273 347 läst · 2 770 svar
273k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Vet att det finns många här på forumet men jag undrar hur många verkliga människor som vill detta? Borde vara en hel del med tanke på byggvaruhusens stora elavdelningar och mängden nätsidor inriktade på enbart elprylar till privatpersoner.lars_stefan_axelsson skrev:
Frågan här är ju om det går att besiktiga eljobb i efterhand, problemet är att man inte kan se hur det är utfört. Man kan titta på kopplingspunkter och mäta men trots detta missa stora brister. Lite foton kanske hjälper men fullt ut går det aldrig, då blir nästa steg att införa krav på en viss utbildning för dessa icke yrkesverksamma.
Då blir nästa fråga hur många som kommer gå och lära sig göra på rätt sätt och hur många som kommer fortsätta som förr.
Jag tvivlar på att något sådant system kommer införas inom överskådlig tid men jag har för mig att jag läst att det finns något liknande i andra länder?
När man besiktar en dragkrok som man satt dit själv så ska man ha med sig monteringsanvisningen som "bevis" på att man satt dit den korrekt.
Det är enkelt att ordna ett besiktningssystem som funkar. Det skulle t ex kunna krävas fotografier på det arbete som inte går att inspektera. Besiktningsmannen kan ställa frågor och fås ej tillfredsställande svar går inte besikningen igenom.
Det är enkelt att ordna ett besiktningssystem som funkar. Det skulle t ex kunna krävas fotografier på det arbete som inte går att inspektera. Besiktningsmannen kan ställa frågor och fås ej tillfredsställande svar går inte besikningen igenom.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Humm, jag vet inte säkert vad du tror det är för overkliga saker som finns på det här forumet. Men jag tror att de flesta är verkliga människor. Bakom varje tangentbord sitter det troligen en människa, en verklig människa. Troligen många av dem är människor som du ser på byggvaruhus och andra ställen i stan. Så långt har inte artificell intelligens kommit, eller vad det är för andra overkligheter du tror finns på forumet...Slugge skrev:Vet att det finns många här på forumet men jag undrar hur många verkliga människor som vill detta? Borde vara en hel del med tanke på byggvaruhusens stora elavdelningar och mängden nätsidor inriktade på enbart elprylar till privatpersoner.
Frågan här är ju om det går att besiktiga eljobb i efterhand, problemet är att man inte kan se hur det är utfört. Man kan titta på kopplingspunkter och mäta men trots detta missa stora brister. Lite foton kanske hjälper men fullt ut går det aldrig, då blir nästa steg att införa krav på en viss utbildning för dessa icke yrkesverksamma. ...
Under runt 100 år har skråväsendet byggt på principen att det räcker med en elinstallationsbehörig på ett företag, De som gör jobbet saknar formell behörighet att veta om de gör rätt. Visserligen är det föreslagit att dessa successivt skall lära sig så mycket att de får egen behörighet, men vi är inte där än. Om man inte kan besiktiga i efterhand är skråväsendet en ännu större katastrof än vad som hittills kommit fram. Det intressanta är att trots det är olyckorna så få att elsäkeretsverket säger att de verkliga olycksriskerna ligger på andra ställen.
Och ja, det finns länder där både de som är proffs, och de som inte är proffs skall ha formell behörighet för att få installera el. Och det finns de som har större frihet utan behörighet än vi har. Det som är intressant är att det inte finns någon i Sverige tillgänglig statistik från skråväsendet hur mycket större olycksrisk dessa länder har. Jag är övertygad om att hade de haft fler olyckor hade skråväsendet föredragit att berätta det, framför att säga att elinstallationsolyckorna är en ytterst liten del av olyckorna.
