Byggahus.se

Toalett slår plötsligt stopp jättehårt

1. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    En toalettstol från 92 är ju ingen raketvetenskap, men nu går jag bet.

Helt plötsligt, när toaletten är full och den ska sluta fylla så slår det i den stenhårt. Det skakar i synliga röret samt hela vägen bort till vvb och inkommande/delande av vatten.
    Jag har haft isär allt och gjort rent, tagit bort och badat i varmt vatten och diskmedel samt mekaniskt gjort rent med tandborste och diskborste.

Membranet som finns verkar helt okej, flexibelt och inga torrsprickor etc.
    Skulle gärna vilja hålla liv i stolen 1år till då vi sen ska renovera badrummet.

Vad sjutton kan göra att det blir såhär? Det är inget annat på ledningen som bytts nyligen och visst har jag små tryckstötar i blandaren vid handfatet men har nu avverkat 3st och alla ger samma, dock inte i närheten av toan.
    Detta pga riktigt dåligt fastsatta rör i väggarna och riktigt dåligt utfört VVS arbete enligt kunniga

Det är en gammal Gustavbergare
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    JPEG_20181010_154725_6745308752984508595.jpg

2. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Nu kommer jag inte ihåg hur den där modellen ser ut invändigt, men har inte den en hävarm och flottör? Hade en gammal toastol hemma som strulade när den skulle stänga av och det berodde på att hävarmen inte stängde långsamt då den kärvade och stängde tvärt. Det borde vara lätt att se om det är det som händer

3. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
  4. Bästa svaret

pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Jo, precis så var det. Det som händer är att inte flottören lyfter mjukt med vattnet utan helt plötsligt släpper tvärt. I mitt fall berodde det på avlagringar på pinnen som flottören glider på.

5. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    Så ett fint sandpapper kanske kan göra susen?

6. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    Sådär, en fint sandpapper på insidan av flottören samt på delen den glider på så var problemet borta (y)

• Laddar…
  7. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Varsågod.

8. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Om jag vore du skulle jag skita i den där och köpa en ny ;)

9. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    Skiter i den varje dag :crysmile:;)

• Laddar…