreningen. Då krävs inga servitut om föreningen placerar installationer på marken. Ni borde ha fått information om detta före det att ni skrev avtal. Ni har redan kontakt med en jurist, vad ger denne för råd om hur ni kan gå vidare? Tänk på att om det ör installationer kan detta ge begränsningar i markanvändning då brunnarna bör vara enkelt åtkomliga för föreningen. Troligen hade det varit bättre att sätta av en markyta kring brunnarna som gemensam för föreningen och inte upplåta denna mark.

9. C
    Medlem · Nivå 18
    Låter som att bostadsrättslagen 7 kap. 1 § skulle kunna vara tillämplig här;
    "Föreningens ansvar för lägenhetens skick
    [​IMG]1 § När lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse, skall föreningen tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta gäller om inte något annat har avtalats."

Vilket kan vara grund för bl.a. åtgärdskrav, uppsägning, nedsättning av årsavgiften och/eller skadeersättning.

10. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för all input. Enligt juristen så får de inte göra så pga att denna information fick inte jag när jag skrev på.

Det står ingenstans att det skulle finnas brunnar på min upplåten mark.

Vet inte bara hur långt man ska dra det. Orkar man med rättegång etc

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag lutar åt att du borde ha rätt till kompensation för den uteblivna marken. Men jag tror inte att det är självklart. Om jag vore upplåtare/förening här så skulle jag argumentera att det aldrig framgår vilka inspektionsluckor som finns på olika platser inomhus i en bostadsrätt, eller vilka rör som passerar igenom en lägenhet, ibland väldigt synliga. Och att dessa brunnar är samma sak.

12. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 16
    Ett första steg kan ju vara att mäta ytan som är "oanvändbar" och jämför med både den totala ytan, och den extra kostnaden man betalade för att få en större yta.

13. Alfredo
    Medlem · Nivå 21
    Beskriv gärna lite mer detaljerat hur ni hade tänkt nyttja tomten och på vilket sätt brunnarna begränsar denna möjlighet. På en "bostadsrättstomt" finns normalt redan en del begränsningar som man inte har på en egen fastighet.

• Laddar…
  14. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu har du tydligen en juristkontakt redan. Lite beroende på vad det är för jurist, så kan du ev. få en "second opinion" från juristerna på villaägarförbundet. De ger gratis rådgivning till medlemmar (och medlemskap är bra av fler skäl, jag täcker kostnaden med deras rabattavtal på färg varje år).

• Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 1
    Nu är det inga stora tomter i projektet. Vår tomt är bland de största på 100kvm. Några andra radhus har 40kvm tomt.

För mig är det helt ologiskt att föreningen/byggherren kan göra så utan att informera köparen.

Om man köpte ett radhus på ritning och man hade 40kvm tomt, sen visar det sig att man kan nyttja bara 30kvm. Det är ju helt ologiskt.

Som jag skrev tidigare har juristen informerat att de inte får göra så. Det står ingenstans i dokumenten att jag skulle ha brunnar på tomten. Frågan är om man orkar ta det vidare. Just nu känns det som att jag måste göra det för att jag känner mig lurad. Inte lätt med 2 små barn....man får kämpa

• Laddar…