--- Mats ---
Redigerat:
För att fortsätta på denna liknelse, du kan ju gå en kurs och blir då behörig att sota din egen skorsten (om det fortf är så?). Man borde då kunna gå en kurs som gäller i säg fem år och sedan kunna göra eldragningar (som sedan besiktas innan det tas i bruk) i sitt eget hus. På vilken nivå man skulle lägga hempulandet vet jag inte men jag tror inte att en installation jag gör efter en vettig kurs skulle skilja sej avsevärt från en elektrikers, (jag menar då inte något avancerat utan kabeldragning och installation av säg en takdosa och väggbrytare.)-=fullmoon=- skrev:
Statistik är svårt i detta området. Antagligen för att antalet olyckor är så litet att det bakas ihop med annat. De få gånger jag har försökt undersökt saken, vekar det i alla fall inte vara några drastiska skillnader i antalet el-olyckor.
Kollegor från Holland, Finland och USA verkar dock ha det lite enklare. Där verkar det vara smidigt vad det gäller egna hemmet. Mer eller mindre utbildning krävs, men inget oöverkomligt.
Kan man få egen licens för att spränga för husbehov i Sverige, kunde man väl få licens för el-arbeten.
Kollegor från Holland, Finland och USA verkar dock ha det lite enklare. Där verkar det vara smidigt vad det gäller egna hemmet. Mer eller mindre utbildning krävs, men inget oöverkomligt.
Kan man få egen licens för att spränga för husbehov i Sverige, kunde man väl få licens för el-arbeten.
Hej,
har utvecklat ett tänkbart litet "åtgärdsprogram" för att förenkla egen installation av el men samtdigt indirekt (försäkringskostander och ansvar) ställa krav och fastlägga ansvar. Förslaget är inte fullständigt, men det finns säkert sluga läsare som kan komplettera och ändra mina eventuella tankefel
Jag är ledsen om jag har förbisett liknande förslag eller inlägg tidigare. Det är helt enkelt bara för mycket att läsa igenom all 180 sidorna med äldre inlägg.
Här kommer förslaget:
1) Avkriminilaisera "egeninstallation" och låt fastighetsägaren få rättighet att överta ansvaret för elinstallationen på den egna fastigheten (upp till 400 V, och innanför den strömstyrka som avsäkrar anläggningen)
2) Skriv fast denna rättighet / detta ansvar i nödvändiga lagar och förordningar
3) Inför ett installationsintyg när installationen utförs av behörig firma (kanske redan finns). Till intyget skall alltid bifogas en dokumentation / ett installationsprotokoll som fastlägger omfattningen av installationen
4) Fastighetsägaren har två val - installation av behörig firma med intyg eller installation av fastighetsägare utan intyg. Vid installation med behörig firma har denna ansvar för funktion och säkerhet i 10 år. Vid installation av fastighetsägare har denna detta ansvar till försäljning av fastigheten.
5) Låt försäkringsbolagen fastställa villkor och pris för att försäkra de två alternativen
6) Vid fastighetsöverlåtelse införs ett absolut upplysningsansvar gällande elinstallationen (för riktighet ansvarar säljaren i 10 år)
7) Vid installation utförd av fastighetsägare övergår ansvaret för installationen till nya ägaren vid försäljning (vid fall av "gross negligence" ligger ansvaret kvar hos säljaren - skall dock påvisas av köparen)
8) Vid installation utförd av behörig firma kvarstår ansvaret hos denna upp till 10 år efter installation. Om installation äldre än så skall "elinspektion" ske
9) Marknadskrafterna låts styra det eventuella prisavdrag vid försäljning med elinstallation utförd av fastighetsägare
10) En installation övergår från att vara installerad av behörig firma till att vara installerad av fastighetsägare i det ögonblick installationen utökas äller ändras av fastighetsägaren utöver vad som är tillåtet som hemmapul idag.
11) Anmälan om utökan / ändring skall göras till försäkringsbolaget
12) Försäkringsbolag avgör villkor i fall ändring utförs utan anmälan till försäkringsbolag
13) Bevisbördor måste fastläggas så att en avvägd ansvarsfördelning erhålls.
