Värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump och flervägsventiler i en väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med kopparledningar och ventil med svart ratt mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Är relativt ny ägare av villa med annex . Eftersom många instruktioner saknas försöker jag fortfarande lära mig värmesystemet. Värmen är vattenburen. I villan finns radiatorer men även golvvärme i några rum. I annexet enbart vattenburen golvärme. Allt värms via en frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P i villan.

Frågan gäller systemet i annexet där det finns en cirkulationspump som är så varm att man inte kan hålla handen på den mer än några sekunder. Vattnet i systemet håller inte mer än 25 grader så den är långt mycket varmare. Den snurrar vilket jag kollat och utgående vatten har sjunkit till 20 grader. Behöver jag göra något eller bara invänta att den slutar fungera en dag???

Den andra frågan är det svarta vredet under cirkulationspumpen märkt Danfoss PN 10 110grader, graderat 0-10 högra nedre delen. Detta vred kan ställas i alla lägen runt om. Jag förstår inte funktionen och det verkar inte påverka något oberoende hur jag ställer det????

Tack på förhand!

Det är en shuntventil. Den kan vridas 360grader, men ska arbeta inom ett 90graders intervall.

Tack för snabbt svar!
Frågan är då vilket läge jag skall ha den i för bästa funktion 0 eller 10 eller ngt därimmellan. Kan 10 betyda att jag bara kör runt vattnet i systemet i annexet och 0 att det är stängt för det korta röret som kommer från höger???
Om det är så bör den väl stå i läge 0???

Öppna golvtermostaterna i annexet helt och ställ shunten på 5. Sedan när det blir kallare får du vrida shunten så det blir lagom varmt i annexet. När shunten är lagom inställd kan man sätta ner golvvärmetermostaterna igen om det behövs.

Egentligen lite tokig värmelösning låter det som för jag gissar att 360P inte återvinner värmen i annexen utan bara i själva huset?

Tack Josth!

Håller med att värmelösningen inte är optimal. Villan är 1-plan med 50 cm lösull i tak sedan i våras, 24 000 KWh plus bundet elavtal som går ut juni 2023. Fundera på om lösningen är ny effektivare frånluftsvärmepump och /eller solceller. Villan i vinkel med med största takyta i nord/syd dessutom valmat tak så inte helt optimalt solcellstak.
Så till shunten. Jag är nog lite trögfattad för jag förstår inte varför den sitter där??? Betyder tex läge 5 att hälften av vattnet endast cirkulerar runt i annexet och hälften matas med nytt varmt vatten från villan.

Shunten tar ner framledningstemperaturen från den framledningstemperatur som värmepumpen skickar ut till radiatorerna ner till den temperatur golvvärmen ska ha. Golvvärme arbetar med betydligt lägre temperatur än radiatorerna. Är golven alldeles för varma kan t.ex. parketten resa sig upp med skador som följd. 5 betyder precis som du inser att hälften av värmevattnet cirkulerar i annexet.

24000 kWh låter väldigt mycket. Bergvärme eller luftvattenvärmepump tror jag passar bättre. 15000 kWh vore mer rimligt.

OK! Då förstår jag lite bättre. Radiatorvattnets temp styrs av en utegivare, vilket innebär nu vid 10-12 grader ute att radiatorvattnet håller 25 grader, alltså knappt svagt ljummet. Därför känns det som att läge 0 som rätt just nu. När det blir kallt i vinter får jag kanske tänka om.
Beträffande värmesystemet i stort skall jag nog göra en ny tråd på mer passande ställe i forumet.
En fundering är om den varma cirkultionspumpen har ngt samband med att shuntventilen stått i fel läge tidigare?

Ser ingen by-pass på golvvärmefördelaren så man får hoppas att slinga 4 alltid släpper igenom ett hyfsat flöde för att cirkulationspumpen ska klara sig om termostaterna stänger de övriga 3 slingorna.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Bra lektion för mig, tack Josth!
Slinga 4 betjänar hall och skall vara öppen tror det var 1,5 varv? Men förra vintern satte jag ner värmen genom att stänga ner den "stora"termostaten, samtidigt som jag inte vet i vilket läge shunten var i. Kan ju ha varit så att cirkulationspumpen stod och jobbade med stillastående vatten!!! Nåja den fungerar ännu men borde inte vara så varm som den är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.