Byggahus.se

Tomt för 2 miljoner men budget på max 4 miljoner

11k läst  104 svar

1. sunnis
    Elektroniktokig Nivå 4
    Ja den är ju isolerad och varm men den är inte helt tät och provtryckt som SMV utan enklare konstruktion men i gengäld ingår det en avfuktare. Båda konstruktionerna är bra.

2. M
    Medlem Nivå 4
    Våran grund är då byggd tät..
    Byggde 2017.

3. D
    Medlem Nivå 3
    Byggde 2016. 122m2 inkl. 155k tillval + vidbyggt garage 38m2 + 23m2 uterum. Slutsumma prick 3 miljoner. Tomten kostade knappt 700. Hus och garage ÄH. Tomt/Altan/Uterum har vi fixat själva.

Älvsbyhus har fungerat överlag bra. Tycker man status och lyx är viktigt och vill visa upp huset för en massa flashiga vänner är det däremot inte rätt val.

Blir troligen tight att komma under 4 om tomten går på två, om man inte är beredd att bygga en del själv eller skippa typ garaget.

För själva värdet på bostaden så bör det vara mycket smartare att bygga ett billigt hus på en dyr tomt än tvärtom.

• Laddar…
  4. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag håller absolut med om detta. Läget, läget, läget kan man inte ändra på. Efter 10/15 år, då man bott in sig ordentligt i huset och dessutom kanske fått bättre ekonomi, går det att piffa upp huset, höja standarden och flasha till huset - om det är det man vill.

5. T
    Medlem Nivå 1
    LB optimal?

6. catherineb
    Husägare Nivå 8
    Det är väl en fråga om prioritering. Vi ville t e x ha platsmålade listverk utan synliga spikskallar, helkaklat i alla våtutrymmen, golvvärme överallt, både el- och vattenburen golvvärme i badrummet. Det är väl sådana detaljer som skiljer husen åt tycker jag.

7. D
    Medlem Nivå 6
    Så går det med fråga av prioritering bygga ett hus för under 2 m? Kanske har missat TA grundfråga men såg inget om nyckelfärdigt hus eller skulle vara med garage utan om det gick. Är själv nyfiken på frågan.

8. S
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle säga så här: Det kan gå att bygga ett hus för 2m om markförhållanden är bra och övriga kringkostnader låga, men det blir ett budgetbygge.

9. H
    Medlem · Nivå 11
    Och hur bråttom jag har, samt vilja och kunskap att göra nåt själv, vi hade ont om tid och ville ha det klart
    Så fort det gick, och Skidstahus var klara 1 månad före utsatt datum.

• Laddar…
  10. T
    Medlem Nivå 1
    Så med en budget på 3 miljoner och en tomt för 200000 funkar det med? Då har man ju 2.8 miljoner till huset och alla övriga kostnader.

11. R
    Medlem · Nivå 17
    Absolut!

12. P
    Medlem Nivå 1
    Jo, om tomten kräver sprängning så sticker kostnaden lätt med 500 000. Men det är inte standard.

13. H
    Medlem · Nivå 11
    Tomten är klart största jokern, huset kostar exakt på kronan enligt kontrakt..

14. M
    Medlem Nivå 4
    Sprängningen var inte så dyr som många tror.
    Vi hade 320 kbm berg som skulle sprängas.
    Sprängjobbet kostade runt 50-60 tusen men besiktningarna (alla hus inom 50 meter plus skorstenar) gick på 55 tusen bor i ett tätbebyggt område.
    Bortforslingen av då ca 400kbm sprängsten kostade 90 tusen.
    Så 200 tusen ungefär och det var en tomt som bara bestod av berg.
    Inget jag höjde ögonbrynen för direkt.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det jobbiga är mest ifall man har väldigt lite berg som ska sprängas, det blir nämligen inte så mycket billigare att spränga litet. Startkostnaden med alla besiktningar och sånt är det dryga.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka