Byggahus.se
useless skrev:
Vid vilken strömstyrka skall gränsen för den särskilda behörigheten gå? 16A, 20A, 50A?
Jag är helt fel person att tycka till om detta! Men varför inte 1-fas, sen kan man skaffa högre behörigheter eftersom via utbildningar/lärlingsutbildningar!

Edit: Direkt det blir 3 faser så måste man börja tänka på fasföljd och sådant, det slipper man med jord, nolla, fas och ev. tändtråd...

Mikael_L
Jag är inte heller riktigt lämpad att bedöma var svårigheterna ligger. Det kanske de yrkesverksamma är bäst på.

Men enfas, eller trefas spelar nog inte så väldigt stor roll för komplexiteten.
Men distributionsnät (då talar vi både om problemet med höga spänningar, höga effekter, allt kul att veta om transformatorer och nätens fasvridningar och lastbalansering osv osv) är nog en betydligt svårare sak att verkligen kunna. (Som en AB-behörig kan, eller iaf har lärt sig, eller iaf borde ha lärt sig.)
Sen är alltid höga strömmar ett problem för den mindre kunnige/vana. För är det höga strömmar med så blir det väldigt snabbt kritiskt med god känsla för bra kontaktering. Även alla beräkningar och bedömningar över avsäkringar och en massa annat sånt blir också mer kritiskt.
Att greja med ALU-kablar har jag fått för mig är mer trixigt och kräver mer av utföraren.
Fasföljd är en rätt enkel grej att greppa. Men fasvridning och kompensering kräver lite kunskap och matte.

Men jag skulle vilja påstå att så länge vi håller oss till hushåll, och max 25A i mätarsäkring (Gänga II) så är det inte speciellt komplext, eller svårt att lära sig "tillräckligt" mycket.
Men handlag är ju alltid viktigt, även att kunna planera upp det hela vettigt. Där har de yrkesaktiva sitt främsta försprång i dessa relativt enkla elinstallationer som privata hem utgör.

Men visst.
Lite matte + elläragrunder.
Lite regler och standarder.
Lite materialkännedom
Lite förmåga/kunskap/erfarenhet att planera och utföra en vettig design på det hela.
Lite handlag, att både göra snyggt och säkert. Det är inte ens alla som duger till skala en kabel utan det blir märken på kopparen - faktiskt.

Men det går väl att lära sig.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag är inte heller riktigt lämpad att bedöma var svårigheterna ligger. Det kanske de yrkesverksamma är bäst på.

Men enfas, eller trefas spelar nog inte så väldigt stor roll för komplexiteten.
Men distributionsnät (då talar vi både om problemet med höga spänningar, höga effekter, allt kul att veta om transformatorer och nätens fasvridningar och lastbalansering osv osv) är nog en betydligt svårare sak att verkligen kunna. (Som en AB-behörig kan, eller iaf har lärt sig, eller iaf borde ha lärt sig.)
Sen är alltid höga strömmar ett problem för den mindre kunnige/vana. För är det höga strömmar med så blir det väldigt snabbt kritiskt med god känsla för bra kontaktering. Även alla beräkningar och bedömningar över avsäkringar och en massa annat sånt blir också mer kritiskt.
Att greja med ALU-kablar har jag fått för mig är mer trixigt och kräver mer av utföraren.
Fasföljd är en rätt enkel grej att greppa. Men fasvridning och kompensering kräver lite kunskap och matte.

Men jag skulle vilja påstå att så länge vi håller oss till hushåll, och max 25A i mätarsäkring (Gänga II) så är det inte speciellt komplext, eller svårt att lära sig "tillräckligt" mycket.
Men handlag är ju alltid viktigt, även att kunna planera upp det hela vettigt. Där har de yrkesaktiva sitt främsta försprång i dessa relativt enkla elinstallationer som privata hem utgör.

Men visst.
Lite matte + elläragrunder.
Lite regler och standarder.
Lite materialkännedom
Lite förmåga/kunskap/erfarenhet att planera och utföra en vettig design på det hela.
Lite handlag, att både göra snyggt och säkert. Det är inte ens alla som duger till skala en kabel utan det blir märken på kopparen - faktiskt.

