Byggahus.se

Tolka planbestämmelse

1. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem
    Har en detaljplan med följande text gällande byggrätt:

"På en tomt större än 2000 kvm får högst 2 bostadsbyggnader samt uthus/garage uppföras.
    Byggnaderna får ej uppta större sammanlagd våningsyta än 250 kvm. Inom denna ram får det större huset ej överstiga 180 kvm och det mindre ej överstiga 70 kvm. Uthus får max vara 50 kvm"

Jag vill bara bygga ETT hus och detta kommer vara ca 220-240 kvm. Skall man tolka att detta går bra eller att huset max får vara på 180 kvm våningsyta?

Ringde planenheten på kommunen i fredags men de var osäkra och hänvisade till bygglov som inte var tillgängliga.

2. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Re: Tolka planbestämmelse

Tyvärr är det som du tror, du får bara bygga 180kvm. Begreppet våningsyta är dessutom lite lurigt. Som våningsyta räknas nämligen _båda_ våningarna. Om du vill bygga två våningar så får byggnadsarean (ytan på marken) inte överskrida 90kvm, 90+90=180kvm. Det finns en särskild definition på våningsyta, kontakta bygglovsavdelningen på din kommun.

3. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Det är ju helt sjukt. Tomten är 3000 kvm. Grannarna har 1 plan och 1 1/2 plan på lätt över 170 kvm. Det kommer se fjuttigt ut med ett hus om bara 90 kvm byggyta på en tomt så stor.

Vem vill bygga två hus på en tomt. Jag tycker det borde vara rimligt med ett större hus om ca 110 kvm i varje plan. Får ta dialogen med bygglov på måndag.

4. B
    Medlem · 5 830 inlägg

Ta dialogen på tisdag! Och använd måndagen till denna lilla förberedelse: Begär fram samtliga beviljade bygglov för detaljplaneområdet. Syna systematiskt på vilket sätt grannarnas byggeri stämmer med villkoren.

Jag skulle gissa att du hittar massor av avvikelser och rena självmotsägelser. Dem kan du ha nytta av när du förhandlar med stadsark! Men gör du det blir ditt förhandslov/bygglov definitivt ett nämndärende.

Bästa alternativet kanske att köra med låg svansföring första ronden. Bara kolla hur bygglovsfolket spontant tillmötesgår dig. De kanske ger okej till din tolkning rakt av på delegation!

5. S
    Medlem · 387 inlägg

sirbo

Medlem

Ofta kan man överskrida ytan ett antal procent utan problem. Med grannarnas tillåtelse kan det bli ännu mer.
    Själv har vi också 180 som maximal bruksarea men kunde överskrida med 10% utan att det var något problem, behövde inte ens fråga grannarna.

6. A
    Medlem · 13 inlägg

advokaten

Medlem

Brukar man inte tala om byggyta? Är du säker på att det inte handlar om 180 kvm i byggyta för huvudbyggnaden där den area som upptas av de yttre väggarna inräknas inklusive den area som faller under balkonger på träpålar i mark?! 250 kvm i våningsyta ger 125 kvm i vardera våning på en tvåplans kåk och 150 - 180 kvm i byggyta beroende på terasser och väggarnas tjocklek.

Det ska bli intressant att få reda på svaret.

7. S
    Medlem · 387 inlägg

sirbo

Medlem

Planerna ser olika ut beroende på vart man bor, även inom samma kommun. Ibland är det BYA, ibland , BRA (bruksarea) och ibland BOA och oftast en kombination av dessa.

8. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Tack för tipsen. Planen är från 1985! Det var tydligen andra uttryck då jmf med nu.

Standardiseringskommisionen har tydligen ett jobb att göra gällande bygglovstermer så det blir begripligt för gemene man.

Jag tror jag kör den lugna stilen först, strular de på bygglov kör jag med prejudikatstilen och finkammar arkivet på bygglov.

Problemet är att man börjar bli känd där nu. Har tillbringat det senaste året i olika turer med ett annat läge.

