Byggahus.se

TMV Pannan E20 läcker vatten

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag bytte min oljepanna 2007 till en TMV E20 och satte på en Viking Bio pelletsbrännare och det har fungerat perfekt. Jag kopplade på motorstyrning på shuntvredet. I våras såg jag att det stod lite vatten på golvet bakom pannan och det blir värre och värre.

Jag kan höra att det droppar innifrån pannan och jag får fylla på vatten/öka trycket flera gånger om dagen och torka upp vatten från golvet.

En rörmockare var här i morse och sa att vattentanken troligtvis läckte men han ville inte öppna då man är tvungen att koppla ur alla anslutningar för att få av plåtarna och att han ändå inte kunde laga tanken. Han sa att det är bara och byta panna eller byta till luft/vatten panna.

Jag hörde av en kompis att shuntvredet inte var gjort för att styras av en motor för då rör den sig hela tiden och att det skulle kunna vara några o-ringar på armen från vredet in till tanken som är utslitna.

Någon som kan råda mig?!

Peter

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    TMV E20 har en ESBE-shunt monterad.

Dessa shuntventiler tål motorstyrning. Skulle det mot all förmodan vara shunten som läcker så finns det reservdels-kit att köpa till dessa!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Namnlös.png