Byggahus.se

Tjusigare, svårare, dyrare eller?

1. L
    Medlem Nivå 9
    Skall egenhändigt bygga om köket i ett hus där vi ännu inte flyttat in. Har gott om tid nu att tänka över och planera. Jag tänker bygga med IKEA:s delar förutom vitvaror och diskbänk.

Funderingar över:

Diskbänken: Fälla in den i bänkskivan eller satsa på en hel, friliggande?
    Infälld:
    + Är snyggt, tätar mot själva bänksidan.
    - Vatten rinner lätt ner på golvet, kräver längre bänkskiva som måste måttbeställas, kräver gott handlag vid ursågning.

Friliggande:
    + Har uppvikt kant som hindrar vatten att rinna ut, ger möjlighet att köpa färdiga bänkskivor.
    - Bänkskivorna måste kapas med omsorg och kantas, tätning på båda sidor om plåten är viktig.

Spisen: Delad mellan infälld häll och inbyggd ugn eller hel spis?
    Infälld häll:
    + Är snyggt och tätar mot bänkskivan.
    - Kräver måttbeställd bänkskiva, ursågningen kräver mod och precision.
    Inbyggd ugn:
    + Är snyggt.
    - Bänkskåp för inbyggnad krävs, stekos måste ta sig förbi bänkskivans kant på sin väg mot fläkten, ugn och häll kräver var sitt vägguttag.

Fristående spis:
    + Kan enkelt bytas ut, billigare än tvådelat, befintligt vägguttag passar oftast.
    - Spill kan rinna bakom och på sidorna.

Köket i det hus vi skall lämna har jag också knåpat ihop av IKEA-bänkar. Bifogar bilder som visar hel diskbänk men separat häll och ugn.

Kul att få flera synpunkter och invändningar.

Kökshälsningar från
    Amatörkock

2. M
    Medlem Nivå 3
    Gällande diskbänk så skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha en infälld ho. Visst funkar det säkert om du är noggrann och torkar upp samt behandlar den rätt, men vem orkar det i längden? Vi kör på en 220 bänk, gjord för att svabba.

En sak gällande spisen, en traditionell spis har ju så fina vred att styra plattorna med. Det tycker jag om, avskyr touch-screen styrning :)

3. L
    Medlem Nivå 9

4. Y
    Medlem Nivå 9
    jag tycker inte du behöver ta hänsyn till att sågningen av uttag för häll/ho är så hemsk, man sågar ju en bit innanför så det är inte krav på mm-precision. I övrigt så gillar jag känslan av att hon inte är hel, utan bara infälld, och så gillar jag verkligen touchknappar för att slippa vred med en massa fett och slabb på :) smaken är som baken...

5. L
    Medlem Nivå 9
    Vi har touchknappar på hällen nu och tycker det är toppen. Om jag skulle välja hel spis så hoppas jag att den går att få med touch. Det är mycket lättare att hålla rent utan en massa knappar att torka intill.

6. M
    Medlem Nivå 3
    Visst är smaken som baken :) Tänkte tillägga att det finns "traditionella" spisar med touch-knappar. Det tråkiga verkar vara att dessa ofta är så dyra, jämfört med att köpa separat häll och ugn. Kanske säljs för lite av dessa pjäser.

7. A
    Medlem Nivå 4
    Har just fått vårt nybyggda hus och där valde vi en infälld ho (två hoar med avriningsyta bredvid) det blev kanon fint! Är jätteglad att vi betalade ganska mycket extra för det för det var det verkligen värt! I visningshuset som vi har kollat på har de en diskbänksplåt och det känns inte alls lika "fint" ,tycker att det höjer hela köket ett snäpp men det kanske bara är jag som är lite insnöad :)

8. L
    Medlem Nivå 9
    Det var som attan. Jag har faktiskt inte kollat priserna. All logik talar ju för att separering blir dyrare. I så fall kanske jag börjar luta åt infälld häll även om det verkar lite tillkrånglat då enheterna ändå "nästan sitter ihop".

Håller på med summeringar och jämförelser nu och skall ta en titt på de gamla välkända fabrikaten.

9. MoN
    Medlem Nivå 2
    Du glömde ett + för separat häll och ugn. Nämligen att har du en inbyggnadsugn kan du sätta den i midjehöjd vilket är stort plus om man använder ugnen ofta.

10. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Du har glömt ett +, upphöjd diskmaskin.
    Personligen skulle jag först höja diskmaskinen och sedan möjligen ugnen.
    Jag plockar nämligen mycket oftare i diskmaskinene än jag använder ugnen.

Många lådor i underskåpen är också bra.
    En arbetsyta utan överskåp. Jag tycker att de är i vägen när jag ska jobba i köket.

Utan tvekan riktig diskbänk med två väl tilltagna hoar och hög vattenkran.

Och så är jag anhängare av gas för hällen.

11. S
    Medlem Nivå 6
    Hej.

Gällande diskbänk så finns det, som skrivs innan, infällda med avställningsyta. Var skeptisk i början med det funkar kalasbra.

Häll med touch kontroll eller inte. Vi hade samma problem, nämligen att vi inte ville ha touch kontroller på hällen. Vi fastnade för en Gaggenau som har en rostfri magnetknapp som man reglerar styrkan med. Det enda som är touch kontroll är för att starta hällen. Sedan finns det ett gäng extra funktioner som är reglerade av touch kontroll, men i dagligt bruk så är det endast startknapp.

Vill man betala så finns det hällar med separata vred som placeras där man vill ha dem:)

Jag håller även med den som skrev innan att ni inte ska hänga upp er över kapnin och sågning av bänkskiviorna. Vi köpte 40 mm ek och kapade samt tog ur för häll och ho hemma med en vanlig cirkelsåg, sticksåg och överhandsfräs. Inga problem.

Lycka till.

12. MoN
    Medlem Nivå 2
    Det hade jag inte ens tänkt på att man kan göra. Det är en kanonidé om det finns möjlighet att höja upp diskmaskinen. Tyvärr gör det inte det vårat kök :(

13. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Samma för mig. Ville gärna ha en upphöjd diskmaskin, men det blir med all sannolikhet bortprioriterat på grund av utseende och bänkyta.

14. W
    Medlem Nivå 7
    Vi byggde med upphöjd diskmaskin och plaserade denna precis bredvid besticklådan etc och det e sjukt användbart. Bara att lassa grejjerna rätt ner i lådorna. På andra sidan om diskmaskinen är matbordet och det gör ju inte saken sämmre att man kan lassa grejjerna direkt från matbordet ner i diskmaskinen. Sjukt smidigt. Diskmaskinen används typ varje dag och den upphöjda ugnen max en gång i veckan så jag hade alla gånger satt diskmaskinen en våning upp. Våran är helintegrerad i köket oxo med trälucka framför så syns gör den inte heller.

15. Y
    Medlem Nivå 9
    Vi hade samma problem som Pinebar, vi har så mycket fönster i köket så det var svårt (för svårt enligt mig...) att få till en upphöjd diskmaskin, däremot står den mitt emellan diskho/tallrikslådor/glaslådor/bestickslådor så det är smidigt att tömma/fylla den, oxå viktigt!