Fortsättning följer!

9. J
    Medlem · O · 113 inlägg

JanW

Medlem

Utmärkt drag! Kanske det kan vara idé att kolla med grannarna om hur bygglovsarkitekten hanterade deras avvikelser?

Att hålla en ödmjuk profil är aldrig fel, men bli inte helt passiv. Undvik att låta den förhandlingspart som sitter på regelboken sätta igång och föreläsa om hur det skall gå till, det ger en inlåsning; "try to influence all important stakeholders before they go public with their opinions" som det stod i nån bok om managementpolitik jag läste en gång.

10. B
    Medlem · 5 830 inlägg

Jag har funderat på din tomt, Calle Anka.

Om jag fattar saken rätt är du mycket förtjust i läget. Men vad jag inte fattat är varför du är så bestämd på huset ska ha så exakt 220 - 240 kvm boyta. Och varför skulle ett mindre hus "se futtigt ut" på en större tomt? Jag tycker faktiskt det är precis tvärtom! Kan knappast tänka mig något fulare än en förvuxen herrgård på radhustomt. Faktum är att jag kan tänka mig att denna detaljplan är riktigt vettig! Det låter som den syftar till ett lite annorlunda område med mer luft mellan husen och generöst tilltagna trädgårdar.

Jag skulle i ditt ställe börjat med att prata med en duktig landskaps-/trädgårdsarkitekt. Hur utnyttjar man den här marken till ett magnifikt anslaget (ofuttigt) hem i klassen 180 kvm? Sedan skulle jag tala med en minst lika duktig arkitekt om själva villan. Om han/hon ger dig din drömvilla lika attraktiv, men 60 kvm billigare, har du sparat någonstans mellan 600 och 900 Kkr.

Tål att tänka på, eller hur? Personlig design till reapris! ;)

11. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Uppskattar omtanken. Läget bra MEN tomten är stor och ett 2 planshus på 180 kvm kommer se litet ut eftersom man skjuter i höjden. De andra husen är utbredda 180 kvm 1 planskåkar samt 1 1/2 plan, vanliga träkåkar, några putsade. Huset kommer nog sticka ut litet eftersom det är i så fall de senaste bygget på flera år. Så förutom storleken så har vi en liten batalj med hur modernt vi skall göra't

Skälet till det lite större kravet om kanske 230 kvm är att jag har kontor hemma. Vi bor på 170 kvm + 80 kvm biyta i dag så egentligen är 230kvm en minskning av nuvarande utrymmen.

Det blir absolut ingen herrgård. Om du tänker på huset på hemsidan var det avsett för en annan tomt ute på landet. Detta är närmare stan.

Efter dialog med husföretaget som talat med bygglov kanske det går vägen ändå. Vi får se hur vi landar.

Tomten ger också utrymme för en hel del trädgårdsplanering för att de skall se snyggt ut. Går detta vägen blir det spännande men det har vi inte sett än.

12. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Nu kanske det händer något på husfronten!

Vi har fått OK på att byggrätten gäller 220 kvm enplanshus samt garage.

Enligt husleverantören kan man skapa lite etagekänsla inom ramen för 1 plan varför vi kommer satsa på detta i stället. Skall träffa dem i morgon så nu blir det spännande! :)

13. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Varför inte bygga två hus då ? Ett för kontoret och ett för boendet - Sätt ihop dom med nån läcker gång emellan.

14. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Jo det kanske vore något, får i alla falla aldrig sitta ifred pga ungarna. Var det inte Micke Persbrandt som byggde ihop sina två hus på tomten, utan bygglov, och sedan åkte dit....

Tanken är att det inte skall vara för långt till kaffebryggaren... ;)

Vi kanske kommer i gång snart nu....men det har jag sagt förr! Enplan blir det i alla fall. Har gjort skissen ikväll och träffar arkitekten nästa vecka.....

By the way, rätt låt vann i kväll....nye Elvis kommer gå långt i Kiev!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.