Jag har en fjällstuga i Jämtland, där vi förr i tiden kallställde mellan besöken.
Detta innebar även att vi tömde vattensystemet, dvs stängde av inkommande vatten, stämger av VVB, tömmer densamma, öppnar alla kranar, inklusive luftningsnipplar, för att få ut allt vatten.
Lite omständligt och tidsödande, speciellt för någon som inte är van med det.

På den tiden hyrde vi inte ut stugan mer än något enstaka tillfälle till nära vänner eller bekanta. Detta innebar att det ibland, även under de kalla månaderna, kunde dröja månader mellan besöken, så då var det kanske mer motiverar.

Sen jag fick möjligheten att köpa ut de andra delägarna så används stugan betydligt mer, både av oss själva men även genom att vi hyr ut den.
Jag har slutat kallställa stugan, håller mellan 10-12 grader om ingen är där, och är nästa gäst inom ett par dagar så får värme etc vara på.

Under den kalla säsongen brukar jag be hyresgästerna tömma vattensystemet (finns en tydlig instruktion) om ingen ska vara där på ett par veckor, bara för säkerhetsskull. Detta blir ju "bökigt" för gästen, och en oro för mig om de gör rätt eller fel (t.ex. missar att stänga av VVB).

Men när jag tänker efter känns det väl lite overkill att tömma hela systemet eftersom jag ändå håller 10-12 grader?

Lämpligt borde väl kanske vara att man stänger av inommande vatten, stänger av VVB samt öppnar kranar i "båda ändar" av stugan för att det inte ska vara trycksatt och lite expansion tillåts, ifall t.ex. strömmen skulle gå och det fryser?

Hur hade ni tänkt?

/Jocce

Stänga av inkommande vatten när ingen är där är väl minimum.

Föräldrarna gör det i sin fjällstuga. Värmen gick inte på efter ett strömavbrott och ledningarna frös. Ingen panik eftersom vattnet inte var på, men ändå inte kul att dra nya (fula utanpåliggande) rör och inte kunna använda badrummet lite oplanerat. För att inte tala om mecket med att få dit nödvändiga hantverkare ett antal mil från civilisationen... 🙂

Min poäng är att även om du stänger av vattnet och inget läckage uppstår om det fryser, så är det ändå en hel del tråkigt efterarbete med trasiga rör. Värt viss ansträngning med tömning av systemet i min värld i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.