Byggahus.se

Tomt via husleverentör

1. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 inlägg

HannahN

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem jul 2010
    • 2 inlägg
    Hej! Om man köper en tomt via en husleverentör, måste man då köpa hela huset nyckelfärdiig eller kan man välja att köpa det ex. stomrest? Vi har hittat en superfin tomt som är knuten till Varbergshus, men eftersom båda min sambo och jag är hantverkare vill vi bygga en stor del själva. Varbergshus bygger i lösvirke.
    Någon som har någon erfarenhet av att köpa stomresta hus via husleverentör?

2. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    Ja det är väl det vanligaste att man köper det man vill ha och i den konfiguration som man vill, annars så skall det vara ett förbehåll från första början av säljaren om det är så att de vill bestämma nivån på det som köps.

3. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 inlägg

HannahN

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem jul 2010
    • 2 inlägg
    Tack

4. H
    Moderator · Stockholm · 48 336 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Men det är risk att förhandlingspositionen blir ganska låst. Hustillverkaren "har dig på kroken" när du valt tomt. Tillverkaren har ingen anledning att pruta när ni väl är låsta att bygga med dem.

5. anders07
    Medlem · Stockholm · 7 057 inlägg
    I Stockholm vet jag att det är flera husleverantörer som har börjat sälja ut sina tomter utan hus eftersom de har svårt att få sålt... Ring och prata med dem men det är ju viktigt att ni fördelar ansvaret för framtida garantier och fel.

//Anders

6. J
    Medlem · Västra Götalands Län · 1 241 inlägg

Jugend

Medlem
    Jag hade köpt en egen tomt. Det lilla jag tittade så låg priserna klart högre om man köpte tomten genom byggaren. Konstigt nog. Konkurrensen borde göra att man får igen det någonstans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.