Byggahus.se

Tokig av odörer i hus

1. K
    Medlem · 200 inlägg

K-S-L

Medlem
    Vi har haft och har en del problem med obehaglig odör i vårt nyinköpta sommarhus. Vi har rivit ut en massa fukt/mögel skadat material men odören kvarstår. Så till frågorna;

1.) Hur länge (generellt sett) stannar gammal mögellukt kvar efter att det skadade materialet rivits ut?

Om det är så att det finns fler ställen som vi inte hittat skulle det vara bra med nån slags byggkonsult eller liknande som kan föreslå en åtgärdsplan.

2.) Finns det och vad kallas den typen av tjänst?

Att dra hit en besiktningsman som konstaterar avvikande lukt och högre fukthalten känns meningslöst, jag vill alltså ha fatt i nån som säger exakt var lukten kommer ifrån och vad som måste åtgärdas. Känns dumt att blåsa ur hela kåken om det egentligen inte behövs. Själva konstruktionen, bjälklag, mur osv känns frisk och bra.

Det är källare under halva huset, där har tidigare stått en oljepanna. Den har sotat av sig ganska rejält. Vidare har tidigare ägares hyresgäster försökt elda genom sotluckan i källaren, detta har gjort att halva källaren är svart av sot. Denna sot har börjat lukta upp i huset.

3.) Hur får man bäst bort brandlukten?

Börjar bli tokig på dessa odörer så är oändligt tacksam för tips och idéer!

Tack på förhand!

2. L
    Husägare · Skåne · 3 763 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Det som luktar måste bort! Är det sot/brandlukt så tvätta bort sotet från ytor som du kan komma åt.
    Är det mögellukt kan man börja med att tvångsventilera under huset. Har man ett undertryck under huset så tar sig inte lukten upp i huset.

En kraftig ozongenerator oxiderar bort dålig lukt även sådan som sitter i stommen.

3. K
    Medlem · 200 inlägg

K-S-L

Medlem

Tack för svar Leif i Skåne (även huset ligger i Skåne)!

Allt synligt är utrivet och borta, bortsett från soten som jag inte får loss från källarväggen. Verkar som att en del av stanken även sitter inuti murstocken.
    Har du tips på bra medel för väggarna?

Tvångsventilering låter bra. Hur skapar man en sådan med undertryck?

Ozongenerator har jag tänkt mycket på. Har du nån erfarenhet av detta? Jag hade tänkt vänta tills även köket är utrivet (sista rummet) innan jag hyr en. Men den kanske når ner i springor och så iallafall?

4. Z
    Medlem · jönköping · 67 inlägg

Zango

Medlem
    Om det finns kvar mögelskador kan en mögelhund markera var det är.

5. B
    Medlem · Dalarna · 918 inlägg

Bjober

Medlem
    Hej.
    Jag vill bara inflika att eldningen i skorstenens sotlucka är normal åtgärd för att minimera inrykning vid uppstart av pannan. Speciellt i sommarhus vid vårens första eldning kan det vara ett elände att få drag i skorstenen när den är kallare än utomhustemperaturen.
    Men man bör använda rykfritt bränsle som sprit eller gasol samt ha rätta handlaget för att lyckas få draget i skorsten att vända på ett smidigt sätt.
    Att installera en skorstensfläkt kan vara ett sätt att få ventilation i skorstenen och slippa sot och tjärlukt inne.

6. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 541 inlägg

Isakare

Medlem
    För att svara på när mögellukten försvinner, så är det typ aldrig.
    En kompis bodde i en mögelskadad sommarstuga, han blev efter det sjuk, och jag tog hand om en del av hans saker, det var bildelar och verktyg.
    Jag fick då in lukten i mitt garage, så jag slängde alla kartonger mmm, och la sakerna i plastbackar. Trots att det här är 15 år sen, känner man fortfarande lukten om man luktar i backarna.

7. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 608 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Nu hänger jag inte med. Att det stinker sot inne i en murstock/rökkanal är väl rätt normalt?

8. K
    Medlem · 200 inlägg

K-S-L

Medlem
    Tack för svar. Ska kolla upp om det finns nån sån i närheten

9. K
    Medlem · 200 inlägg

K-S-L

Medlem
    Skorstensfläkt är ingen dum idé. Har även tänkt att sätta in en ny kamin och glidgjuta röret, kan man ha fläkt ändå?

10. K
    Medlem · 200 inlägg

K-S-L

Medlem

Så det är kört menar du? Bara att invänta sjukan?

11. K
    Medlem · 200 inlägg

K-S-L

Medlem
    Nä, att det luktar sot är väl inget avvikande men att det stinker fuktig gammal sot i hela huset är inte normalt och framför allt inte trivsamt, anser jag.

12. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 608 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Självklart, håller fullständigt med. Du skrev dock "Verkar som att en del av stanken även sitter inuti murstocken" och det var just detta som jag inte uppfattade som något onormalt.

13. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 352 inlägg

Larsa

Medlem
    Jag antar att du har ordentlig ventilation som alltid är öppen.
    Min sommarstuga luktade instängt och vissa menade på att det luktade mögel. Efter att ha satt en extra ventil i varje gavel (liten stuga) så försvann det helt.

14. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 541 inlägg

Isakare

Medlem
    Nä, men det är jäkligt svårt att få bort, han fick slänga allt han ägde som var av organiskt material, kläder, möbler, papper, böcker.
    Om sjukdomen, fibrobmylergi, orsakades av mögelet vet ingen.

15. K
    Medlem · 200 inlägg

K-S-L

Medlem
    Jo att det är svårt att få bort har jag blivit varse. Allt skadat material, mig veterligen, är ute nu. Varit i kontakt med en ozongubbe idag så får se vad det kan ge. Fibromyalgi låter inte kul, och om varför man drabbas av detta tvistar väl de lärde.

Men jag gör mitt bästa för att åtgärda och byta ut, gjorde även din polare det men lukten kvarstod?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.