Men det går väl att lära sig.
Kursmaterialet till AB är inte direkt anpassat mot distributionsnät, höga effekter, fasvridningar och spänningar osv.

Vill man gå på djupet är nog en högskoleutbildning att föredra.
Men inte ens då lär man sig ju allt.
Sen är ju en examen trots allt bara en bit papper. Säger inget om vad som finns innanför pannbenet.

Däremot är det mycket installation och kabeldimensionering i AB utbildningen t.ex. Man har väl anpassat materialet efter vilka som går utbildningen. Så var det när jag gick utbildningen iaf.

Bunde_man skrev
Undrar hur det igentligen skulle arta sig om man släppte helt på behörighetskravet och tillåter att folk får utföra el installationer själv.
Alfredo skrev
Som idag kanske?
Atom skrev:
Som idag i forna Öststaterna! Du har inte sett vad folk gör där!
Det jag menade är att jag är inte säker på att det i praktiken skulle bli så stor skillnad. Redan idag hemmapulas det hej vilt. Installationsmaterial går att köpa "överallt" och elinstallationsförordningen är antagligen en av de minst respekterade förordningarna.

Naturligtvis avskräcks en del från att hemmapula i och med att det faktiskt är brottsligt. Tyvärr gissar jag dock att de största idiotierna görs av folk som struntar i lagar och behörighetskrav. Så nej, jag är inte säker på att det skulle bli någon jätteskillnad avseende dumma hemmapul om "om man släppte helt på behörighetskravet och tillåter att folk får utföra el installationer själv.".

Jag tror möjligen den stora skillnaden vid slopat behörighetskrav skulle bli att allehanda "skruttfirmor" utan riktig elkompetens skulle börja med installationsarbeten och där skulle man säkert se tråkiga effekter.

Så nej, jag är absolut inte för att man slopar behörighetskrav men jag tror att när det gäller hempul så skulle inte skillnaden bli så stor mot idag.

Nu har jag plockat bort i stort sett samtliga de senaste 41 inläggen. Försök hålla tråden till ämnet.

On topic:
Ja, jag vågar, om jag är helt säker på utförandet efter konsultation av litteratur och andra källor. Arbeten i centralen låter jag bli. Jag mäter och kontrollerar allt flera gånger innan driftsättning.

• Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nu har jag plockat bort i stort sett samtliga de senaste 41 inläggen. Försök hålla tråden till ämnet.
Man måste kanske gå liite OT för att kunna fortsätta tråden efter tvåtusensexhundrasjuttiofem inlägg.. ;)

Men jag har haft fel förr.

Mikael_L
hempularen skrev:
Tja, jag har ju förut bestämt mig för att sluta skriva i elforumet, iaf sluta skriva långa inlägg.
Dom försvinner ju plötsligt. :(

Det var ingen kritik mot moderenandet, det var nog motiverat. Utan bara mot mig själv.
Varför skriva långt off-topic-inlägg, och slösa sin tid sådär ... :confused:

Jo vi släpper igenom en del OT, framförallt i en sådan här tråd (kommer säkert att ångra att jag skrev så...). Men när det dessutom utvecklar sig till personangrepp så måste jag agera.

Jag glömde förresten be om ursäkt för att jag troligen tog bort några meddelanden som bara delvis var OT.

Mikael_L skrev:
Tja, jag har ju förut bestämt mig för att sluta skriva i elforumet, iaf sluta skriva långa inlägg.Dom försvinner ju plötsligt. :(..
Jo, det är tråkigt, men detta är ett farligt forum och det är skönt att moderatorn rensar ut personangrepp, Det är sakfrågorna som skall diskuteras, och det vore bra om folk kunde hålla sig till det.

Får trösta mig i helgen med att sätta upp en elkanal och en lampa, dra sladden i elkanalen och avsluta med en stckpropp så det inte är en fast installation. Det är både lagligt och med mindre fara för liv och lem än att skriva här.:)

Antar att sådana lagliga aktiviteter också räknas som hempuleri.

