Byggahus.se

Toalettbesvär

1. H
    Medlem · Nivå 5
    Har framgångsrikt renoverat en gammal fin IDO WC-stol från 40-talet. Inloppsventil och spolmekanism fungerar bra. En plastburk för konserverade fiskbullar blev en utmärkt flottör med större lyftkraft (bättre avstängningsförmåga) än orginalet. Dock - vid spolning läcker stolen vatten från underredet nedanför cisternen. Stol och cistern är förenade med något slags kitt och en gummipackning. Sitter bergfast ihop. Jag tog bort de båda bronsbultarna, som håller cisternen samman med stolen. Vattnet verkar läcka ut genom bulthålen men endast vid spolning. Vet någon ett korrekt - eller åtminstone någorlunda bra - sätt att få tätt vid dessa båda bultgenomföringar genom WC-keramiken? Är gummibrickor + en stor bronsbricka under muttern tillräckligt? Ska jag därutöver täta med silikon under gummibrickorna samt fylla silikon i bultgenomföringarna? Hur gjorde "dom stora grabbarna", på den tiden den här äldre typen av IDO-stol var i bruk? Hur gör man idag - mer än byter ut hela stolen förstås.:D

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Nivå 9
    Läckaget verkar vara mellan cistern och stol vid cisternutloppet. Kanske går att pressa in sanitetskitt från cisternen.

3. H
    Medlem · Nivå 5
    Hej Stegatortparn. Har nu lokaliserat läckan till ena spolcisternbulten, som det visst heter på fackspråk. Spolcisternen hålls fast vid stolen av två långa bronsbultar. Vatten läcker ut genom bulthålet i stolkeramiken, men endast vid spolning. Jag ska nu pröva att klippa till packningar med 5 cm diameter ur en gammal cykelslang och lägga under de stora bronsbrickor, som ligger direkt ovanför bultens muttrar. Kombinerar med badrumssilicon på gummipackningar och bronsbrickor samt i bulthålen. Packningarna mellan stol och cistern verkar intakta. Inget läckage i dessa fogar vid spolning. Inga sprickor upptäckta.

4. S
    Medlem · Nivå 9
    Om det läcker via bulthålet, borde det läcka även när cisternen är fylld, vilket det inte gör. Inifrån cisternen sett är bulthålet tätt och då kan man ju fundera på var vattnet kommer ifrån.

5. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Kolla med den här mannen som verkar ha goda kunskaper om gamla IDO klosetter
    https://www.byggfabriken.com/bloggen/allt-gar-att-laga-och-bevara/

Men troligen är det väl gammalt kitt eller gummipackning som torkat fast så du inte klarar att ta loss cisternen. Och i sprickor i det torra letar sig vatten ut till bulthålen som håller fast cisternen.

6. H
    Medlem · Nivå 5
    Hej GoC! Tack för tips! Bultarna är utformade som "gängstänger" Muttrarna har stora flänsar på undersidan. Tyvärr går de inte att skruva av de undre muttrarna helt och hållet, varför jag inte kan trä på en gummipackning och därefter skruva på muttern. Har nu försökt improvisera en packning genom att linda vanlig gängtejp tätt, tätt i springan mellan flänsen och porslinet innan jag drar åt . Fick det ena bultförbandet heltätt. Jobbar på med det andra i morgon.

• Laddar…
  7. H
    Medlem · Nivå 5
    "Det enda riktiga" tillgrips ofta som allra sista utväg. Jag virade in klassiskt lindrev under mutterns sa 20 mm breda fläns och strök då och då på tätningspastan "Unipak" under proceduren. Mättade lindrevet med pastan. Under över alla under - det blev äntligen tätt mellan WC-porslinet och mutterflänsen! Borde jag ha varit ännu mer "klassisk" och använt linolja istället för tätningspasta? Det är då tusan att en museal produkt som lindrev ska funka bättre än modern gängtejp, som jag försökte med tidigare utan att lyckas. Tack för goda råd och medkänsla.:rofl:

• Laddar…
  8. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    OT men har då fan aldrig fått gängtejp att täta. Frågan är varför det uppfanns då lindrev som du själv konstaterar är en överlägsen produkt som redan existerade.

