Byggahus.se

Törs du verkligen hempula med din el?

1. M
    Medlem · 55 inlägg

Mau

Medlem
    Utan att ha läst igenom 150+ sidor backlog så tänkte jag lägga in en alternativ vinkel på det hela: KULO. Sambon och jag funderar på att uppgradera hus så vi tittar runt lite och jag slås av att precis som för 10+ år sen när vi tittade runt på hus (på landet, vi gillar inte att bo i stan) så är det fortfarande många hus som har kvar gammal KULO-ledning, eller tom värre. DET skrämmer mig mycket mer än (vettigt utfört) hempulande.

Jag ser mycket hellre att folk donar själva och får den där j-a KULOn utslängd och ersatt med EKLK eller annat relevant för gammal KULO som suttit på plats sen farfar var ung är fan inte att leka med om vi nu ska prata potentiella villabränder eller personskador. Jag har tom sett fall där folk dragit om gammal KULO i och med ombyggnationer med rätt otäcka knäckar på höljet som följd, något som förstås är komplett j-a livsfarligt!

Samtidigt blir det en noterbar slant om man har en gammal kåk av lite större slag och ska få all KULO uppdaterad till nåt modernare av en elektriker så många drar sig säkert för det av rent ekonomiska skäl och så sitter de där gamla tickande brandbomberna kvar några år till. Å andra sidan, även om det inte är rocket science att dona med vanlig enfasel i hushåll så håller jag med de som hävdar att hobbyister inte alltid har full koll på situationen och att fler nog kopplar hellre än bra.

I det nuvarande huset har förra ägaren (Artbenämning: Klantus Rövus med tre mittplacerade tummar) byggt om carporten till ett garage och har gjort det efter eget förstånd. Det innebär såna där kul saker som containerdykning efter byggmaterial (inklusive kablar, armaturer etc) för att hålla nere kostnaden och sen har han kopplat med omväxlande röd och gul/grön skyddsjord, sockerbitar i väggdosor och andra ingredienser för att skapa en elektrikers mardröm. Bästa humorn är dock matarledningen till friggeboden som består av tre svarta ledare för fas, nolla och skyddsjord, sen körde han genomgående blå för fas och brun för nolla. Sen har vi total rötskada i garagets södra fasad med för att han satt fönsterblecket OVANFÖR fönstret med, men det är i alla fall inte brandfarligt. Snarare motsatsen...

Enligt min Holländska polare har de tydligen ett undantag i lagen för just elektricitet som härstammar från att det var akut brist på elektriker efter andra världskriget. Där finns det möjlighet att som privatperson gå en kvällskurs på ett antal tillfällen som avslutas med ett prov och om du passerar det är du därefter certifierad att koppla på egen hand i upp till 3x63A i egen anläggning. Du blir alltså inte certifierad för att arbeta som elektriker, men du får just pula för egna behov i det egna hemmet eftersom du trots allt genomgått en utbildning som ger dig nödvändig kunskap.

En sån kurs hade jag gått direkt om det infördes i Sverige, i alla fall om det åtminstone gjorde det lagligt för mig att knåpa med upp till 10 (eller ännu hellre 16) Ampere enkelfas så man i alla fall kan dra lite sladd i hemmet utan att bryta mot lagen. Då kanske all gammal KULO i alla dessa kåkar äntligen hade blivit utrotad med, kunde man ju hoppas i alla fall.

Fast att se en sån lag införas i dagens Sverige kan man väl se i månen efter...

Redigerat 16 mar 2013 14:30
    • Laddar…
  2. M
    Medlem · 55 inlägg

Mau

Medlem
    [borta]

Redigerat 16 mar 2013 14:30
  3. D
    Medlem · västerbotten · 26 inlägg

doggydoggen

Medlem
    Man kanske skall ändra ordet hemmpulare till elektriker utan behörighet, själv jobbar jag med spänningar upp till 1000 volt och har årligen kurser utbildningar i nya elsäkerhets föreskrifter, har inte allmän behörighet utan det står en utpekat person för på företaget, så jag är en hemmapulare som tycks veta vad han gör.
    men måste hålla med dig, för sin egen och andras säkerhet så bör man nog tänka sig för både 1 och 2 gånger. och har man ingen elektrisk utbildning så skall man nog hålla sig till byten av uttag i bästa fall.

4. Mikael_L
    Medlem · 42 072 inlägg
    Det lockar ju fram den intressanta frågan:
    När vet du själv när du har tillräcklig koll.
    Det borde ju finnas en gräns även för dig, bara på en annan nivå ...

5. D
    Medlem · västerbotten · 26 inlägg

doggydoggen

Medlem
    Det är nog inte så många som är fullständigt uppdaterade hur regler ändras, i och med att vi blev med i EU så styr dom nu många regler, du kan idag exempelvis dra EKK löst i väggar om du vill, där du då har spikskydd när du går igenom en träregel, det är åxå många regler som man kan ifrågasätta, hur kan exempelvis ett plaströr bli ett spikskydd?, jag går med 3 års mellanrum utbildning i EU:s elsäkerhetsföreskrifter, och en sak är säker, det är en fet bok att kunna..=), med det sagt så behöver man ju bara kunna reglerna för ingreppet man skall göra.

