Vågar vi låta det stå så här öppet under resten av hösten och vintern? Är det någon risk att huset sjunker, blir sättningar eller något annat som kan hända?
Tacksam för svar.

• Öppen grund nära husvägg och avloppsrör, potentiell risk för sättningar under höst/vinter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av hus med öppen grävd yta bredvid avloppsrör som synliggör potentiell sättning.
    Skapa konto
Uppgrävd mark vid husvägg med röd fasad och synligt avloppsrör under renoveringsarbeten.
Skapa konto

Huset ser ut att ha stått där i hundra år eller mer, lär nog klara en vinter.

• Gilla
Petra13
  • Laddar…
Ja jag hoppas det men vi har grävt upp längs hela långsidan och även vid hörnet för dagvatten som idag rinner rakt ner från taket och för dränering.

Ja definitivt, släpper mtrl under hörnsten så blir det omöjligt att få in det igen. Med tanken på vad du riskerar skulle jag i alla fall slänta ut från gamla mark nivån och utåt

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H
Varför inte göra klart och fylla efter?

• Gilla
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Varför inte göra klart och fylla efter?
Att det ser ut som det gör betor på att vi ska bygga en entré i vår. Hur menar du med att fylla efter?

T topmount skrev:
Ja definitivt, släpper mtrl under hörnsten så blir det omöjligt att få in det igen. Med tanken på vad du riskerar skulle jag i alla fall slänta ut från gamla mark nivån och utåt
Bara vid hörnet?

P Petra13 skrev:
Bara vid hörnet?
Nej men där är risken störst då det är öppet åt två håll. Klart man kan göra saker för att minska risken (Hålla borta regnvatten) men allt annat är en risk.

T topmount skrev:
Nej men där är risken störst då det är öppet åt två håll. Klart man kan göra saker för att minska risken (Hålla borta regnvatten) men allt annat är en risk.
Har du förslag på hur vi bör göra?

P Petra13 skrev:
Har du förslag på hur vi bör göra?
Allt annat är risk, vad menar du. Är jätte tacksam för svar.

Ja om det inte är ett allternativ att fylla tillbaka till marknivån så skulle jag fylla upp med en flack vinkel från grunden och utåt så att de mtrl som nu ligger under stenarna inte sköljs bort av regn och snö.

De är ju egentligen bara i hörnet ni har grävt ”farligt” nära grundstenarna så det är ju inte så mycke ni behöver återfylla.

Tycker du vi bör fylla med singel eller bärlager? Tror vi har både och. Något vi bör tänka på? Ska vi padda det så det blir hårt?

Hemmakatten
Nu när ni fått råd om att fylla igen pga risker, så skulle jag iaf se till att göra det omedelbart innan det blivit för mycket regn- och ruskväder. Kan väl inte vara så märkvärdigt att gräva upp i vår för entrébygget.

• Gilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.