Den allmäna iden är att överföra det hela till beslut och avväganden som kan göras på den fria marknaden (t.ex. avtal mellan köpare och säljare samt avtal mellan försäkringstagare och försäkringsbolag)
Ser fram emot alla vänliga protester och hejarop...
femitolv
har utvecklat ett tänkbart litet "åtgärdsprogram" för att förenkla egen installation av el men samtdigt indirekt (försäkringskostander och ansvar) ställa krav och fastlägga ansvar. Förslaget är inte fullständigt, men det finns säkert sluga läsare som kan komplettera och ändra mina eventuella tankefel
Jag är ledsen om jag har förbisett liknande förslag eller inlägg tidigare. Det är helt enkelt bara för mycket att läsa igenom all 180 sidorna med äldre inlägg.
Här kommer förslaget:
1) Avkriminilaisera "egeninstallation" och låt fastighetsägaren få rättighet att överta ansvaret för elinstallationen på den egna fastigheten (upp till 400 V, och innanför den strömstyrka som avsäkrar anläggningen)
2) Skriv fast denna rättighet / detta ansvar i nödvändiga lagar och förordningar
3) Inför ett installationsintyg när installationen utförs av behörig firma (kanske redan finns). Till intyget skall alltid bifogas en dokumentation / ett installationsprotokoll som fastlägger omfattningen av installationen
4) Fastighetsägaren har två val - installation av behörig firma med intyg eller installation av fastighetsägare utan intyg. Vid installation med behörig firma har denna ansvar för funktion och säkerhet i 10 år. Vid installation av fastighetsägare har denna detta ansvar till försäljning av fastigheten.
5) Låt försäkringsbolagen fastställa villkor och pris för att försäkra de två alternativen
6) Vid fastighetsöverlåtelse införs ett absolut upplysningsansvar gällande elinstallationen (för riktighet ansvarar säljaren i 10 år)
7) Vid installation utförd av fastighetsägare övergår ansvaret för installationen till nya ägaren vid försäljning (vid fall av "gross negligence" ligger ansvaret kvar hos säljaren - skall dock påvisas av köparen)
8) Vid installation utförd av behörig firma kvarstår ansvaret hos denna upp till 10 år efter installation. Om installation äldre än så skall "elinspektion" ske
9) Marknadskrafterna låts styra det eventuella prisavdrag vid försäljning med elinstallation utförd av fastighetsägare
10) En installation övergår från att vara installerad av behörig firma till att vara installerad av fastighetsägare i det ögonblick installationen utökas äller ändras av fastighetsägaren utöver vad som är tillåtet som hemmapul idag.
11) Anmälan om utökan / ändring skall göras till försäkringsbolaget
12) Försäkringsbolag avgör villkor i fall ändring utförs utan anmälan till försäkringsbolag
13) Bevisbördor måste fastläggas så att en avvägd ansvarsfördelning erhålls.
Den allmäna iden är att överföra det hela till beslut och avväganden som kan göras på den fria marknaden (t.ex. avtal mellan köpare och säljare samt avtal mellan försäkringstagare och försäkringsbolag)
Ser fram emot alla vänliga protester och hejarop...
femitolv
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Du ska ha en eloge för att ha gett ett konkret förslag i denna tråd 
Sammantaget vill du att "marknaden" ska reglera detta, vilket jag också är inne lite på. De må kosta några liv innan folk med sin nyfunna frihet inser att det har sitt pris, och då förhoppningsvis antingen lär sig eller anlitar fackmän.
Hur allt detta ska gå till i detalj behöver vi suga på en stund.
Sammantaget vill du att "marknaden" ska reglera detta, vilket jag också är inne lite på. De må kosta några liv innan folk med sin nyfunna frihet inser att det har sitt pris, och då förhoppningsvis antingen lär sig eller anlitar fackmän.
Hur allt detta ska gå till i detalj behöver vi suga på en stund.
Jag tror dock inte att man kan låta försäkringsbolag få en avgörande roll i det system som ska ersätta dagens. En villa behöver inte vara försäkrad överhuvud taget. Det är inget lagkrav att försäkra sitt hus (om man har lån kan bank ställa krav på att huset ska vara fullvärdeförsäkrat men det är en annan sak).
Att säljaren ska ansvara för en installations riktighet i 10 år låter helt orimligt.