6. B
    Medlem · Västra Götaland · 1 inlägg

Bokarin

Medlem
    Håller med Mikael_L om att de flesta hempulare tror kanske att de gör rätt men de vet inte vad de håller på med egentligen. Efter närmare 40år i branschen så har jag sett åtskilliga skräckexempel och påtalat felen för förvånade låtsaselektriker. Bara det här med materialval, MAU ondgjör sig över KULO och tycker man skall använda EKLK som är gjord för utomhusbruk eller fuktiga eller dammiga miljöer. Den nya KULON som egentligen heter EKRK är en alldeles utmärkt kabel vid tilläggs- och renoveringsarbeten. Lägga tomrör är väl i alla fall ingen konst? Kanske inte för vissa men åtskilliga rör ligger förlagda så att det blir kondens i dem som rinner ner i dosor och apparater. Dimensionering av kabel är också nånting som många inte tänker på. MAU tycker också att det skulle vara tillåtet för alla att jobba med anläggningar med upp till 10A avsäkring. Det spelar ingen roll om det är 10A eller 100A , man dör lika fort om oturen är framme efter att nån s.k. kunnig har klantat till det. Nej överlåt detta till fackfolk!

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Skåne · 3 127 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem
    Jag hade om jag haft ett gesällbrev heller inte velat se vanligt folk få göra arbete som ett skråväsende gör väldigt lönsamt.

--- Mats ---

8. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Märkligt tycker jag att vissa i denna tråden och även andra liknande närmast maniskt försöker höja elinstallationer och därtill hörande kompetenser mm till närmast omänskliga nivåer. Det verkar även vara de som på något sätt jobbar med dylikt som är mest istadiga. De saker vi brukar avhandla här på BH är ju oftast exempel ur installationer för bostäder o.dyl, och jag har svårt att se att de flesta som frågar och diskuterar här inte är väl skickade att hempula lite om den egna (moralen?) och laglydnaden så tillåter.

Det skulle vara intressant att göra en rejäl undersökning av hur det ligger till med "proffsjobben" som var på tal några inlägg tidigare, för egen del är jag nästan benägen att hålla med i Alfredo's syn. Det är även min sammanvägda ryggmärgskänsla efter en ganska stor och lång erfarenhet av många aspekter av elrelaterade verksamheter. Om man är lite svartsynt får jag nog för egen del säga att den allmäna kompetensen bland tex elektriker som utför jobb liknande de vi brukar beröra här inte är så särskilt hög vare sig teoretiskt eller gällande föreskrifter i allmänhet. Däremot förhoppningsvis goda i utförandet så långt det krävs och uppövat genom daglig erfarenhet osv, därmed skulle jag hålla ett jobb utfört av en intresserad och uppdaterad hempulare som minst lika bra och försvarbart förutom i legal mening.

9. W
    Medlem · Västra Götaland · 169 inlägg

w1shmast3r

Medlem
    Det finns inte en nivå, utan många inom olika installationsområden. Men framför allt så vet jag vart jag ska vända mig för att få reda på riskerna.
    När en lekman tror att internet är rätt svar på frågan vart man tillskansar sig den kunskapen så är det fel svar.
    Jag använder mig av standards där det är applicerbart. Läser man och tar till sig dessa så har man kommit en lång bit på vägen att bli medveten och undvika risker.

10. W

w1shmast3r

Medlem
    Nja jag nyttjar inte min behörighet så där går du bet.
    Dessutom är det inte lönsamheten det hänger på utan personsäkerhet.
    Annars kan vi ju avveckla körskolor och uppkörningsförrättare med precis samma argument.

För min del får folk koppla som dom vill hemma hos sig själva.
    Men jag kan inte undvika att tycka synd om dom eller deras barn om det händer nåt.

11. M

Mats Bengtsson

Medlem
    När man läser inlägget skulle man kunna tro att EKLKn inte fick användas som föreslaget. Man skulle rent av kunna tro att alla proffs tycker det är fel att använda EKLKn som föreslaget. men så är det inte heller.

Man skulle kunna tro att många proffs gör sitt bästa för att argumentera för skråväsendets bevarande.

--- Mats ---

Redigerat 16 mar 2013 15:44
  12. M

Mats Bengtsson

Medlem
    Hade jag haft gesällbrev hade jag bara sett det som positivt att det fanns de med gesällbrev som inte var med och konkurrerade i skråväsendet. I själva verket är det en av grundstenarna i skråväsendet, Håll nere antalet som konkurrerar. :)

--- Mats ---

13. W

w1shmast3r

Medlem
    Hålla ner antalet eller bilda kartell :)

14. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 548 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Om vi pratar om frågor kring elinstallation i hemmiljö så tror jag faktiskt att sannolikheten att få ett korrekt svar på sin fråga är större om den ställs här på BH elforum än om den ställs till godtycklig yrkesman.

De få gånger någon ger ett olämpligt eller rent av felaktig råd brukar reaktionerna här vara både omedelbara och brutala. Har svårt att tro att speciellt många är så hårdhudade att de gör om det misstaget... Och för att undvika missförstånd. I detta sammanhang är brutalt samma sak som bra.

15. mr.Ola
    Medlem · BD · 1 446 inlägg

mr.Ola

Medlem
    När frågan väl ställs hur en installation eller koppling, ledningsdragning eller dylikt hempul skall göras så brukar väl även de(vi?!) som förespråkar behörighet för installationsarbeten att ge hjälpsamma råd om hur man skall gå till väga?!
    Jag har också sett att de som i början av en frågetråd efter ett par förklaringar säger till TS att, -Du verkar inte ha full koll på detta, du bör nog anlita elektriker.. Detta för att värna om personsäkerheten tror jag!

Allt detta även om vi alla här, behöriga, yrkesmän, lekmän elektriker, fackmän och diverse norrmän har olika ståndpunkter om hurvida man faktiskt får/bör pula med detta själv!

Däremot inte sagt att allt som står på nätet är sant eller att man verkligen skall tro på någon som med alias mr.Ola skriver på nätet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.