1 114 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Tomt, fyllnad, plushöjd(?!)
Hej kära forumister!
jag provar olika sätt att skaffa mig ett hus och senaste är att jag fått en tomt som är ”paxad”. Efter att ha varit i kontakt med exploateringsingenjör om detta behövs tomten fyllas upp med 30-40 centimeter matjord. Tomten är 1400 kvadratmeter och det känns som stora mängder av detta bruna tingest.
Någon som kan göra någorlunda hyfsade beräkningar på vilka mängder jord som kan tänkas behövas?
kostnadsspann?
Vad behövs göras för att matjorden ska bli färdig för att så gräs på?
Med vänliga hälsningar
Linus
jag provar olika sätt att skaffa mig ett hus och senaste är att jag fått en tomt som är ”paxad”. Efter att ha varit i kontakt med exploateringsingenjör om detta behövs tomten fyllas upp med 30-40 centimeter matjord. Tomten är 1400 kvadratmeter och det känns som stora mängder av detta bruna tingest.
Någon som kan göra någorlunda hyfsade beräkningar på vilka mängder jord som kan tänkas behövas?
kostnadsspann?
Vad behövs göras för att matjorden ska bli färdig för att så gräs på?
Med vänliga hälsningar
Linus
Allt beror ju på hur långt bilarna måste köra från där massorna finns. Har du tur kan du få tag på massor "gratis".
Grannen har jobbat mycket på att få sin tomt i "gräsmatteskick". De fyllde ut med 20 lass för 3 år sen och nu kompletterade de med 30 lass när marken hade satt sig plus 3 lass med gräsmattejord.
De fick massorna gratis men räkna med att du betalar runt 1000 per lass.
De hade sen grävare på plats i två veckor som först grovplanerade med de större massorna samt sen spred ut gräsmattejorden.
Förutsatt att du inte har några träd som ska fällas är det alltså 100-250.000 som är spannet. (Men om du inte har tillgång till massor nära kan det säkert gå upp mot en halv miljon)
Denna post är den som folk verkar ha mest otur med när de gör budget.
Grannen har jobbat mycket på att få sin tomt i "gräsmatteskick". De fyllde ut med 20 lass för 3 år sen och nu kompletterade de med 30 lass när marken hade satt sig plus 3 lass med gräsmattejord.
De fick massorna gratis men räkna med att du betalar runt 1000 per lass.
De hade sen grävare på plats i två veckor som först grovplanerade med de större massorna samt sen spred ut gräsmattejorden.
Förutsatt att du inte har några träd som ska fällas är det alltså 100-250.000 som är spannet. (Men om du inte har tillgång till massor nära kan det säkert gå upp mot en halv miljon)
Denna post är den som folk verkar ha mest otur med när de gör budget.
Kollade lite på dina skapade trådar. Det känns som ni har en relativt låg budget för att köpa hus då ni tittar på hus med behov av åtgärder som sen visar sig för dyra.
Jag sklulle vilja säga att det är enormt mycket mer osäkert att bygga ett hus. Speciellt om det är ert första hus och ni är oerfarna.
Jag sklulle vilja säga att det är enormt mycket mer osäkert att bygga ett hus. Speciellt om det är ert första hus och ni är oerfarna.
Tack för svar!
Egentligen har vi ”ok” med pengar och lån är i hamn vi har mest tittat brett och vitt. Mina kunskaper inom området är högst rudimentära och därför ställer jag frågor för att se om ekonomisk kalkyl håller..
Egentligen har vi ”ok” med pengar och lån är i hamn vi har mest tittat brett och vitt. Mina kunskaper inom området är högst rudimentära och därför ställer jag frågor för att se om ekonomisk kalkyl håller..
Liknande trådar
-
Hur räknar jag ut mängd fyllnadsmassa på sluttande tomt?
Trädgård allmänt -
Sökes - Fyllnadsmassor till tomt i Uppsala
Fyllnadsmassor -
Fyllnadsmassor till tomt Norrköping
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Börja med fyllnadsmassor på tomt innan startbeskedet?
Grund & Markarbeten -
Lämpligt fyllnadsmaterial på tomt
Trädgård allmänt