Byggahus.se

Tömma vattnet i värmesystemet

1. W
    Medlem · 2 inlägg

Wman

Medlem
    Hej!
    Mitt första inlägg här på forumet.

Jag bor i en villa från 60-talet där rören ligger nergjutna i grunden. Nu har jag fått läckage i ett av rören,( måste fylla på vid expansionskärlet ca 1 gång per vecka).

Tänkte bila upp golvet där läckan är för att sedan ta hit någon som lagar det. Frågan är då om jag borde tömma ut vattnet först(och hur gör man det lättast?) så jag inte råkar bila sönder röret fullständigt och får vatten i halva källaren.

Har en Thermia Optimum bergvärmepump.

Tack på förhand!

2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 018 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Du bör nog inrikta dig på att byta hela röret, eller vet du varför rlret läcker? Har det börjat läcka på ett ställe är ju frågan hur resten av röret/rören ser ut. Nu är det onormalt att värmerör börjar läcka då vattnet efter ett tag blir "dött", dvs utan syre och därmed i te längre korroderar rören

Det kanske är minst lika smidigt att dra nytt/nya rör som att bila upp golvet?

Isåfall kan VVS- firman frysa rören och koppla om utan att tömma systemet.

3. D
    Besserwisser · E · 18 005 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det är svårt stt ge råd när Men inte vet hur systemet ser ut. Men jag skulle absolut fundera på att byta hela den del som läcker. Är det sektioners på något vis, elker åker du på att byta allt i så fall?

• Laddar…
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det på markerad plats du tror det läcker
    När värmerör gjöts in förr i tiden så lindades dom med en svartpapp , man vet aldrig om det är en skarv där , fuktgenomslag genom betongen kan göra så att det rostar just där , kan vara så att röret är påverkat i en längre del , så ett byte är inte fel , då det finns risk för mera läcka

• Laddar…
  5. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 804 inlägg

prototypen

Medlem
    Jag skulle INTE bila upp golvet, Kapa rören som går ner i golvet och dra synligt i taket eller efter väggarna.

Protte

6. W
    Medlem · 2 inlägg

Wman

Medlem
    Ne jag vet inte varför det läcker. Har haft vvs-firma här som kollat på det. De rekommenderade som du sa att byta allt med att det gick laga den biten för nu. Men det är väl kanske dumt att snåla. Får väl bli att dra nya rör.

7. T
    Medlem · Blekinge · 7 629 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Punkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.