28 051 läst · 148 svar
28k läst
148 svar
Tomt på träskmark med Älvsbyhus?
He, he skit... Det kommer att bli en dyr historia det där. Enligt det reviderade genomförandebeslutet som togs den 26 juni 2023 landar investeringsutgiften för "Nya Slussen" (Stockholm) på närmare 21 miljarder kronor, betänk dessutom att festen långt ifrån är över.returen skrev:
Köp inte denna skittomt i ett kärr. Det ser för trist ut och kan inte bli trevligt på 10 år. Köp ett existerade hus någon annanstNA. Pengarna kommer räcka långt och du slipper massor av katastrofer. det är i stort sett köparens marknad idag.
Flundran
Flundran
Ja, typ detta och lägg 1,7 miljoner på utbyggnad och renoveringF Flundran skrev:
https://www.booli.se/bostad/2177058
Kolla om det finns en geoteknisk undersökning och rådfråga en expert. Vill ni säkra tomten så kan ni skriva ett villkorat avtal så att ni kan undersöka lugn och roC Chobits skrev:Hej Forumet!
Vi funderar på att bygga nytt i Roslagen/ nära Älmsta och har sett annons för ett par tomter med Älvsbyhus. När vi kom ut till tomten låg det stora pölar på lera/jord. Säljaren sade att det hade regnat dagen innan, men skulle torka upp ganska snabbt.
Man har ju hört att det går att påla, och vi frågade säljaren om det skulle behövas och om det var dyrt. Han svarade då att marken behövde bara fyllas upp en bit och att ingen pålning skulle behövas.
Min fråga till er som har mer erfarenhet av husbyggen, är det ett rimligt antagande och behöver vi vara oroliga? Vad skulle du ha gjort? Vilka frågor och krav är rimliga att ställa i detta skede?
Tomterna ligger f ö fint intill en sjö som man ser från huset. Som ni förstår är vi väldigt sugna p g a läget.
Eller så slipper du lägga ut 1,7 miljoner på utbyggnad och renovering och samtidigt få ett större och bättre hus MED avlopp i ett betydligt bättre område med en välrenommerad mäklare, istället för en mäklare där omdömen saknas https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/vaddo/ornstigen/466977IdaBo skrev:
Jag förstår ärligt talat inte vad du ser för risker. Jag tänkte just på den här tråden igår faktiskt. Det låg nämligen en massa vattenpölar på tomten runt huset. Det hade nämligen regnat dagen före.H Hybro skrev:
Så är det ju nästan överallt. Man gjuter ju aldrig en platta rakt uppochner p å marken heller. Man gräver ju alltid ur minst en meter och fyller med dränerande grus. Men, som jag sagt tidigare, köper man aldrig en tomt utan att ha gjort en geoteknisk undersökning först.
Dessutom ser inte TS eventuella tomt orörd ut. Något som gör att det ofta blir vatten ståendes efter regn.
Den står på en gammal gruva.A AG A skrev:Jag förstår ärligt talat inte vad du ser för risker. Jag tänkte just på den här tråden igår faktiskt. Det låg nämligen en massa vattenpölar på tomten runt huset. Det hade nämligen regnat dagen före.
Så är det ju nästan överallt. Man gjuter ju aldrig en platta rakt uppochner p å marken heller. Man gräver ju alltid ur minst en meter och fyller med dränerande grus. Men, som jag sagt tidigare, köper man aldrig en tomt utan att ha gjort en geoteknisk undersökning först.
Dessutom ser inte TS eventuella tomt orörd ut. Något som gör att det ofta blir vatten ståendes efter regn.
Medlem
· Uppland
· 1 934 inlägg
Hur räknar du nu? Inte behöver du tvättad makadam till detta. Det är ett så tjockt lager att det är kapillärbrytande ändå. Botten blir något grovt med finare material längre upp.returen skrev:
Nu vet jag inte vilket grustag som finns i närheten, men tomten var väl i Norrtäljetrakten så:
https://rodenakarna.se/produkter/bergkross/draneringsmaterial/makadam-32-80/
Pris 153,75 per ton, inkl moms
Till det kommer utkörning som kan bli dyr om det är långt.
Har varit med och byggt flera hus med familjen och det sticker lätt iväg:J Josth skrev:Ok. Bra att de börjat markberedningen så tomterna i vartfall framgår i terrängen. Men ganska mycket återstår innan man kan ställa ett hus där. Problemen med nybyggen är bland annat att det är svårt att förutse totalkostnaden inkl all markberedning, stödmurar, entrér, altaner, gräsmatta etc förutom själva husets kostnad och el och VA. Mycket som tillkommer under vägen och det gäller att ha en redig buffert på banken.
markrelaterade kostnader såsom markundersökning och geotekniska rapporter (för att kontrollera bärighet, jordart, grundförhållanden). 30 000 kr och uppåt.
Exploateringsavgifter (kommunala avgifter för anslutning till väg, VA, el) kan sticka iväg ordentligt. Bara att koppla in el kan kosta 90 000 kr för en sträcka 400–500 meter utöver grävning. Avlopp kanske 150 000, 200 000 kr. Brunnsborrning 500 000 kr.
Dränering & utdikning (om marken är blöt eller lutande) som nämnts kan kosta extra.
Husrelaterade extrakostnader så som grundförstärkning (om marken kräver pålar, schaktfyllning eller extra armering) okänd summa?
Byggnadsställning & kranhyra (beroende på byggmetod och tillgång) om man själv vill bygga i lösvirke eller en byggsats kostar allt mellan 5 000 till 50 000 kr beroende på storlek och hyres tid.
