1 363 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Toalettstol med avloppspump. Undertill är stolen ihålig, vad göra?
Jag har ett problem med en toalettstol som nyligen hamnade under min vård. Den är monterad med svart matta av lim på golvet, i nedsluttande läge och är totalt ihålig hela vägen fram så den välkomnar vatten att ta sig in (vid läckage eller överanvändande ifrån tvättstället) och stanna kvar. Många tänker väl att den borde vara enkel att hålla rent pga ihålighet men i fronten blir det som en triangel upp och mellanrummet mellan mattan och själva vattenlåset gör det omöjligt att nå in. Sen är ju mattan svart så det är svårt att se om något är fel därinne, men luktar fel om man säger så. Sorgligt nog var det mesta runt vattenledningarna/badkar/tvättmaskin etc mögligt då jag kom in i bilden men med en hel del mögelmedel, skrubbande, borttagande av helt fördärvad tapet, mögeldödande silikon och våtrumsfärg är det rätt trevligt nu. Som tur var hade möglet inte hunnit sig in bakom tapeten men bra nära i hörnen.
Har någon stött på det här problemet och fyllt upp med något? Eller låtit det vara? Finns det någon provisorisk lösning? Badrummet ska totalrenoveras nästa år pga en ålder på lite över trettio år och att allt är original (även avloppspumpen
) så jag kommer ha det här problemet ett tag om det inte dyker upp en lösning 
Har någon stött på det här problemet och fyllt upp med något? Eller låtit det vara? Finns det någon provisorisk lösning? Badrummet ska totalrenoveras nästa år pga en ålder på lite över trettio år och att allt är original (även avloppspumpen
Mer eller mindre är den ihålig neråt, bara ytterkanterna går ner mot golvet. På bilderna ser man den svarta mattan som är limmad mot golvet och "bubblan" i överkantens mitt är toalettens vattenlås (de andra två är sidorna på toalettstolen). Längst in är det svårt att ens få in mögelmedlet utan att hälla ner det och eftersom det är ett starkt medel vågar jag inte det då mattan kan få ännu fler "groplatser" ifall den spricker.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
För att mögel ska växa behövs både fukt och näring från hudrester, tvål etc. Hur är ventilationen egentligen?
För lite vatten på golvet som har skvätt när man använder handfatet borde torka upp på ett par timmar vid normal rumstemperatur och luftfuktighet och då borde det inte kunna växa något mögel. Med så pass stor öppning borde det även gälla vatten under toalettstolen.
Går det att peta in ett kasserat lakan eller en handduk under vattenlåset med hjälp av en pinne för att få bort vatten som ligger där?
För lite vatten på golvet som har skvätt när man använder handfatet borde torka upp på ett par timmar vid normal rumstemperatur och luftfuktighet och då borde det inte kunna växa något mögel. Med så pass stor öppning borde det även gälla vatten under toalettstolen.
Går det att peta in ett kasserat lakan eller en handduk under vattenlåset med hjälp av en pinne för att få bort vatten som ligger där?
Ventilationen är bra med en PAX-fläkt och vatten torkar upp fint där. Känner mig just nu mest rädd för att det finns levande mögel därinne som vill sprida sig. Jag får in en tumstock så jag kan testa med ditt tips. Lutningen på golvet är riktigt bra och vattnet rinner från alla hörn till golvbrunnen men toalettstolen står snett ner mot golvbrunnen. Lägg till ett litet handfat som lätt rinner över plus en avloppspump på sista visan snett bakom och då finns risken för någon form av läckage rakt ner i den. Kanske går att sätta en sån där kant man kan ha i duschen så inget vatten rinner in? Har ingen aning om ifall något fastnar på den mattanBirgitS skrev:
För att mögel ska växa behövs både fukt och näring från hudrester, tvål etc. Hur är ventilationen egentligen?
Det kanske är så alla såna toalettstolar för avloppspumpar ser ut? Har aldrig haft en förut och funderar starkt på att vidga avloppsrören (de ska ju ändå bytas och går inte långt).
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden