Hej Forumet!

Vi funderar på att bygga nytt i Roslagen/ nära Älmsta och har sett annons för ett par tomter med Älvsbyhus. När vi kom ut till tomten låg det stora pölar på lera/jord. Säljaren sade att det hade regnat dagen innan, men skulle torka upp ganska snabbt.

Man har ju hört att det går att påla, och vi frågade säljaren om det skulle behövas och om det var dyrt. Han svarade då att marken behövde bara fyllas upp en bit och att ingen pålning skulle behövas.

Min fråga till er som har mer erfarenhet av husbyggen, är det ett rimligt antagande och behöver vi vara oroliga? Vad skulle du ha gjort? Vilka frågor och krav är rimliga att ställa i detta skede?

Tomterna ligger f ö fint intill en sjö som man ser från huset. Som ni förstår är vi väldigt sugna p g a läget.

• Gilla
Takgrund
  • Laddar…
Motherfucker
Omöjligt att svara på utan att ha sett det, man dränerar ju tomten när man gräver för husgrund samt om den ska höjas så ändrar det ju också förutsättningarna..
Ingår markarbetena i Älvsbyhus avtal är det en totalentreprenad?

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Älmsta är mysigt.

Men jag hade hoppat av direkt. Vad säljaren säger skulle jag ta som skitsnack.

Om det finns vattenpölar på marken ”dagen efter att det regnat” skulle jag anta att marken är kass. Eller åtminstone alltför riskabel att bygga på.

Ingen utsikt är värd de problem ni riskerar.

Leta vidare. Ni kommer att hitta nåt bättre.

• Gilla
90000 och 18 till
  • Laddar…
C Chobits skrev:
Hej Forumet!

Vi funderar på att bygga nytt i Roslagen/ nära Älmsta och har sett annons för ett par tomter med Älvsbyhus. När vi kom ut till tomten låg det stora pölar på lera/jord. Säljaren sade att det hade regnat dagen innan, men skulle torka upp ganska snabbt.

Man har ju hört att det går att påla, och vi frågade säljaren om det skulle behövas och om det var dyrt. Han svarade då att marken behövde bara fyllas upp en bit och att ingen pålning skulle behövas.

Min fråga till er som har mer erfarenhet av husbyggen, är det ett rimligt antagande och behöver vi vara oroliga? Vad skulle du ha gjort? Vilka frågor och krav är rimliga att ställa i detta skede?

Tomterna ligger f ö fint intill en sjö som man ser från huset. Som ni förstår är vi väldigt sugna p g a läget.
När vi byggde första huset och köpte tomten genom husföretaget gjorde husföretaget en undersökning och tog upp borrkärnor.
När vi byggde hus nr 2 anlade kommunen ett större villaområde och provborrade alla tomter. Stod då på kommunens tomtkarta vilka tomter som behövde pålas.

Så kolla med Älvsbyhus om de undersöker tomterna. Om den som visade tomten är Älvsbyhus representant, så är min erfarenhet att det är väldigt stor skillnad i engagemang och kunskap beroende på person.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett Älvsbyhus uppföras på lera här, typ gammal fuktäng, d v s med tillfällig vattenspegel på våren. Man pålade till fast grund och gjöt som plintar (av gamla stålttunnor som betongfylldes) ovanpå pålarna. På plintarna ställdes krypgrunden. Efter schaktning så står huset på en kanske 1-1,5 m kulle med slänt över tomten ned till markens ursprungsnivå. Ser torrt ut efter bygget på tomten.

Vi får se om 20 år när nästa översvämning sker i dalen hur det fungerar.

Redigerat:
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Motherfucker Bicmac skrev:
Omöjligt att svara på utan att ha sett det, man dränerar ju tomten när man gräver för husgrund samt om den ska höjas så ändrar det ju också förutsättningarna..
Ingår markarbetena i Älvsbyhus avtal är det en totalentreprenad?
Generellt ingår inte markarbetet, utan de ställer betongplintarna på befintlig grund. Men man kan köpa till markarbete av de om man vill.

fubar fubar skrev:
När vi byggde första huset och köpte tomten genom husföretaget gjorde husföretaget en undersökning och tog upp borrkärnor.
När vi byggde hus nr 2 anlade kommunen ett större villaområde och provborrade alla tomter. Stod då på kommunens tomtkarta vilka tomter som behövde pålas.

Så kolla med Älvsbyhus om de undersöker tomterna. Om den som visade tomten är Älvsbyhus representant, så är min erfarenhet att det är väldigt stor skillnad i engagemang och kunskap beroende på person.
Tack för tipset, ja säljaren var från Älvsbyhus.

• Gilla
Sandler
  • Laddar…
Motherfucker
C Chobits skrev:
Generellt ingår inte markarbetet, utan de ställer betongplintarna på befintlig grund. Men man kan köpa till markarbete av de om man vill.
I ett lite ovant/osäkert läge som detta så är det säkrast för dig att få med det i en totalentreprenad för så kan inte Älvsbyhus skylla ifrån sig vid en eventuell sättning eller vad som kan tänkas hända i framtiden utan då har dom ett ansvar för det hela..

En duktig markentreprenör har koll när dom börjar och gräva eller om man tar ut dem för kostnadsförslag..

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har sett Älvsbyhus uppföras på lera här, typ gammal fuktäng, d v s med tillfällig vattenspegel på våren. Man pålade till fast grund och gjöt som plintar (av gamla stålttunnor som betongfylldes) ovanpå plintarna. På dessa ställdes krypgrunden. Efter schaktning så står huset på en kanske 1-1,5 m kulle med slänt över tomten ned till markens ursprungsnivå. Ser torrt ut efter bygget på tomten.

Vi får se om 20 år när nästa översvämning sker i dalen hur det fungerar.
Jaha, då behövdes alltså någon form av pålning där?! Men säljaren sade att det inte behövdes på de tomterna. Jag undrar hur mycket det kostar att påla och om det kan bli dyrt?

Kilrain Kilrain skrev:
Ingen utsikt är värd de problem ni riskerar.
Antar att det kan bli fuktigt i grunden och att det blir svårt att anlägga gräsmatta? Säljaren sade att husen hade avfuktare under golvet så det skulle inte bli några problem.

• Gilla
forsstugan
  • Laddar…
C Chobits skrev:
Antar att det kan bli fuktigt i grunden och att det blir svårt att anlägga gräsmatta? Säljaren sade att husen hade avfuktare under golvet så det skulle inte bli några problem.
Återigen, vad säljaren säger måste ses som skitsnack.

Han vill sälja, och säger vad som helst för att sälja.

Det enda ni absolut aldrig kan ändra på efter köp är läget. Och jag skulle aldrig köpa vattensjuk mark.

Men jag är ju absolut ingen expert.

• Gilla
Maledictus och 8 till
  • Laddar…
C Chobits skrev:
Jaha, då behövdes alltså någon form av pålning där?! Men säljaren sade att det inte behövdes på de tomterna. Jag undrar hur mycket det kostar att påla och om det kan bli dyrt?
Tydligen. Kommunen här brukar inte vara road av tyckande från markföretag/gräventreprenörer utan de vill se en geoteknisk undersökning i samband med att de ska ge startbeskedet. Och de företagen struntar ju i vad det kostar, inte deras problem, så de rekommenderar vanligen pålning för säkerhets skull. Och det skadar ju aldrig. Så då blir det pålning.

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Jag hade en granne som byggde med Älvsbyhus på fuktig mark (det låg pölar med vatten i flera dagar efter regn).
Kommer ihåg att de berättade att elförbrukningen för avfuktaren i krypgrunden (som gick för jämnan) låg på minst 10.000 kW per år. Säljaren hade berättat att det räcker med att fylla på med extra material under huset för att man skulle komma ner till 61% fuktighet i marken?!?
Att anlägga en gräsmatta var det inte att tala om, för att inte nämna alla myggen på sommaren… 😓

Jag tycker synd om grannen som ställde de alla rätta frågorna till Älvbyhus säljare men fick en vattensjuk fastighet (och tråkiga extrakostnader) istället. 😢😓

Så mitt råd är att hitta en annan fastighet. Den som Älvsbyhus säljer verkar vara en ren förlustaffär (som man egentligen inte ska få sälja).

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Återigen, vad säljaren säger måste ses som skitsnack.

Han vill sälja, och säger vad som helst för att sälja.

Det enda ni absolut aldrig kan ändra på efter köp är läget. Och jag skulle aldrig köpa vattensjuk mark.

Men jag är ju
M mcnell skrev:
Jag hade en granne som byggde med Älvsbyhus på fuktig mark (det låg pölar med vatten i flera dagar efter regn).
Kommer ihåg att de berättade att elförbrukningen för avfuktaren i krypgrunden (som gick för jämnan) låg på minst 10.000 kW per år. Säljaren hade berättat att det räcker med att fylla på med extra material under huset för att man skulle komma ner till 61% fuktighet i marken?!?
Att anlägga en gräsmatta var det inte att tala om, för att inte nämna alla myggen på sommaren… 😓

Jag tycker synd om grannen som ställde de alla rätta frågorna till Älvbyhus säljare men fick en vattensjuk fastighet (och tråkiga extrakostnader) istället. 😢😓

Så mitt råd är att hitta en annan fastighet. Den som Älvsbyhus säljer verkar vara en ren förlustaffär (som man egentligen inte ska få sälja).
Så tråkigt för din granne. Det låter inge vidare med din beskrivning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.