• Laddar…
  9. H
    Medlem · Nivå 5
    Hej Fulkemisten. Gängtejp med teflon funkar hyggligt vid just - som produktnamnet antyder - gängtätning av rör och rördelar av klenare dimensioner. Man slipper hålla på med linolja eller tätningspasta, vilket sparar lite tid. Tid är pengar för många av oss. I fallet med min läckande WC-stol, handlar det inte om gängtätning utan om att åstadkomma en packning där cisternbultarna kommer fram på stolens undersida. Där visade sig gammaldags lindrev plus tätningsgspasta både enklast och säkrast. Tog väldigt lång tid att vira in tillräckligt mycket gängtejp i springan mellan porslinet och mutterns fläns för att få resultat. Tejpen är ju väldigt tunn. Vet inte hur det är med andra WC-fabrikat och modeller. Men på min gamla IDO går inte bultarnas nedre muttrar att skruva loss helt och hållet. Om så varit fallet, hade jag givetvis bara skuvat av muttrarna och trätt tillräckligt stora gummipackningar plus bricka på bultändarna samt skruvat på muttrarna igen. Väldigt svåråtkomligt och besvärligt nu att fixa läckan genom att göra packningar på plats av lindrev och och pasta i springan mellan porslinet och muttrarnas flänsar. Men som sagt - tätt blev det.:)

10. H
    Medlem · Nivå 5
    En olycka kommer sällan ensam! Sedan jag efter mycket slit tätat läckorna jag beskriv nyss, upptäckta jag ytterligare en svår läcka, där WC-stolen ansluter till avloppsröret. Vill minnas att jag tätade med plastiskt kitt för ca 40 år sedan. Har väl torkat ihop under årens lopp. Är det meningsfullt att försöka lägga på något vidhäftande "kladd" uppifrån? Eller bör jag ta loss stolen, göra rent, torka torrt och lägga på nytt kitt? Vad är bäst? Avloppskitt fanns förr. WC-stolen är från 30--40-talen och torde knappast passa i de stosar, som används idag. Fick en gång rådet att armera kittet/tätningspastan med lindrev? Bra metod?

11. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Detta är egentligen lite OT, men vill ändå påpeka att om man använder linolja istället för de lite modernare pastorna typ unipac, locher eller liknande, så kommer grejerna att vara näst intill omöjliga att få isär. Det sitter som berget. Jag har behövt dela på rör där man förmodligen använt lin och linolja och fick ta i så det svartnade. Värme hjälper, men det är inte överallt man kommer åt att värma upp grejerna utan att elda ner kåken.

12. H
    Medlem · Nivå 5
    Tack för svaret RB! Man tänker ju inte alltid på att rördelarna, som man skruvar ihop idag, kanske måste skruvas isär om ett par år. Blir nog lätt lite "hantverksromantik", där man obetingat prioriterar gamla hederliga metoder utan att överhuvudtaget snegla på modernare produkter.:)

13. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Hehe. Jag lider också av att tänka att det jag bygger skall hålla i hundra år. Minst! Det blir någon annans problem att ta bort det. :)
    Men sen rätt vad det är så står man där och vill ändra på något...

• Laddar…
  14. T
    Medlem Nivå 4
    Det finns wc strosar som passar men lättast är väl att använda avloppskitt typ unigum
    Lycka till

15. H
    Medlem · Nivå 5
    Hej Totte lille! Jag använda ett elastiskt avloppskitt, när jag monterade IDO-stolen i tidernas gryning. Nu köpte jag en billig gummimanschett på ett byggvaruhus. Funkar alldeles utmärkt. Lönar sig verkligen bra att renovera spoldetaljerna i gamla IDO- och IFÖ-stolar från 1930- och 40-talen, bara porslinet är helt.:D