11 429 läst · 5 svar
11k läst
5 svar
Tjutande ljud från elcentral - VAD GÖRA?!
Hej Experter!
Jag gjorde en upptäckt igår som fick mig konfunderad. När värmepannan (vattenburen el) gick upp på högsta effektsteget kom det ett tjutande ljud från elcentralen / proppskåpet. Till saken hör att elcentralen är ny och den har inte belastats kraftigt tidigare.
Frågan är varför låter det om elcentralen? Vad ska man göra åt det? Kan det vara skadligt?
Snälla, hjälp mig så snart som möjligt!
P.S Jag har nu ställt in elpannan på ett reservläge så att belastningen inte blir så hög att elcentralen börjar tjuta.
Jag gjorde en upptäckt igår som fick mig konfunderad. När värmepannan (vattenburen el) gick upp på högsta effektsteget kom det ett tjutande ljud från elcentralen / proppskåpet. Till saken hör att elcentralen är ny och den har inte belastats kraftigt tidigare.
Frågan är varför låter det om elcentralen? Vad ska man göra åt det? Kan det vara skadligt?
Snälla, hjälp mig så snart som möjligt!
P.S Jag har nu ställt in elpannan på ett reservläge så att belastningen inte blir så hög att elcentralen börjar tjuta.
Ja märkligt är det. Tyvärr vet jag inget om elcentraler och kan därför inte säga om det är en belastningsvakt som låter. Men om elsystemet är överbelastat borde väl en säkring lösa ut, istället för att det ska komma et ljud?
Moderator
· Stockholm
· 52 723 inlägg
Ring till den som inatllerade den, det låter ju som han antinge får fixa det, eller förklara varför det låter.
Jo, det får nog bli ett samtal till elektrikern, även om det är en krånglig rackare.
Men, jag vill ändå höra om ni har några väl initierade teorier om vad ljudet kan vara.
Men, jag vill ändå höra om ni har några väl initierade teorier om vad ljudet kan vara.