Byggahus.se

Tomrum i källargolv

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Har köpt ett enplanshus med källare från - 66
    Och nu när jag knackar på golvet i källaren låter det ihåligt på vissa ställen.
    Finns någon liten spricka här o där i golvet men inget som verkar farligt.
    Min fråga är om det finns nån risk med detta.
    Ska placera mina pelletspallar längs med en av ytterväggarna och vill ju inte att något ska ge efter.
    Behöver jag vara orolig?

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det låter osannolikt att golvet i en källare skulle ge efter.
    I ett hus från -66 antar jag att det är en riktig betongsula med riktigt underarbete. På äldre hus är det annars inte ovanligt med ganska tunna och oarmerade betonggolv i källaren. Man kan då tänka sig att golvet skulle kunna spricka vid höga punktlaster, men inget annat. Under betongen finns ju det bärande lagret av sand/grus/makadam.

Det kan vara "bom" mellan sula och ovangjutning, dvs att det övre fina betonglagret punktvis har släppt från det undre grova.

3. F
    Medlem Nivå 1
    Okej. Tack
    Tycker du att man ska borra upp ett hål där det finns hålighet och kolla om det bara är den övre "kakan" som är lös?

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Jag skulle nog inte göra ngt förrän en ev renovering av det rummet i källaren vore aktuellt.

Börjar du borra så bör du vara beredd på att knacka upp det lösa, eller i värsta fall hela golvet, och gjuta nytt. Det är iaf min erfarenhet att om man börjar rota i ngt så vet man aldrig var det slutar... :rolleyes:
    Men det är såklart inte fel att åtgärda ngt, bara man är medveten om vad man ger sig in på.