Byggahus.se
Tjena

Är det någon som har en lösning på en tjutande IFÖ sign?
Varje gång när den fyller tanken och precis är full och skall stänga ventilen gör den en liten men väl irriterande trumpetsignal. 2 sekunders TUUUT. Detta gör mig tokig.
Tuutet väcker ju familjen om man går på muggen på natten.
Har haft isär allt och kollat men kan inte lista ut hur jag får den tyst.

Nån annan som lyckats?

En annan fråga, hur är det man ställer in den på snålspolande.
Enligt beskrivningen skall bägge "plast skålarna" i tanken vara uppdragna längst upp. Tycker inte jag märker någon som helst skillnad.

Testa att vrida/stänga en liten aning på avstängningsventilen när tutet hörs.

det är ju flotören som spökar du får rengöra den lite med handen vippa den upp och ner litta så kommer det nog sluta tjuta.. annars får du byta inloppsventilen

Muggen är helt ny så jag tror inte det är flottören eller inloppsventilen som är paj. Har haft isär allt och kollat så allt är rent och fint.

Immobil - Jag har märkt att ljudet ändras och verkar påverkas av ventilen vid flottören. Jag hittar inget läge där den blir tyst tyvärr. Är det den du menar eller menar du ballofixen vid inloppet i tanken, är det ballofixen jag skall vrida på?

Kan trycket in vara för högt? Har 6kg tryck på vattnet.

Vrid på Ballofixen, bara en liten aning.
Du kan även testa att sänka trycket, men 6 Kg borde inte va nåt problem.

När jag vred på ballofixen och ändrade den från fullt till halvt läge fyller den tanken lite tystare och det var ju trevligt.

Däremot gör den fortfarande ett TUUT precis när flottören stänger den andra ventilen =(
Hade isär allt och kollade så det inte var några kalkavlagringar eller annat tråk, men allt ser nytt och rent ut. Börjar fundera på om det har något med vinkeln på flottörventilen att göra.
Det verkar som att flottören inte stänger ventilen snabbt nog, Den smyyygstänger och när den gör det så tuuutar muggen precis innan det blir helt stängt.

Sjukt irriterande för det låter skithögt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.