--- Mats ---

Mikael_L
Jag citerar dig igen hemmakatten. Och var sig nu eller förra gången var det inte för att jag inte håller med dig.
Men jag tyckte du tryckte på en så bra punkt, att trots regler så sker det ändå.
Och du har en personlig erfarenhet av det.
Denna gång har jag också skurit ner lite i citatet.
Hemmakatten skrev:
Som lekman, eller snarare el-analfabet, kan jag inte annat tycka än att de regler vi har idag är bra.

Har sett alltför många hempulerier utförda av personer som helt bestämt ansett sig vara kunniga inom området. Till och med jag har kunnat se att installationerna varit farliga.

Det värsta, som jag skrivit om i en tråd för sisådär 6-7-8 år sedan var i ett radhus vi hyrde (av privatperson) innan vårt nybygge blev färdigt. Dinglandes strömförande elkablar, en bastu med genomspikade, felaktiga kablar (helt livsfarligt med fuktig bastufukt) med flera farliga eldragningar.
...
Litar inte ett dugg på alla dessa människor som säger sig veta hur man drar el. Till och med andra hälften, med sin el-och teleutbildning, anser att den utbildningen för många år sedan inte räcker för nutida eldragning.

Så i min bok är jag helt för restriktioner vad gäller el. Hur dessa restriktioner ska se ut kan man dock diskutera. Däremot tycker jag tonen mellan elektriker och privatpersoner här i tråden är väldigt hård och tråkig, tyvärr, varför jag numera väldigt sällan läser inläggen.

Mikael_L
Och om nu dagens regler inte avhåller en del från att göra fullständigt livsfarliga installationer.
Vad ska vi göra åt det?

Öppen fråga - få höra svaren nu då ! :)

Mats Bengtsson skrev:
Jo, det är tråkigt, men detta är ett farligt forum och det är skönt att moderatorn rensar ut personangrepp, Det är sakfrågorna som skall diskuteras, och det vore bra om folk kunde hålla sig till det.

Får trösta mig i helgen med att sätta upp en elkanal och en lampa, dra sladden i elkanalen och avsluta med en stckpropp så det inte är en fast installation. Det är både lagligt och med mindre fara för liv och lem än att skriva här.:)

Antar att sådana lagliga aktiviteter också räknas som hempuleri.

--- Mats ---

Låter bra. Ha en inte altför jobbig helg.(y)

Mikael_L skrev:
Och om nu dagens regler inte avhåller en del från att göra fullständigt livsfarliga installationer.
Vad ska vi göra åt det?

Första frågan är *om* vi skall göra något åt det. Vi kommer aldrig att bli av med brottslighet, eller rättare, även om vi skulle kunna så skulle boten vara värre än sjukdomen. Men var vi seriösa så vore det ganska enkelt att helt enkelt inte sälja elinstallationsmateriel till dem som inte har behörighet att installera den. Slut med dosor, rör och fk på byggmax helt enkelt. Men jag tror att det blir svårt att få igenom det...

Om man tittar på statistiken så kan man bara dra slutsatsen att vi inte har så värst många som gör fullständigt livsfarliga installationer, eftersom folk då rimligtvis borde dö av dem. Och de gör de alltså inte. Så vi får börja med att definiera vad vi menar med osäker installation. Och sedan se om det är så mycket vanligare att hemmapulare får till dessa än yrkesmän. (Och notera att alla argument som börjar "jag har sett" eller "jag har hört" eller "det vet ju alla" är automatiskt diskvalificerade. Man behöver riktiga data på fötterna.)

• Gilla
TLovskog och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Vad ska vi göra åt det?

OM/NÄR vi mäniskor får lära oss att VI har det fulla ansvaret för våra handlingar DÅ kommer några fler än nu att avstå från att rucka på gränserna, men hur få med alla?

Omvänd bevisföring (kanske) d.v.s. att fastighetsägaren måste bevisa att eller vem har utfört arbetet o.s.v.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.