18 990 läst · 163 svar
19k läst
163 svar
Tjusig prisökning på 4 år
Folk har fått det väldigt för bra egentligen om vi ska vara ärliga.
Vi är en vanlig familj med två vuxna och tre barn.
Vanliga löner, barnbidrag, lite sidoinkomster mm.
Får ut ca 80-90 kkr netto. (Utdelning och kapitalinkomster ej medräknade ens)
Bolånet på nybyggda huset är enda skulden och är slutbetalt innan vi fyller 50år samt kan lösas ändå.
Visst, bilarna är 8+10 år men i väldigt bra skick och inte gått långt men är betald och väldigt prisvärda just nu.
En extremt dyr månad i familjen är 25 tusen + amorteringen.
Dvs en ganska sund men normal ekonomi och ändå kan lägga undan en halv miljon om året utan att snåla.
Det är klart att det driver priserna när det är så.
Förr drömde man om miljonvinst på lotto men idag är det inget som skulle ändra livet och utan denna vinsten fått ihop samma summor på lön och placering på 15år.
När man var 18 gjorde man mycket för en femhundring. Idag får man knappt en 18 åring att klippa gräset en timme för samma summa.
Bolånet på nybyggda huset är enda skulden och är slutbetalt innan vi fyller 50år samt kan lösas ändå.
Visst, bilarna är 8+10 år men i väldigt bra skick och inte gått långt men är betald och väldigt prisvärda just nu.
Dvs en ganska sund men normal ekonomi och ändå kan lägga undan en halv miljon om året utan att snåla.
Förr drömde man om miljonvinst på lotto men idag är det inget som skulle ändra livet och utan denna vinsten fått ihop samma summor på lön och placering på 15år.
När man var 18 gjorde man mycket för en femhundring. Idag får man knappt en 18 åring att klippa gräset en timme för samma summa.
Gör det själv. Kolla KPI-utvecklingen på SCB' hemsida.D daVinci skrev:
För att få ut 80-90 netto så måste ni ha runt 60 brutto bägge två. (En kan såklart ha mer och den andra mindre.)P Pligg85 skrev:Folk har fått det väldigt för bra egentligen om vi ska vara ärliga.
Det är ändå bra löner, snarare än vanliga. Ca en miljon svenskar betalar statlig skatt och många av dessa ligger nära brytpunkten på 51200 kr.
Politikernas liksom fackpamparnas löneökningar har garanterat varit högre än inflationen.torparavgrund skrev:Ja, jag måste lära mig hur fan reallöneökningar fungerar för jag ser det inte hända så som systemet fungerar. Nu när det är "lågkonjunktur" så sänks min lön varje år eftersom "löneökningen" är typ 2.5% medan inflationen är 4-10% senaste åren... men innan dess var det "högkonjunktur" och "löneökningen" (egentligen inflationsjusteringen) var typ 1.95-2% när vi hade en inflation på ca 2%. Så hur funkar det egentligen? Som det ser ut har ju min reallön i köpkraft räknat bara sänkts i ett årtiondes tid eftersom jag i princip alltid fått mindre än inflationen. (Enda gångerna jag fått höjd lön är när jag bytt obb eller hotat lämna min arbetsgivare i sticket när de behövde mig som mest; svensk arbetsmarknad har lärt mig att lojalitet straffar sig).
Hur tänker man att detta ska hålla på sikt? För samtidigt säger man att vår ekonomi bygger på konsumtion. Jaha, hur är det tänkt att gå till? "Nej! Inget få betalt! Bara spendera"! För vilka pengar då?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 854 inlägg
Verktygstokig
· Estocolmo
· 854 inlägg
Neje. Det är två vanliga löner, barn och omvårdnadsbidrag samt sidoinkomster i form av engagemang i div, hobby samt lite legokörning.H HenrikHuslöse skrev:
Tar ut ledig tid istället för lön och balanserar under gränsen för det mesta.
Nej, ICA hade lägre vinst 2023 än 2022. Det Arbetarbladet och alla andra jämför är vinsten det sista kvartalet för de olika åren. Och för 2022 gjorde man en bokslutsdispostion pga köpt fastighet (dvs inget med matpriser att göra) vilket drog ner vinsten det kvartalet från normala miljarden till ca 200 miljoner.D Dilato skrev:
Bisarrt att man ens tar med ICA Bank och ICA Försäkring och ICAs fastighesbolag i jämförelsen.
tror när det gäller så stora företag så tar man copy&paste fjolårets siffror med x% påslag så fast dom gör vinst så är inte den vinst dom ville ha = förlustM -MH- skrev:Nej, ICA hade lägre vinst 2023 än 2022. Det Arbetarbladet och alla andra jämför är vinsten det sista kvartalet för de olika åren. Och för 2022 gjorde man en bokslutsdispostion pga köpt fastighet (dvs inget med matpriser att göra) vilket drog ner vinsten det kvartalet från normala miljarden till ca 200 miljoner.
Bisarrt att man ens tar med ICA Bank och ICA Försäkring och ICAs fastighesbolag i jämförelsen.
Påståendet att 90k netto för två vuxna är normalinkomst är felaktigt. Vad är hobby och legokörning?P Pligg85 skrev:
Hobby är något man brukar ägna tid och energi på som ger glädje tillbaka. Kan även ge inkomster.Excel skrev:
Legokörning är utförda timmar med maskiner samt snöskottning kan man väl räkna in där.
Att bära 80-90 efter skatt på två vuxna med kompletterande inkomster och bidrag mm inräknat är rätt normalt.
Beror väl på vad man lägger för betydelse i "normalt".P Pligg85 skrev:
För en familj med två vuxna med "vanliga" löner är det inte normalt att dra in 80-90 netto. Med tanke på vad medellönen är i Sverige är det till och med lite högt om det varit före skatt.
Så ni har en jämförelsevis hög inkomst i er familj. Gratulerar.