Vi har en toalettstol som är gammal och sprucken som jag är sugen på att byta ut mot något fräschare. Har nyligen renoverat ett annat badrum där vi satte in en sån här:
Nu är frågan om en sådan toalettstol går att få på plats då det är rätt tajt mellan vägg och avlopp, se bild nedan. Vad säger ni som kan detta? Jag har nämligen extremt begränsad kunskap i området. Om inte den föreslagna toalettstolen är lämplig, hur bör jag tänka kring val av toalettstol? Blir monteringen väldigt besvärlig hur som helst?
Det finns moderna stolar som är tänkte att använda när man byter ut en gammal stol med ont om plats mellan avlopp och vägg. Tror det heter något i stil med "kort vattenlås" eller liknande. Fråga i butiken så hjälper de dig. Själva monteringen borde inte ställa till med några problem.
Gjorde själv ett sånt byte i somras, med öppet vattenlås dock. Fick slipa upp ganska mycket av avloppsröret för att får fram stolen från väggen. Gjutjärn så det var slip till kompressor som gällde.
Sen fick jag såga till ett eget täcklock till avloppet och limma ihop med silikon. Ser bra ut, men inte värt jobbet. Var lite akut och enda stolen som fanns hemma i butiken den dagen.
Det finns olika modeller, men antingen får man 'justera' röret eller hitta en modell som passar. Google is your friend.
Vidare så gör anslutningen att avloppet inte får en lila gynnsam väg att transporteras, men jag använde mig själv av en dylik utan prpblem i flera år. Sedan sålde jag huset.
Jag har sett en lösning där de tog en toastol med anslutning bakåt och sen drog avloppsröret i en böj mellan toaletten och avloppet. Kanske inte den snyggaste lösningen, men funkar om inget annat funkar (förutsatt att det går att dra fram toastolen en bit)
Jag har sett en lösning där de tog en toastol med anslutning bakåt och sen drog avloppsröret i en böj mellan toaletten och avloppet. Kanske inte den snyggaste lösningen, men funkar om inget annat funkar (förutsatt att det går att dra fram toastolen en bit)
[bild]
Tror det kallas för P-lås. Det finns sådana som i princip helt döljer röret. behöver inte alls bli fult. Modellen är tydligen vanlig i vissa generationer av flerfamiljshus. Där går det ett rör rakt in till den vertikala avlopsstammen i väggen.
Stort tack för all bra feedback! Har nu tittat på stolar med både p-lås och utan (se exempel nedan) och förstår inte varför p-lås skulle vara att föredra här? Ser inte Norotoaletten ut att passa också eller tänker jag galet?
Tror det kallas för P-lås. Det finns sådana som i princip helt döljer röret. behöver inte alls bli fult.
Okej, det visste jag inte. Har bara sett det på sjukhuset här och där hade de flyttat fram toaletten säkert närmare 1m och dragit grått avloppsrör som de inte hade varken målat eller försökt dölja på något sätt. Inte direkt snyggt kan jag säga...
Stort tack för all bra feedback! Har nu tittat på stolar med både p-lås och utan (se exempel nedan) och förstår inte varför p-lås skulle vara att föredra här? Ser inte Norotoaletten ut att passa också eller tänker jag galet?
[bild]
[bild]
Vad har du för mått från vägg till avloppsrör?
Noron bygger ju mer bakåt än Ifö's stol enligt den ritningen.
Och vad är diametern på röret? Nu när jag tittar på ritningarna minns jag att det var pga avloppsrörets ytterdiameter jag fick välja med öppet vattenlås.
Okej, det visste jag inte. Har bara sett det på sjukhuset här och där hade de flyttat fram toaletten säkert närmare 1m och dragit grått avloppsrör som de inte hade varken målat eller försökt dölja på något sätt. Inte direkt snyggt kan jag säga...
Sjukhus har ofta ett annat krav på tillgänglighet runt toaletten så det kan vara därför.
Du får mäta noga, mycket möjligt att Noro fungerar. Den Gustavsberg, du har bild på, döljer inte röret alls. Men det finns varianter där en poslinskant går fram och döljer det mesta av det vinkalde avloppsröret.