Denna gräns du har satt låter väl hög också, dvs det finns ingen gräns utan allt inom egen fastighet är tillåtet, det kan bli ganska kraftiga strömmar redan vid ett vanligt bostadshus, detta är jobb man idag enbart får utföra med AB(L).
När man pratar om "hempularbehörighet" tänker jag mig mer i stil med utökning av befintlig installation, byte av befintliga kablar osv, lite åt BB1 hållet. Här på forumet finns förvisso många duktiga hempulare men jag tvivlar att de speglar verkliga livets hempulare.
Denna gräns du har satt låter väl hög också, dvs det finns ingen gräns utan allt inom egen fastighet är tillåtet, det kan bli ganska kraftiga strömmar redan vid ett vanligt bostadshus, detta är jobb man idag enbart får utföra med AB(L).
När man pratar om "hempularbehörighet" tänker jag mig mer i stil med utökning av befintlig installation, byte av befintliga kablar osv, lite åt BB1 hållet. Här på forumet finns förvisso många duktiga hempulare men jag tvivlar att de speglar verkliga livets hempulare.
Finland har ett sk "behörighetsintyg" som gäller för den egna/nära släktings bostad. Dock inget som man erhåller utan riktig utbildning och praktik. Men, nån form av liknande behörighet här, vore väl inte fel.TLovskog skrev:Statistik är svårt i detta området. Antagligen för att antalet olyckor är så litet att det bakas ihop med annat. De få gånger jag har försökt undersökt saken, vekar det i alla fall inte vara några drastiska skillnader i antalet el-olyckor.
http://www.seti.fi/index.php?k=20779
Är det cirka 15 veckors utbildning?
Men kravet på 6 års praktik av elarbeten då? Hur löser hempularen detta? Lite roligt också att det står att en säkerhetskontroll BÖR ALLTID göras av behörig om arbetet inte anses obetydligt, vad som avses med obetydligt orkade jag inte leta upp nu. Men det stod bara BÖR.
Kan det vara detta som anses vara obetydliga arbeten?
Ett protokoll om ibruktagningsbesiktning krävs inte, när det gäller
1) arbeten inom elbranschen som endast kan medföra fara eller störning av ringa betydelse,
2) installationer av elanläggningar med högst 50 V nominell växelspänning eller 120 V nominell likspänning,
3) utbyte eller tillägg av enstaka komponenter eller med dessa jämförbara åtgärder,
4) installationer vid högst 1 000 V nominell spänning, med vilka ändras matning av enskilda apparater,
5) arbeten, med vilka ändras ställverk med högst 1 000 V nominell spänning utan att ställverkets nominella värden ändras,
6) uppförande av en tillfällig anläggning, som består av standardsenliga arbetsplatscentraler.
Men kravet på 6 års praktik av elarbeten då? Hur löser hempularen detta? Lite roligt också att det står att en säkerhetskontroll BÖR ALLTID göras av behörig om arbetet inte anses obetydligt, vad som avses med obetydligt orkade jag inte leta upp nu. Men det stod bara BÖR.
Kan det vara detta som anses vara obetydliga arbeten?
Ett protokoll om ibruktagningsbesiktning krävs inte, när det gäller
1) arbeten inom elbranschen som endast kan medföra fara eller störning av ringa betydelse,
2) installationer av elanläggningar med högst 50 V nominell växelspänning eller 120 V nominell likspänning,
3) utbyte eller tillägg av enstaka komponenter eller med dessa jämförbara åtgärder,
4) installationer vid högst 1 000 V nominell spänning, med vilka ändras matning av enskilda apparater,
5) arbeten, med vilka ändras ställverk med högst 1 000 V nominell spänning utan att ställverkets nominella värden ändras,
6) uppförande av en tillfällig anläggning, som består av standardsenliga arbetsplatscentraler.
Redigerat:

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 833 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 833 inlägg
Nja, jag tror att de med studiepoäng avser motsv. ETCS credits och i så fall är det 30 veckor (en och en halv termin), inom rätt kurser.