Byggfelsäkring & försäkringar under byggtid kan kosta 4 000 - 10 000 kr Sedan leverans- och logistikkostnader (om material måste fraktas långt eller lagras) samt överlämningskontroll och fristående besiktning (ibland krävs extern inspektion) 10 00 till 15 000 kr
Tekniska system & installationer
Ventilation (FTX, MVHR extra kostnad om inte ingår i standard) från 24 000 till 50 000 kr beroende på.
Energi värme: bergvärme mellan 60 000 och 130 000 kr. Luftvärmepump från 12 000 och 25 000 kr reserv värmekälla t.ex. vedpanna 100 000 kr.
Smart hemlösning (elcentral, nätverk, kameror, larm) kanske ca 50 000 kr
Solceller/batterilagring (om man vill ha energioberoende, som jag har) ca från 50 000 och uppåt
Extra eluttag & belysning (mer än standard) okänt?
Extra inredningsdetaljer (garderobsystem, skjutdörrar, inbyggda möbler) okänt.
Golvlister, foder & fönsterkarmar (ibland ej inkluderat i grundpriset) 15 000 kr
Måleri & puts (särskilt om man vill ha specialfärger eller ytbehandlingar) beror på.
Övriga ocjh oförutsedda kostnader om bygget drar ut på tiden?
Prisökningar under byggtiden (material- och arbetskostnader kan stiga)?
Vad kostar inte entreprenadfel på grund av tidspress? Försenade leveranser eller fel leveranser? Juridiska tvister?
Osv, osv. Säg i runda slängar ca dryga miljonen extra!
Nej, köp ett begagnat hus, som visat sig stå emot alla prövningar! Annars sitter där med lån långt över skorstenen också sticker räntan iväg och då kan skjortan kännas aningen trång, vill jag lova. Det tär på psyket, äktenskapet blir lidande (allt kostar och man ska leva också) frun drar eller äktenskapsskillnad. Du säljer med förlust. Tar till flaskan och kopplar upp dig till byggahus.se och beklagar dig
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 1 934 inlägg
Jerka, du får ju inte skrämma bort folk från husbyggande.
Forumet heter ju byggahus.se. Pessimister hänvisas till byggintehus.se (hoppas den inte finns på riktigt) 😉
Forumet heter ju byggahus.se. Pessimister hänvisas till byggintehus.se (hoppas den inte finns på riktigt) 😉
Jerka63 skrev:
Byggnadsställning & kranhyra (beroende på byggmetod och tillgång) om man själv vill bygga i lösvirke eller en byggsats kostar allt mellan 5 000 till 50 000 kr beroende på storlek och hyres tid.
Ventilation (FTX, MVHR extra kostnad om inte ingår i standard) från 24 000 till 50 000 kr beroende på.
Energi värme: bergvärme mellan 60 000 och 130 000 kr. Luftvärmepump från 12 000 och 25 000 kr
Detta är ju ej aktuellt för TS som funderar på ett Älvsbyhus där det nödvändiga ingår.Jerka63 skrev:
Är du på riktigt?A AG A skrev:Jag förstår ärligt talat inte vad du ser för risker. Jag tänkte just på den här tråden igår faktiskt. Det låg nämligen en massa vattenpölar på tomten runt huset. Det hade nämligen regnat dagen före.
Det handlar inte bara om huset, det handlar om en vattensjuk tomt som i stort sett ligger i nivå med sjön intill. Det betyder att det blir problem med att dränera tomten, detta kan föra med sig mycket kostnader och kan i värsta fall vara olösligt, och då blir tomten inte till mycket glädje.
Bättre att hitta en tomt med mindre risker om man kan.
Om du inte har bättre kunskaper så är det bättre för dig att läsa och lära…
Medlem
· Stockholms län
· 560 inlägg
Hittade din tråd igen och började hemnetknarka igen såklart… 😇C Chobits skrev:Toppen med alla inspel!
Har googlat runt lite och läst att hela Manhattan byggdes på träskmark. Så visst är det möjligt att bygga oavsett markförhållanden.
Det verkar ändå finnas en risk att välja en fuktig tomt, då det låter som mer tur än skicklighet när man efter 10+ år har ett hus med minimala sättningar och noll fuktproblem.
Antar att ingen kan garantera att vi inte åker på merkostnader och praktiska problem som kan uppstå, även med bo-försäkringar.
Länkar till några favoriter runt/utanför Norrtälje; första kanske är lite för dyr…?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...um=link&utm_source=ios_app&utm_content=iphone Absolut favorit och verkar vara väldigt väl underhållen men kanske lite överprissatt? Lite otillgänglig då det garanterat tar 30-40 minuter med bil till Norrtälje - men med fiskerätt och kort gångavstånd till Bagghusfjärden ❤️
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...um=link&utm_source=ios_app&utm_content=iphone Vettigt pris och relativt nära till Norrtälje
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...um=link&utm_source=ios_app&utm_content=iphone Smålandsvillan byggd 2006 i idylliska Drottningdal
Ett tips är att inte köpa det dyraste huset ni har råd med, utan köp en ”klass” billigare så har ni råd att reparera eller fräscha upp delar av kåken.
Mvh
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur deklarerar man en avstyckad tomt som fått taxeringsvärde?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa tomt och bygga hus, frågor om tomten
Grund & Markarbeten -
Hur stängslar jag in en kupera, bergig tomt?
Grund & Markarbeten -
Vad passar bäst på brant tomt?
Altan & Uteplats -
Älvsbyhus på bostadsmarknaden - Svårsålda på dyra tomter?
Hustillverkare