Byggahus.se

Toalett som är enbart fogad vickar när man sätter sig?

1. H
    Medlem Nivå 4
    Hej.

Vi flyttade i somras in i en bostadsrättslägenhet. Badrummet hade haft en vattenskada och förra ägaren hade låtit en badrumsfirma göra om badrummet år 2014. Våtrumsmatta på vägg och golv.

Vet inte om förra ägaren försökt sätt dit toaletten själv eller om firman gjort det.

Toaletten står precis bredvid duschen.
    Har nyligen märkt att den rör på sig. När man sätter sig och reser sig så vickar den framlänges/baklänges.
    Man kan också med handkraft vicka den åt sidorna.
    Trodde först att det var toasitsen som var lös, men icke.

Tänkte att jag får väl skruva åt skruvarna men där fanns inga skruvar. Det är ett tjockt lager
    silikon runt toan och den verkar bara sitta fast med det.
    De ville väl inte skruva och bryta tätskiktet i golvet när toan står bredvid duschen.

Hur får man fast den igen??
    Måste man ta bort hela toan?
    Ska en toalett sitta fast med enbart fog?
    Jag vet inte om det är lim under och sen fogat på kanterna.
    Riskerar det att läcka avloppsvatten när man spolar eftersom avloppsröret antagligen
    åker upp och ner ur hålet i golvet när toan rör sig??
    Har inte sett något vatten men isåfall hamnar väl det under själva toan.
    Vet inte hurdan avloppsanslutning det är ner i golvet, om det är någon gummimuff eller dyligt.

Och eftersom toaletten inte har fog baktill så är det väldigt lätt att det rinner in vatten där när man duschar och då står det väl kvar och börjar lukta. Silverfiskarna gillar i alla fall att bo under toan.

Tacksam för svar.

Redigerat 15 nov 2017 14:07
  2. J
    Medlem · Nivå 10
    Helt rätt att den är limmad, man skruvar inte fast dom sen flera år tillbaka, just av den anledning du själv nämnde.
    Det du kan göra är att antingen ser du var det saknas silikon och trycker i ny, men det bästa är
    om du kan skära bort den befintliga silikonen, för att sen lyfta på wc lite lätt och limma om den på nytt.
    Många lägger bara en sträng silikon mellan golv och kanten på wc:n, men det bästa är om man får silikon även under foten på wc:n

3. H
    Medlem Nivå 4
    Jörgen. Det saknas inte silikon. Det är tjockt med silikon runt. Den sitter kvar även när man vickar på stolen.
    Jag är rädd att golvet kan vara ojämt eftersom den vickar framåt/bakåt.

4. J
    Medlem · Nivå 10
    Då är alternativet att du skär bort all silikon och gör om allt som jag skrev.
    En wc stol i porslin är aldrig rak i foten, och är dessutom golvet lite ojämt så krävs bara mer silikon.
    Men tror inte golvet är så ojämnt faktiskt, tror nog mer på dålig limning eller att wc:n har blivit lite rubbad.
    Men inget att vara orolig för, gör om limningen bara!

5. H
    Medlem Nivå 4
    Och hur är det med avloppet då? Läcker det om stolen rubbas?

6. K
    Medlem · Nivå 11
  7. J
    Medlem · Nivå 10
    Nej, se bara till att tätningsgummit sitter på avloppsröret när ni sätter dit wc:n, den åker ibland med när man lyfter på wc:n

8. H
    Medlem Nivå 4
    riskerar tätningsgummit att åka av eller glipa nu när stolen vickar så det kan bli läckage när man spolar?

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Nej. Toalettens avloppsrör är mindre än det i golvet och det är bra överlappningen. Gummit emellan är bara till för att förhindra lukt.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, ingen risk för det, såvida du inte kan lyfta stoeln typ flera cm.

Det låter som limmningen utförts felaktigt. silikonet skall finnas mellan stolen och golvet. Det skall i princip inte synas någon silikon.

Om du tar bort stolen och hyvlar bort all silikon, även från golvet. Det sista får man faktiskt bort genom att tvätta med T-sprit.

Så sätter du först stolen på plats. Tejpa med maskeringstejp på golvet runt stolen, så nära som möjligt. Även lämpligt med maskeringstejp på stolen, så man inte kladdar ned stolen.

Lyft bort stolen. sätt fast några små distanser, ex. tändsticka på 3 - 4 ställen på golvet, dutta lite silikon så de stannar kvar. Lägg en silikonsträng på golvet runt kanten med maskeringstejp. Lägg gärna en tunn sträng även på stolen. Sätt tillbaka stolen. Ta bort överflödig silikon som pressas ut. Och VIKTIGT. ta bort all maskeringstejp omgående. Låt härda i minst en dag.

Finessen med mellanläggen är att den dag du måste skära bort stolen, får du lätt in ett knivblad om stolen står på 2mm silikon.

11. H
    Medlem Nivå 4
    Hur långt ner i golvet eller muffen går porslinsröret från toaletten?

12. H
    Medlem Nivå 6
  13. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Avloppsröret går normalt sett ner minst 5-6 cm (men kan vara mer) beroende på modell av toastol samt vilken muff som använts.
    Det är inte avloppet utan påfyllningsröret som ofta är största problemet vid en vickande toastol. Är det slang (vilket man brukar sätta nuförtiden) så är det ingen större fara men är det rör (då säkert kromat) fram till stolen så kan det "vicka" av till slut.

Jag hade samma sak med en av mina toastolar så jag undersökte var den vickade (normalläge jämfört med "vick" läge) och såg att det var en hörnet i bakkant som åkte ner lite. Jag köpte plastkilar för fönstermontage (de brukar vara i olika färger efter tjocklek) och knackade in en i lämplig höjd i bakkanten på toastolen (genom silikonet) och skar av med en mattkniv det som stack ut och lade ny silikon på. Det har inte vickat mer sedan dess och det tog inte många minuter att fixa (minus trippen till Hornbach för att köpa kilar förstås).

• Laddar…
  14. H
    Medlem Nivå 4
    var på Bauhaus för att köpa ny muff och fog.
    Men de kunde inte svara på (ont om personal) vilken fog eller silikonlim jag skulle ha.
    Eller om jag skulle limma under stolen med ett lim och sen foga med silikonfog runt om.
    Han jag pratade med trodde också att det kunde vara svårt att få bort den gamla silikonet
    att jag kankse skadade våtrumsmattan då eller i värsta fall att den släppte eller följde med
    upp om jag försöker slita bort toastolen om det inte är så lätt att skära bort den??

15. J
    Medlem · Nivå 10
    Du ska ha vanlig våtrumssilikon! Förstår att dom inte vet ngt på Bauhaus....