Sen var det väl 6 månaders praktisk erfarenhet, 6år var som ett alternativ till utbildning (typiskt, har jobbat under annan elektrikers överinseende, om de nu i övrigt har som vi på den fronten)
Sen var det väl 6 månaders praktisk erfarenhet, 6år var som ett alternativ till utbildning (typiskt, har jobbat under annan elektrikers överinseende, om de nu i övrigt har som vi på den fronten)
Hur mycket jag än är emot statliga regleringar så blir det betydligt värre om man släpper in privata aktörer. Just detta inflytande är nämligen orsaken till det skråväsende vi har idag, och erfarenheterna från andra brancher avskräcker.
Se bara på våtrum eller värmepumpar där de privata aktörerna lyckats göra allehanda påhittade certifieringar till krav på konsumenternas bekostnad. Det finns redan tillräckligt med sådant inom elskrået, vi behöver inte mer.
I USA har bankerna tagit på sig rollen att kontrollera allehanda saker i samband med hussköp. Detta har resulterat i att det tar tre månader att genomföra en husaffär. Banken ska nämligen ha radonprotokoll, vattenprotokoll, termitprotokoll, inmätning av tomten, undersökning av ställda panter, försäkring av denna undersökning(!), etc, etc, etc, innan man kan få ett lån.
Detta är inte en väg vi vill gå, tro mej. Då är dagens system tusen gånger bättre.
Vad gäller elinstallationer i just USA så får man pula själv i sitt eget hem, men där går gränsen. Man får således inte pula i flerfamiljshus, i kommersiella byggnader, hos någon annan, eller mot betalning, vilket jag personligen tycker är en ganska vettig avvägning.
En synnerligen god tanke är dock att kräva elinspektion i samband med försäljning av fastigheter. Även om en sådan givetvis inte kan avslöja alla fel, så är jag övertygad om att en erfaren elektriker på mindre än en timme kan avslöja 99% av allt hempul i en kåk genom att göra stickprov i dosor, belysningsinstallationer och liknande. Brister i elinstallationen kommer sedan givetvis att avspeglas i fastighetens pris, vilket får en självreglerande och avhållande verkan på de värsta hempularna.
Låt oss sedan slå vakt om proportionallitetsprincipen som säger att inga regleringar får kosta mer än dom smakar. Hempul är inget jätteproblem idag, så låt oss lämna storsläggan hemma.
Se bara på våtrum eller värmepumpar där de privata aktörerna lyckats göra allehanda påhittade certifieringar till krav på konsumenternas bekostnad. Det finns redan tillräckligt med sådant inom elskrået, vi behöver inte mer.
I USA har bankerna tagit på sig rollen att kontrollera allehanda saker i samband med hussköp. Detta har resulterat i att det tar tre månader att genomföra en husaffär. Banken ska nämligen ha radonprotokoll, vattenprotokoll, termitprotokoll, inmätning av tomten, undersökning av ställda panter, försäkring av denna undersökning(!), etc, etc, etc, innan man kan få ett lån.
Detta är inte en väg vi vill gå, tro mej. Då är dagens system tusen gånger bättre.
Vad gäller elinstallationer i just USA så får man pula själv i sitt eget hem, men där går gränsen. Man får således inte pula i flerfamiljshus, i kommersiella byggnader, hos någon annan, eller mot betalning, vilket jag personligen tycker är en ganska vettig avvägning.
En synnerligen god tanke är dock att kräva elinspektion i samband med försäljning av fastigheter. Även om en sådan givetvis inte kan avslöja alla fel, så är jag övertygad om att en erfaren elektriker på mindre än en timme kan avslöja 99% av allt hempul i en kåk genom att göra stickprov i dosor, belysningsinstallationer och liknande. Brister i elinstallationen kommer sedan givetvis att avspeglas i fastighetens pris, vilket får en självreglerande och avhållande verkan på de värsta hempularna.
Låt oss sedan slå vakt om proportionallitetsprincipen som säger att inga regleringar får kosta mer än dom smakar. Hempul är inget jätteproblem idag, så låt oss lämna storsläggan hemma.