Byggahus.se

TMF: Nya energikrav kan innebära stora kostnadshöjningar för småhus

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. L
    Medlem Nivå 3
    Primärenergifaktor fjärrvärme = 1,0
    Primärenergifaktor elvärme = 1,6

Så länge värmepumpen har en SCOP på över 1,6 så "lönar" det sig rent energiberäkningsmässigt att köra värmepump.

3. H
    Medlem Nivå 8
    Finns värme från ved/pellets med?
    Trenden att det blir dyrare att bygga hus är oroande .

4. L
    Medlem Nivå 3
    Ja, biobränsle har faktor 1,0 (BBR 25)

• Laddar…
  5. B
    Byggnadsvårdare Nivå 4
    Dåligt med information i artikeln. Men det kan alltså bli billigare att bygga då.

6. L
    Medlem Nivå 3
    Vad får dig att tro att det ska bli billigare?

7. J
    Medlem · Nivå 6
    Det framgår inte av artikeln men det verkar främst handla om hus kring 100-140kvm i ett plan som värms med frånluftsvärmepump som får problem att klara de nya skärpta kraven. Den ökade kostnaden ligger i att man måste gå över till ett annat värmesystem, bergvärme eller luftvattenvärmepump eller som alternativ kraftigt bättra på klimatskalet.

8. B
    Byggnadsvårdare Nivå 4
    Det ,stog då det "För hus som värms med fjärrvärme blir det lättnad på 10-20 procent för både småhus och flerbostadshus"

Fins det någon bättre ställe det går att läsa om det?

9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Lite överdrivet är det. De sämst isolerade husen idag får byta frånluftsvärmepumpen till en luft-vatten. Eventuellt även med FTX eller ett något bättre klimatskal

10. L
    Medlem Nivå 3
    Det bör gå att hitta remissen på Boverkets hemsida.

11. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 13
  12. B
    Medlem Nivå 9
    Är kanske bra det blir ordningen så hus får FTX samt separat värmekälla.

13. H
    Medlem Nivå 8
    När jag fick bygglov beviljat 2017 fick jag höra att nya direktiv var på ingång. De nya skulle höja kraven på energiprestandan och jag tror det var min KA som hade kommit fram till att bland annat hus med frånluftsvärmepump som värmekälla inte skulle klara de nya kraven.
    Man skulle behöva minst en luft/vatten.
    Vet dock inte om det var just dessa regler som det talas om här.

14. H
    Medlem Nivå 8
    (Ett FTX system är ganska dyrbart om man anlitar en firma för att installera och justera in det, men visst är det väldigt bra)
    Men har du förstått varför man menar att det slår extra på just små enplanshus?

Som det är idag gynnas ju hus med stor boarea och liten ytterarea i och med att kraven ställs på förbrukar energi per kvadratmeter och år. Mindre hus med ett plan har det därför lite svårare redan idag medan större tvåplanshus har det lättare.
    Menar man alltså att skillnaden nu blir ännu större, eller? Mycket knapphändigt med information om detta...

Ja skulle 2017 klara 90kWh/m²/år, var blir det för krav nu undrar jag...

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Jo jag är med på varför, endast kWh per kvadratmeter gynnar såklart stora samlade kroppar. Men kraven är inte svåra att nå men klart att en åtstramning gör att man får en viss ökad kostnad